به گزارش صبح مجلس؛ رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند گزینش و پذیرش معلمان در سالهای گذشته، گفت: متأسفانه آزمونهای پیشین آموزش و پرورش به جای تمرکز بر صلاحیت علمی و تخصصی داوطلبان، بیشتر بر معیارهای ظاهری و غیر کارشناسی استوار بود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: بررسیها نشان میدهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزیابیها بر اساس ظاهر و تنها ۳۰ درصد بر اساس مصاحبه علمی داوطلبان انجام میشد، که این امر عدالت و شایستگی در گزینش معلمان را به شدت زیر سوال میبرد.
این نماینده مردم مجلس دوازدهم در ادامه اظهار داشت: نمایندگان ناظر از طرف مجلس در نخستین جلسه هیات عالی گزینش این ناکارآمدیها را مطرح و تأکید کردند که چنین روندی باید اصلاح اساسی شود. با وجود بار سنگین مصاحبهها و تأثیر کم نمره علمی در پذیرش، داوطلبان با فشارهای غیرضروری و سختگیریهای اداری مواجه بودند.
تاکید بر شایستگی و تخصص در پذیرش
رحیمی دشتلویی با اشاره به اقدامات کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار داشت: با پیگیریهای مستمر، اصلاحاتی اعمال شد تا عدالت رعایت و شاخصهای اصلی علمی و اعتقادی داوطلبان مورد توجه قرار گیرد. این تغییرات ضروری بود تا افرادی که واقعاً شایسته و متخصص هستند وارد سیستم آموزش و پرورش شوند.
وی با تاکید بر نیاز جدی مدارس دولتی به معلمان متخصص، اظهار داشت: در گذشته عمدتاً از بازنشستگان استفاده میشد، اما اکنون تمرکز بر جذب فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای صنعتی استانها برای دورههای متوسطه و هنرستانها است. این تغییر نشاندهنده ضرورت اصلاح فرآیند جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تصریح کرد: هدف این است که نیروهای انسانی مبتنی بر تخصص و اعتماد وارد مدارس شوند، نه اینکه داوطلبان با فرآیندهای ناعادلانه و غیر کارشناسی. اقدامات مجلس، تلاش برای رفع بیعدالتی و افزایش اعتماد داوطلبان را به وضوح نشان میدهد.
رحیمی دشتلویی با اشاره به پیگیری اعتراضات داوطلبان کمیسیون آموزش، خاطرنشان کرد: از وزارت آموزش و پرورش درخواست ارائه گزارش شفاف را داریم و در صورت تخلف باید پاسخگو باشند؛ این اقدام برای کاهش احساس بیعدالتی و نارضایتیها ضروری است و داوطلبان میتوانند اعتراضات خود را مستقیماً اعلام کنند تا مجلس رسیدگی لازم را داشته یاشد.
وی با تاکید بر اینکه آزمونهای جدید با هدف شفافیت بیشتر برگزار میشوند، ادامه داد: داوطلبان نباید تحت فشار گزینشهای غیرضروری قرار گیرند. اکنون فرصتی ایجاد شده تا فرآیند استخدام در آموزش و پرورش واقعاً منصفانه و کارشناسی شود.
اولتیماتوم کمیسیون آموزش به وزارت آموزش و پرورش
رحیمی در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش به وزارت آموزش و پرورش اولتیماتوم و هشدار داده است که مسیر گزینش را اصلاح و به روش علمی و عادلانه بازگرداند؛ همچنین هرگونه شکایت از روند گزینش باید در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت تا بهصورت دقیق رسیدگی شود و داوطلبان بتوانند حقوق خود را پیگیری کنند./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.