به گزارش صبح مجلس؛ علی نیکزاد ثمرین در یک برنامه تلویزیونی از برگزاری بخشی از نشست فردا (یکشنبه ۱۱ آذر ماه) به صورت غیرعلنی با حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت خبر داد و گفت: نظر رئیسجمهور این بود که به مناسبت روز مجلس، اعضای هیات دولت در مجلس حضور پیدا کنند بنابراین قرار است در نشست مشترک مجلس و دولت پیرامون مباحث اقتصادی کشور به بحث و تبادلنظر بپردازیم. همچنین در این نشست درخصوص لایحه بودجه سال آینده نیز بحث و تبادلنظر میشود و نمایندگان پیشنهادهای زیادی درباره لایحه بودجه از جمله حقوق و دستمزد دادهاند که نیازمند بحث و بررسی است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه امروز جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس برگزار میشود، ادامه داد: فردا صبح نشست مشترک دولت و مجلس برگزار میشود سپس بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در صحن مجلس در دو شیفت آغاز میشود و نشستهای سایر روزها به صورت سهشیفت خواهد بود.
وی در ادامه در رابطه با دغدغههایی که پیرامون موضوع بنزین مطرح میشود، گفت: یکی از ابزارهای استکبار برای ملت بزرگ ایران، موضوع بنزین است. یک کار بسیار انقلابی و ارزشمند را قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام داد که در آن مقطع زمانی سپاه یک لوح تقدیر شفاهی از حضرت آقا گرفت و مقام معظم رهبری فرمودند که این کار درست است، چرا که تحریمها را بیاثر کرد.
نیکزاد تصریح کرد: الان واقعا برای بنده به عنوان یک نماینده مجلس سخت است که ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین در لایحه بودجه بگذاریم چنانچه سال گذشته نیز عددی گذاشته شده بود تا بنزین وارد شود اما الان قطعا مجلس این اجازه را نداده و نخواهد داد.
وی افزود: البته اگر بخواهند این موضوع را به سران قوا ببرند تا یک موضوع فرا قانونی مشروط به امضای هر سه رئیس قوه و تأیید رهبر معظم انقلاب اجرایی شود، این موضوع قانونی میشود.
نیکزاد گفت: فعلا و در این مقطع زمانی ما هیچ مجوزی درباره قیمت بنزین ندادیم و نخواهیم داد. ای کاش دولتها یکسری تغییرات حداقلی سالانه در موضوع تغییر قیمت سوخت انجام میدادند نه اینکه یک باره بخواهند این کار را انجام دهند. قطعا دولت بدون نظر مجلس نمیتواند این کار را انجام دهد و مجلس شورای اسلامی هم بنا ندارد که این کار (افزایش قیمت بنزین) را انجام دهد.
مجلس منابع لازم برای اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان را تامین میکند
نیکزاد درخصوص نحوه تامین منابع لازم برای اجرای قانون متناسبسازی حقوق بازنشستگان، بیان کرد: مجلس مصوب کرد که مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد. زمانی که ما موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان با کارکنان دولت را مطرح میکردیم، دولت و سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند اعتبار لازم برای این کار را ندارند و احتیاج به ۷۰ همت اعتبار دارند؛ برآورد ما در مجلس این بود که اگر میزان مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به دست میآید و دولت با این منبع می تواند قانون متناسبسازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از آن دولت اعلام کرد که در یک سال نمیتواند ۹۰ درصد متناسبسازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را اجرا کرد و این کار ۲۱۰ همت اعتبار نیاز دارد. مجلس هم برای آنکه این مشکل دولت را حل کند، تصویب کرد که ۹۰ درصد متناسبسازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سه سال متوالی اجرایی شود یعنی سال اول ۴۰ درصد و سال دوم و سوم ۳۰ درصد تا بعد از سه سال، ۹۰ درصد متناسبسازی حقوق بازنشستگان با شاغلان عملیاتی و محقق شود و بعد از آنکه مجلس مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش داد، مردم در حوزه های انتخابیه به ما گلایه کرده که چرا این کار انجام دادید؛ تنها دلیل قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان بود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رئیسجمهور نیز در اولین اظهارنظر خود در این زمینه اعلام کرد که اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان ۵۰ هزار میلیارد تومان پول میخواهد که دولت فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان پول دارد حال اینکه اینگونه نبود و مجلس اعتبارات لازم برای اجرای این قانون را پیشبینی کرد.
وی در ادامه از تامین منابع لازم برای اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان در سال آینده توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: مجلس ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون رتبهبندی فرهنگیان اعتبار در نظر گرفت اما فرهنگیان نه تنها خوشحال نشدند بلکه ناراحت شدند چون دولت این قانون را به درستی اجرا نکرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را به درستی اجرا کند. اگر دولت منابع متناسبسازی حقوق بازنشستگان را در جای دیگری هزینه کند، مجلس از ابزار اعمال ماده ۲۳۴ استفاده می کند تا پرونده به قوه قضائیه برود. پس خواهش من از دولت این است که این قانون را اجرا کرده و منابع متناسبسازی را صرف همین کار کند.
وی اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نیز مجلس شورای اسلامی حتما برای اجرای ۴۰ درصد به علاوه ۳۰ درصد سال دوم متناسبسازی حقوق بازنشستگان، منابع لازم را در نظر خواهد گرفت.
دلیل قطعی برق چه بود؟
نایب رییس مجلس در تشریح جزییات نشست نظارتی هفته گذشته مجلس، یادآور شد: هفته گذشته وزرای نفت و نیرو درباره وضعیت برق در کشور به مجلس آمدند، طبق آمار دولت چهاردهم با ۱.۸ میلیارد لیتر انواع سوخت تحویل گرفت، این عدد ۸ درصد کمتر از زمانی است که دولت سیزدهم مستقر شده بود.
نیکزاد تاکید کرد: درباره قطعی برق دو اتفاق رخ داده بود، یک عدم تامین گاز توسط شرکت ملی گاز است که گاز تحویل نداده بودند و باعث استفاده از ذخایر سوخت مایع شد. موضوع دیگر این بود که به اشتباه گفتند نیروگاههای ۳ شهر باعث آلودگی بیش از حد شدند حال اینکه مازوت سوزاندن سبب آلودگی بیش از حد با اثرگذاری بسیار مخرب نمیشود و عامل مهم در آلودگی هوا وسایل نقلیه و غیره به شمار میآید. مقامات قضایی محلی هم مزید بر علت شده و مکتوب نوشته بودند که مازوت استفاده نشود لذا اینکه با اعصاب مردم بازی شده و بدون حساب و کتاب برق قطع شود، درست نیست، باید دوستان دولت توجه بیشتری داشته و تصمیمات دقیقتری اتخاذ کنند.
وی افزود: قطعی برق به این دلیل بود که به موقع گاز تحویل داده نشد و این باعث شد که از سوخت مایع استفاده شود؛ دلیل رخ دادن این هم شاید اتفاقات ناخواسته و امنیتی باشد بنابراین ما باید تدبیر میکردیم. شهریور تا آبان بهترین زمان برای افزایش ذخایر است که امسال این اتفاق رخ نداد؛ در نهایت این موضوع در مجلس بحث و گفتوگو شد و امیدوارم تدابیر لازم اندیشیده شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در طول ۱۵ سال گذشته این چنین بحثهایی بوده است؛ وقتی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران عزیز ما ستاره خلیج فارس زد و ۱۱۰ میلیون لیتر روزانه به بنزین ما اضافه کرد، سبب شد علاوه بر تامین مصرف داخلی، تحریم را بی اثر کرده و بنزین را صادر کنیم. باید این روند ادامه پیدا میکرد که انجام نشد و در مقابل صرفهجویی نکردیم و مصرف افزایش پیدا کرده و قاچاق هم اتفاق میافتد.
نیکزاد در پاسخ به این سوالی که آیا نظر مجلس این است که حضور ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور تخلف است؟ افزود: دولت لایحه اصلاح قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را به مجلس برای اعلام نظر در این باره ارائه کرد که کسانی که همسر و فرزندانشان تابعیت خارج از کشور دارند میتوانند مسئولیت بگیرند یا خیر؟ مجلس یک فوریت آن را رد کرد.
وی اظهار کرد: ما به عنوان قانونگذار باید نظارت بر اجرای صحیح قانون داشته باشیم و الان بنده صرف نظر از اشخاص صحبت میکنم و ما با هیچ شخصی کاری نداریم، بلکه طبق قانون کسانی که همسر و فرزندانشان تابعیت کشور خارجی را داشته باشند اگر میخواهند به رئیس جمهور کمک کنند، باید خودشان از این پست کنار بروند اما ذهن و فکر و ایده و کار آنان از کشور خارج نمیشود و میتوانند یک جای دیگر بنشینند و به دولت کمک کنند.
وی افزود: ما باید دست به دست هم دهیم و برای سعادت کشور تلاش و برای نابودی دشمنان کار کنیم نه اینکه کل کشور و مملکت را علاف یک نفر کنیم. اگر انتصاب آن یک نفر در دولت قانونی است، استناد قانونی آن را ارائه دهند اما دولت لایحه اصلاح قانون انتصاب اشخاص مجلس را ارائه داد که مجلس با یک فوریت آن مخالفت کرد.
نیکزاد تاکید کرد: خدا آیتالله رئیسی را رحمت کند، او زمانی که رئیس جمهور بود به ما گفت فاطمی امین را استیضاح نکنید، اما مجلس این کار را کرد. سوال این است زمانی که مجلس فاطمی امین را از وزارت صمت استیضاح و برکنار کرد، آیا رئیسی با مجلس لج کرد؟ خیر؛ رئیسی حتی فاطمیامین را به عنوان معاون اقتصادی خود نگذاشت. بنده شهادت میدهم که خیلی جاها آیتالله رئیسی کارهایی میخواست انجام دهد و زمانی که قانون جلوی او را میگرفت، آن کار را انجام نمیداد و میگفت که فلانی دوستی و رفاقت ما سر جای خودش، اما به آن فرد مسئولیت نمیداد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متعجبم که خود دولت از ما یک مطلبی را میپرسد و مجلس هم مخالفت میکند و بعد باز هم میگویند که میشود یا نمیشود؛ این کار درست نیست./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.