به گزارش نمایندگان، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی، صبح امروز (جمعه ۲۲ اردیبهشت) نشست مشترکی با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مدیران و روسای نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی و استاندار این استان داشتند.
عابدین خرم: امکانات و توجه بیشتری به مدارس مناطق مرزی اختصاص یابد
در این عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۷۰ مدرسه کانکسی در این استان وجود دارد که نیازمند ساماندهی است، گفت: یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد، توجه به مرز استان و قرابت با کشور آذربایجان بوده که می بایست امکانات و توجه بیشتری در این مناطق مرزی وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند نشان دهنده لزوم توجه به تمدن ایرانی- اسلامی است.
صحرایی: به همت کمیسیون آموزش، سرانه مدارس مستقیماً و بدون واسطه به مدارس پرداخت خواهد شد
رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به برگزاری دیدار اخیر معلمان با مقام معظم رهبری که ایشان، معلم را معمار آینده کشور دانستند، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری باشد که پا به پای کمیسیون آموزش بتواند در خدمت رسانی همراهی کند.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: این وزارتخانه با بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز و ۸ میلیون مهدکودکی مواجه است که اگر پدر و مادر آنها را نیز در نظر بگیریم، جمعیتی معادل کل کشور را شامل می شود، لذا این وزارتخانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
صحرایی تصریح کرد: آینده ایران از دریچه تربیت معلم عبور می کند، اما متاسفانه دولت گذشته کم کاری های زیادی به ویژه در مسئله حمایت از فرهنگیان داشت، به همین دلیل مجبور بودیم ورودی دانشگاه را طی چند سال اخیر افزایش دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه راه قوی شدن کشور برخورداری از آموزش و پرورش قوی است، گفت: یک راهبردی باید در صدر امور کشور باشد و آن اول بودن آموزش و پرورش در کشور است تا در صدر همه مسائل قرار گیرد.
صحرایی بیان داشت: چطور می شود آموزش و پرورشی را ارتقا داد که درصد سهم آن از بودجه عمومی در قیاس با سایر کشورها کمتر است، ولی اهداف ما برای آن، ارتقای بیشتر از سایر کشورها است.
وی با بیان اینکه برنامه های فوری و اولویت داری در آموزش و پرورش داریم و در صدر آنها توجه به معیشت معلمان و منزلت و همچنین مرجعیت جایگاه معلم است، گفت: نباید اجازه دهیم برای ما از بیرون آموزش و پرورش دستور کار تعیین کنند، متاسفانه در ماجرای مسمومیت مدارس، این مسئله دیده شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، پایان یافتن رتبه بندی تمام معلمان را دیگر اولویت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در حال حاضر ۷۵ هزار معلم رتبه دریافت نکرده اند که این کار تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد و از اول خردادماه، اعتراضات معلمان بررسی خواهد شد.
وی توجه به ساماندهی نیروی انسانی را یکی دیگر از اولویت های کاری خود برشمرد و اضافه کرد: کم کاری و ترک فعل گذشتگان باعث شده تا آموزش و پرورش امروز با ۱۵۰ هزار کسری نیرو مواجه شده باشد.
صحرایی، برگزاری کنکور ۱۴۰۲ را یکی دیگر از اولویت های آموزش و پرورش دانست و گفت: تمامی زیرساخت های لازم برای برگزاری امتحانات نهایی نیز باید مانند برگزاری آزمون سراسری فراهم باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تدوین برنامه هفتم توسعه را دیگر اولویت خود برشمرد و افزود: در این راستا برنامه ای تحولی همخوان با روح سند تحول بنیادین تدوین شده و مدرسه اصل و محور قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که امسال در مدیریت مدرسه به چشم خواهد آمد، تصمیمی بود که به همت کمیسیون آموزش اتخاذ شد و سرانه مدارس مستقیماً و بدون واسطه به مدارس پرداخت خواهد شد که موجب تحول در مدیریت مدرسه می شود، همچنین با تصمیمی که در مجلس اتخاذ شده، سرانه مدارس حداقل ۲ برابر خواهد شد.
صحرایی یادآور شد: برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همه دستگاه ها باید پای کار بیایند و ما از وزارت ارشاد، صداوسیما و سایر دستگاه های متولی از آنها مطالبه خواهیم کرد.
منادی سفیدان: کمیسیون آموزش و تحقیقات، آموزش را به صورت یکپارچه دیده است
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آموزش را به صورت یکپارچه دیده است، گفت: این کمیسیون برای ساماندهی مهدهای کودک مصوبه داشته و این مصوبات از مهدهای کودک تا آموزش و پرورش و همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه بوده که موجب تحول در حوزه آموزش خواهد بود، همچنین برای دانش بنیان ها نیز مصوبه جهش تولید دانش بنیان را داشته ایم.
پاک فطرت: اختیارات ادارات کل آموزش و پرورش در استان ها افزایش یابد
علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با بیان اینکه ضرورت دارد اختیارات در استان ها ارتقا یابد، افزود: همچنین توجه به سرایداران و خدمتگذاران مدارس نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، دریافتی این عزیزان در حال حاضر بسیار پایین است.
وحیدی: در اجرای رتبه بندی معلمان به جای مدرسه، دانشگاه انگاری شده است
محمد وحیدی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون نیز برنامه هفتم توسعه را مهمترین سند پنجساله آموزش و پرورش برشمرد و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، خواستار پرهیز از کوچک انگاری آموزش و پرورش در دولت شد و گفت: چنانچه آموزش و پرورش کوچک انگاری شود، به جایی نخواهیم رسید.
وی تصریح کرد: در تدوین آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان، به جای در نظر گرفتن مدارس، دانشگاه انگاری شده و ارزیابی ها دچار مشکل است، بدین ترتیب که یک معلم در شهرستان در تهران ارزیابی می شود و این مسئله ارزیابی ها را با مشکل مواجه کرده است. با نگاه مثبت کمیسیون آموزش، اعتبارات این وزارتخانه از ۹.۲ درصد به ۱۳ درصد در بودجه عمومی افزایش یافته است، ولی نوع رفتار سازمان ها مثل سازمان برنامه و بودجه به گونه ای بوده که شیرینی قوانین مجلس برای معلم در شب عید تلخ می شود.
کریمی فیروزجایی: سلامت جسمانی دانش آموزان باید مورد توجه آموزش و پرورش باشد
علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سلامت جسمانی دانش آموزان، این موضوع را مسئله ای برشمرد که همواره مورد غفلت آموزش و پرورش است و گفت: در بسیاری از کشورها وزارت ورزش، ذیل آموزش و پرورش بوده تا توجه بیشتری به تربیت بدنی در مدارس وجود داشته باشد. متاسفانه به دلیل کمبود پروتئین و شیر در مدارس، قد دانش آموزان در حال کوتاه شدن است.
عضو هیات رئیسه مجلس یکی از انتقادات وارده به دولت را اداره با سرپرست وزارتخانه های اصلی دولت یعنی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: مجلس در موضوع انتخاب وزیر آموزش و پرورش نشان داد که حساسیت ویژه ای دارد و دغدغه این معلمان را در انتخاب وزیر ملاک قرار می دهد.
حق وردی: اجازه نمی دهیم در رتبه بندی معلمان، حق یک همکار فرهنگی هم پایمال شود
حسین حق وردی، کمیسیون آموزش را یکی از کمیسیون های موفق مجلس یازدهم دانست و یادآور شد: بیشترین وقت در این کمیسیون صرف مسائل آموزش و پرورش شده و اکثر مصوبات کمیسیون در صحن علنی مجلس نیز تایید می شود.
وی با اشاره به روند سخت تصویب اجرای رتبه بندی معلمان در مجلس، از دولت گذشته تا رایزنی با شورای نگهبان گفت: در این مسیر سخت، فراز و نشیب های بسیاری طی کردیم، لذا اجازه نخواهیم داد حق فرهنگیان در رتبه بندی زیر پا گذاشته شود.
حاجی پور: چطور می شود معلمی پس از ۳۰ سال فعالیت سابقه روشنی در آموزش و پرورش نداشته باشد
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از نبود سوابق معلمان در سامانه نظارت آموزش و پرورش گفت: چطور می شود معلمی پس از ۳۰ سال فعالیت در آموزش و پرورش، سوابقی نداشته باشد؟ این مسئله که معلم باید سوابق خود را تکمیل کند و به همین دلیل به او رتبه نمی دهند، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
نادری: خصوصی سازی در آموزش و پرورش مهار شود
احمد نادری نیز با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درخصوص اداره دولتی آموزش و پرورش عنوان کرد: ضرورت دارد نسبت به خصوصی سازی بی محابایی که در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است، مهار صورت گیرد.
شادمهر: در هیات های ممیزی ارائه رتبه به معلمان هیچکس از آموزش و پرورش حضور ندارد
امان قلیچ شادمهر دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز با برشمردن جایگاه و اهمیت نقش معلم، آموزش و پرورش را نیازمند خانه تکانی دانست و گفت: متاسفانه در هیات های ممیزی که رتبه به معلمان داده می شود، هیچکس از آموزش و پرورش حضور ندارد و متاسفانه این کار با اعمال سلیقه دنبال می شود.
وی افزود: چرا نیروهای خرید خدماتی باید در مرکز استان ها مانند تهران، تمدید کار شوند، ولی در دورافتاده ترین نقاط با آنها قطع همکاری می شود و یا حقوق آنها با تاخیر پرداخت می شود.
شادمهر همچنین از نبود آمار درست در سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد.
قاسمی پور: استان آذربایجان شرقی در حوزه علم و آموزش از اولین ها است
شیوا قاسمی پور عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، استان آذربایجان شرقی را به لحاظ علم از اولین ها دانست و یادآور شد: معلمان همواره در مقاطع مختلف انقلاب وظایف خود را به خوبی انجام داده اند و مسئولان نیز باید مانند آنها به وظایف خود به درستی عمل کنند.
اسماعیلی: حقوق کارکنان اداری و خدمتگذاران مدارس باید ارتقا یابد
مهدی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه آموزش و پرورش به فردی شجاع نیاز دارد تا تحول در این وزارتخانه ایجاد کند، گفت: امروز نیازمند افزایش انگیزه در میان مدیران و کادر اداری هستیم، متاسفانه کارکنان اداری و خدمتگذاران مدارس در بحث رتبه بندی معلمان مورد غفلت قرار گرفته اند و حقوق آنها نیز باید افزایش یابد.
وی با انتقاد از وجود انواع قراردادها در آموزش و پرورش تصریح کرد: در موضوع نظام رتبه بندی معلمان مشکلی در قانون نویسی وجود نداشت، بلکه مشکلات از تدوین آیین نامه اجرایی آن بود که متاسفانه این آیین نامه مانند دانشگاه ها نوشته شده است.
متفکر آزاد: کمیسیون آموزش در تصویب رتبه بندی معلمان به صورت شبانه روزی تلاش کرد
روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به تلاش های شبانه روزی کمیسیون آموزش برای تصویب قانون رتبه بندی، آیین نامه اجرایی آن را نیازمند بازنگری دانست و گفت: فاصله دریافتی کادر اداری و خدمتگذاران نباید محل نزاع درونی در آموزش و پرورش شود و باید برای این مسئله تدبیر کرد.
احمدی سنگری: باید به مسائل هویت بخش در مدارس توجه کرد
محمدرضا احمدی سنگری عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اجرای سند تحول بنیادین را یکی از ضرورت های فعلی دانست و گفت: برای تربیت دانش آموزش در تراز انقلاب اسلامی، ضرورت دارد به مسائل هویت بخش در مدارس توجه کرد.
داوودی: استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی پیش رو با کمبود ۷ هزار معلم روبرو است
یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس نیز با اشاره به کمبود ۷ هزار معلم در استان آذربایجان شرقی، تامین به موقع نیروی انسانی در این استان را ضروری دانست و گفت: در اجرای مصوبات کمیسیون آموزش به ویژه در حوزه پرداخت حقوق و معوقات تا قبل از اینکه مسائل تبدیل به یک چالش سیاسی شود، اقدامات لازم باید صورت بگیرد.
وی خواستار اجرای قانون جامع ایثارگران در همه استان ها برای فرهنگیان شد و نسبت به تامین امنیت آزمون های سراسری و کنکور هشدار داد.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.