این مرکز در نشستی تخصصی، روز دوشنبه (۲۱ مهر ۱۴۰۴)، به بررسی عملکرد دستگاههای عضو «نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان (نماد)» پرداخت. در این نشست، تمامی دستگاههای عضو ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان، احمد بیگدلی، نماینده حوزه انتخابیه زنجان و خدابنده در مجلس، کمیل قیدرلو، معاون پژوهشهای اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس، و کارشناسان گروه آسیبهای اجتماعی این مرکز حضور داشتند.
در آغاز این جلسه، صادق حسینزاده ملکی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش و خانم ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه پرداختند.
بر این اساس، آنان اعلام داشتند که در دولت چهاردهم، یکی از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش، «مراقبت از دانشآموزان در برابر مخاطرات و آسیبهای اجتماعی» بوده و به همین منظور، از ابتدای فعالیت این دولت، اقداماتی را به اجرا درآوردهاند. از جمله این اقدامات، تشکیل «ستاد راهبری نماد» در سطح وزارت آموزش و پرورش، با مشارکت بخشهای مختلف این وزارتخانه است.
همچنین یکی دیگر از نکات مورد اشاره، موضوع «دستگاههای عضور ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان» بود. در این بخش بیان شد که اگرچه همکاریهای دوجانبهای بین آموزش و پرورش و سایر دستگاهها وجود داشته، اما این همکاریها هنوز به صورت نظاممند و یکپارچه بین تمام دستگاههای مربوطه شکل نگرفته و سامانه بیندستگاهی برای ارجاع دانشآموزان نیازمند، راهاندازی نشده است.
در ادامه این نشست، منیژه خاکی بختیاروند، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه، به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. ایشان با اشاره به چالشهای پیشِروی نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان (نماد) اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه به عنوان عضو سیاستگذار این نظام، در جلسات سیاستگذاری حضور ندارد و اعتبارات این برنامه را نیز به اندازه کافی و به موقع پرداخت نمیکند.
خاکی بختیاروند با قدردانی از زحمات وزارت آموزش و پرورش، افزود: به نظر میرسد این وزارتخانه، برنامه نماد را یک برنامه درونسازمانی میبیند و بدون همکاری دستگاههای عضو، نسبت به بازنویسی آن اقدام کرده است.
وی راهکار بهبود این وضعیت را احیای «شورای سیاستگذاری» و «کمیتههای فنی» دانست و تأکید کرد: بحث ارجاع دانشآموزان نیازمند بین دستگاهها (ارجاع نظیر) از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما علیرغم تلاشهای انجامشده، هنوز نظام ارجاع برخط (آنلاین) محقق نشده است.
در ادامه، احمد بیگدلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی برای مجلس و کمیسیون اجتماعی، چند محور کلیدی را تشریح کرد.
وی نخست به موضوع فضای مجازی بدون کنترل و دسترسی بدون محدودیت کودکان و نوجوانان پرداخت و خاطرنشان کرد: «در کشورهای جهان، برای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیبهای فضای مجازی، قوانین و مقررات مشخصی تدوین و اجرا شده و در عمل نیز سازوکارهای مناسبی برای دسترسی ایمن این قشر طراحی شده است.
بیگدلی تأکید کرد: در ایران نیز لازم است در سطوح تقنینی و طراحی فرآیندها و سازوکارها، اقدامی اساسی و بنیادین صورت پذیرد.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) پرداخت و با انتقاد از موازیکاریهای موجود در حوزه آسیبهای اجتماعی اظهار داشت: متأسفانه هنوز در مدارس کشور شاهد مداخلات اثربخش و کارآمد برای دستیابی به اهداف این برنامه نیستیم و حساسیت لازم در بین مدیران مدارس نیز وجود ندارد.
در ادامه این نشست، نمایندگان سایر دستگاههای عضو، شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان امور اجتماعی کشور، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان بیمه سلامت، گزارش عملکرد و طرحهای خود را در چارچوب «نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان (نماد)» ارائه نمودند.
در پایان این نشست، فاطمه محمدی، مدیر گروه آسیبهای اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس و فرشید خضری، به جمعبندی مباحث مطرحشده پرداختند.
در این جمعبندی با تأکید بر این که «برنامه نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان (نماد) یک برنامه ملی است»، خاطرنشان شد که اجرای موفقیتآمیز این برنامه، بر عهده تمامی دستگاههای عضو ائتلاف است و نمیتوان آن را تنها به یک نهاد واگذار کرد.
در ادامه این جمعبندی هشدار داده شد تا زمانی که پیچ و مهرههای این ائتلاف ملی، بهویژه شورای سیاستگذاری و سامانه ارجاع بیندستگاهی، به خوبی طراحی و مستقر نشود، شاهد تحول اساسی در حوزه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان نخواهیم بود.
در پایان نیز ابراز امیدواری شد که در آیندهای نزدیک، شورای سیاستگذاری متشکل از همه دستگاهها به همراه سامانه بینبخشی، به طور مؤثر طراحی و عملیاتی شود./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.