مراسم اختتامیه «کارسوق حکمرانی دادهمحور و تفکر سیستمی» با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.
نگاهداری در این مراسم با بیان اینکه میزبانی از شما جوانان نخبه افتخار بزرگی برای قوه مقننه است، گفت: این رویداد تنها یک مسابقه یا گردهمایی علمی نبود؛ بلکه تمرینی واقعی برای آینده حکمرانی کشور بود.
وی با اشاره به رویکردهای دکتر قالیباف در مجلس بیان داشت: ایشان چهار رویکرد داشتند. مردمی سازی، هوشمند سازی، شفاف سازی و کارآمد سازی این چهار رویکرد بودند. جحاصل این شعار برگزاری رویکردهای مشارکتی از جمله همین رویداد است.
نگاهداری گفت: اغراق نیست که بگوییم در هیچ کدام از مجالس دنیا این سطح از رویکردها و رویدادهای مشارکتی با اقشار مختلف جامعه طراحی نشده است و در این زمینه مجلس ایران پیش رو است.
وی با بیان اینکه جامعه ما با مسائل پیچیده و درهمتنیدهای روبهروست، تصریح کرد: بحران انرژی با مصرف و محیطزیست پیوند دارد، مسأله آب با امنیت و عدالت اجتماعی گره خورده است، جمعیت ابعاد اقتصادی و فرهنگی دارد و عدالت آموزشی بر آینده سرمایه انسانی کشور اثر میگذارد. در مواجهه با چنین مسائلی، هیچ رویکردی مهمتر از «تفکر سیستمی» نیست؛ اینکه یاد بگیریم مشکلات را نه جدا از هم، بلکه در پیوند و تعامل با ابعاد مختلف ببینیم.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، با بیان اینکه در این مسیر، بیش از شش هزار و پانصد دانشآموز سمپادی در کارسوق شرکت کردند، خاطرنشان کرد: پس از آموزشهای مقدماتی، هزار نفر در قالب دویست تیم به سراغ چهار موضوع اصلی یعنی آب، انرژی، جمعیت و عدالت آموزشی رفتند. آنها با ابزار مدلسازی پویا، دادهها را تحلیل کردند، فرضیه ساختند و راهحلهای علمی برای مسائل واقعی کشور ارائه دادند. در مرحله پایانی نیز با آموزشهای تخصصیتر و راهنمایی منتورها، پروژههای خود را ارتقا دادند و حتی با کاربرد هوش مصنوعی، آموختند که فناوریهای نوین چگونه میتواند در خدمت حکمرانی علمی قرار گیرد. در این مراسم هم پنج تیم برگزیده یافته های خود را ارائه می کنند.
وی افزود: این تجربه به دانشآموزان نشان داد که نخبه بودن فقط استعداد فردی نیست؛ بلکه نخبگی یعنی توان حل مسئله برای جامعه، توان پیوند آرمانها با واقعیت و مسئولیتپذیری. کارسوق به ما یادآوری کرد که تصمیمات سطحی و مقطعی، کافی نیستند. آینده کشور نیازمند نگاه کلان، تحلیل دادهمحور و تصمیمهای علمی است.
نگاهداری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علاوه بر ضریب هوشی بالا و هوش اجتماعی که لازمه نخبه بودن است اما نیازمند ضریب شرافت هم هستیم. ضریب شرافت ما را در مسیر اخلاق و معنویت قرار می دهد و کمک می کند که به فکر ساختن کشور خود و حل مشکلات مردم خودمان باشیم.
نگاهداری با بیان اینکه فرایند مشارکت نخبگان در حکمرانی، امری تدریجی و زمانبر است، یادآور شد: این حضور مؤثر، نه با یک اقدام کوتاهمدت، بلکه با سرمایهگذاری بلندمدت بر آموزش، تجربه و پرورش مهارتهای تحلیلی شکل میگیرد. نخبگان باید از دوران نوجوانی با مسائل واقعی اجتماعی و ملی درگیر شوند تا در آینده بتوانند با نگاه جامعتر و عمیقتر، مسئولیتهای بزرگ قانونگذاری و سیاستگذاری را بر عهده بگیرند.
وی ادامه داد: امروز در این جمع، ما نه فقط پایان یک مسیر آموزشی، بلکه آغاز یک جریان ملی را جشن میگیریم؛ جریانی که میتواند آینده قانونگذاری دادهمحور و حکمرانی علمی کشور را توانمندتر و پایدارتر سازد.
نگاهداری با بیان اینکه این رویداد با عنوان خاص کارسوق نشان داد که نخبه بودن تنها به استعداد فردی خلاصه نمیشود، افزود: نخبه بودن یعنی اینکه توان حل مسئله برای جامعه را در خود پرورش دهید. نخبه بودن یعنی اینکه بیاموزید چگونه آرمانهای بزرگ را با واقعیتهای عینی پیوند بزنید. نخبه بودن یعنی تعهد، پشتکار و مسئولیتپذیری. شما ثابت کردید که میتوان آیندهای متفاوت را برای ایران رقم زد، اگر علم، تعهد و کار تیمی در کنار هم قرار گیرد.
وی ادامه داد:بنابراین، این رویداد نه فقط برای شما یک تجربهی علمی بود، بلکه برای ما مسئولان هم یک پیام روشن داشت: ما باید بیش از پیش به ظرفیتهای شما نوجوانان اعتماد کنیم، باید حمایت ساختاری و نهادی از نخبگان به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی را در دستور کار قرار دهیم، و باید از این تجربهها به عنوان الگویی برای سیاستگذاری آموزشی و پژوهشی کشور استفاده کنیم.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در پایان، از همه دستاندرکاران، مربیان و خانوادهها قدردانی میکنم و برای دانشآموزان نخبه آرزوی موفقیت دارم. امید که این تجربه انگیزهای باشد برای ادامه مسیر یادگیری و اثرگذاری شما در ساختن آیندهای علمی، پایدار و مسئولانه برای ایران عزیز و اینکه در رویداد امروز بتوانیم در حضور ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر مدیران ارشد نظام به نحو شایسته ای از این عزیزان تقدیر کنیم و الگویی مناسبی برای ادامه راه ایجاد کنیم./ پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.