به گزارش صبح مجلس، این گزاره که صنعت پتروشیمی مهم است، گزاره عجیبی نیست و همه کموبیش از آن اطلاع دارند؛ چه مردمی که صرفاً خبرهای افتتاح مجتمعهای پتروشیمی را میخوانند یا میشنوند؛ چه سیاستمدارانی که به پتروشیمی از منظر سیاسی و در جهت عملیاتیکردن وعدههایی همچون اشتغالزایی مینگرند؛ و چه مسئولانی که از منظری تخصصی به اهمیت پتروشیمی واقف هستند.
توسعه صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین مصادیق جلوگیری از خامفروشی است. اهمیت تبدیل نفت و گاز به فرآوردههای مختلف، از موضوعاتی است که همواره در دهههای گذشته بر آن تأکید شده است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود بارها خامفروشی نفت و مواد معدنی را خسارتی جبرانناپذیری خواندهاند؛ از جمله در خصوص خامفروشی تأکید کردند: «این روش، آسانترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمانهای مختلف ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.» این موضوع اهمیت ممانعت از خامفروشی را از منظر مقامات عالی نظام، بیشازپیش آشکار میسازد.
مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز همواره بر این موضوع تأکید و تصریح کرده است که باید بستر مطلوبی فراهم شود تا با مشارکت سرمایهگذاران این زنجیره تکمیل و از فروش نیمهخام محصولاتمان جلوگیری کنیم.
ترغیب به توسعه تبدیل نفت و گاز به فرآوردههای مختلف از جمله پتروشیمی لزوماً به معنای توقف کامل خامفروشی نیست. هم صادرات نفت و هم گاز همواره از جمله اهرمهای استراتژیک اقتصادی – دیپلماتیک در جهان بودهاند و کشورهایی که حضور قدرتمندی در بازارهای جهانی نفت یا گاز دارند، از این اهرم همواره به سود خود استفاده کردهاند؛ کمااینکه روسیه در حوزه صادرات گاز و عربستان در حوزه صادرات نفت، به اهمیت این موضوع بهخوبی واقف هستند.
اما آنچه همواره مورد نقد قرار میگیرد، تمرکز بر خامفروشی و فراموشی پتانسیل عظیم صنایعی همچون پالایش و پتروشیمی است؛ بنابراین توسعه صنعت پتروشیمی، یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از خامفروشی است.
در همین راستا، نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست به دنبال فراهمکردن زمینهای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است. این نمایشگاه امروز بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار میرود و در بین نمایشگاههای معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقهبندی میشود.
باتوجهبه نقش مؤثر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تولید مواد اولیه مورداستفاده صنایع پاییندستی، این شرکت مدیریت برگزاری این نمایشگاه را در دستگرفتن است. چهار دوره نخست این نمایشگاه با حضور مشاوران مجرب و باتجربه نمایشگاهی برگزار شد. اما با برخی تغییرات ساختاری، برگزاری این نمایشگاه که صاحب اعتباری جهانی شده به روابطعمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد و روابطعمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت برگزاری این نمایشگاه را برعهده گرفته است.
اکنون با تغییر نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی از یک شرکت مجری طرح و تولیدکننده و فروشنده محصولات پتروشیمی به نقش توسعهگر چه در بخش بالادست صنعت و چه در بخش پاییندست این شرکت در جایگاه تسهیلگر و تبیینکننده نقشه راه آینده این صنعت متولی برگزاری این نمایشگاه است. نقشی که میتواند زمینه حضور مؤثرتر و هدفمندتر صنایع پتروشیمی کشور را در بخش پاییندست در بازارهای منطقهای که بازار اصلی کشور هستند، فراهم کند.
فرید دوستی، رئیسکل روابطعمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر هفدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست، اظهار کرد: این نمایشگاه پس از شانزده دوره برگزاری، اکنون به بلوغ کافی برای جهش همهجانبه رسیده است و امروزه باتوجهبه ظهور فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و دنیای مجازی باید از این امکانات و قابلیتها استفاده کرد.
وی با بیان این که ما در هفدهمین دوره برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در گام نخست با تحول اساسی در ساختار سایت و سامانه ایران پلاست بسترهای لازم جهت تداوم دائمی این نمایشگاه را فراهم کردیم، افزود: گام دوم ایجاد نمایشگاه مجازی ایران پلاست با قابلیتهای مختلف و در سطح بینالمللی است تا شرکتهای علاقهمند به حضور در این نمایشگاه در طول تمام سال برای میلیونها مخاطب ایرانی و خارجی محصولات و خدمات خود را عرضه کنند.
وی ادامه داد: بستر مجازی نمایشگاه ایران پلاست هیچ مشابه داخلی ندارد و در میان نمایشگاههای ایرانی پیشگام استفاده از تواناییهای هوش مصنوعی، گرافیک بالا و قابلیتهای الکترونیک است.
دوستی خاطرنشان کرد: روند تولید نمایشگاه مجازی هم اکنون در حال طیشدن است و تیمهای مجرب و خبرهای از متخصصین ایرانی در حوزههای گوناگون هوش مصنوعی، گرافیک، رابط کاربری و… در حال ساخت آن هستند.
مدیر نمایشگاه ایران پلاست افزود: بهزودی بخش ثبتنام در نمایشگاه مجازی برای عموم شرکتهای علاقهمند فعال خواهد شد و آنها میتوانند از این قابلیت ویژه ایران پلاست استفاده کنند.
هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل از ۲۶ الی ۲۹ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود./
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.