دفتر مطالعات حکمرانی این مرکز در گزارش «مروری بر تجربیات جهانی «راهبری توسعه» و ارائه پیشنهادهایی برای ماده (۱۱۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت» آورده که ماهیت پیچیده و ابعاد چندگانه توسعه، مستلزم مشارکت بخشهای مختلف جامعه، ازجمله نهادها و سازمانهای حاکمیتی و دولتی؛ ، بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد است تا در فرایندفرایند برنامهریزی و اجرای طرح های طرحهای توسعه فعالانه درگیر شوند؛ لذا این درگیری ذینفعان مختلف، وجود ساختار تنظیمگر و متولی راهبری توسعه را در کشورها ضروری میسازد.
در این گزارش تصریح شده که در کشور ما پس از انقلاب اسلامی تاکنون، هفت برنامه توسعه تدوین شده است، ولی همواره با کژکارکردیهایی در اجرا مواجه بودهاند؛ بر این اساس، در ماده (۱۱۸) قانون برنامه هفتم توسعه تشکیل شورای عالی راهبری برنامه هفتم توسعه بهمنظور راهبری مؤثر بررسی عملکرد بازیگران و دستگاههای مختلف در اجرای برنامه هفتم توسعه مطرح شده است. در همین راستا، در این ابتدا مروری بر تجربیات جهانی در راهبری توسعه در کشورهای منتخب انجام گرفته و مبتنی بر این مطالعه تطبیقی، بهمنظور رفع چالشهای راهبری برنامههای توسعه در کشور، پیشنهادهایی ارائه شده است.
این پیشنهاد شامل سامانه جامع و هوشمند پایش و ارزیابی قانون برنامه هفتم توسعه؛ ؛ ایجاد سیستم جامع شاخصها برای ارزیابی و نظارت بر پروژههای تابعه قانون برنامه هفتم توسعه؛ راهبری و نظارت برنامه های برنامههای جامع عملیاتی در سازمان های مجری برنامه هفتم توسعه در افق های افقهای زمانی متنوع کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت؛ مشارکت دهی مشارکتدهی مردم در عملیاتی عملیاتیسازی قانون برنامه هفتم توسعه؛ همافزایی میان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی فعال در حوزه برنامه برنامههای توسعه و استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی و مردمی برای اجرای برنامه هفتم توسعه است.
در بخش یافتههای کلیدی این گزارش هم گفته شده که در این پژوهش بهمنظور مروری بر تجربیات جهانی در راهبری توسعه برای ارائه پیشنهاد برای ماده (۱۱۸) قانون برنامه هفتم توسعه به مطالعه نهادهای راهبرهای توسعه در کشورهای مختلف پرداخته شده است. در این راستا، ۸هشت کشور شامل کمیسیون برنامهریزی توسعۀه ملی غنا؛ ، شورای توسعه پایدار آلمان؛ ، واحد برنامه ریزی اقتصادی مالزی؛ ، شورای توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی تایلند؛ ، وزارت برنامهریزی توسعه ملی اندونزی و کمیسیون ملی توسعه پایدار فنلاند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
تعریف واحدهای تخصصی در نهاد راهبر توسعه بهمنظور پیگیری و اجرای برنامه های برنامههای توسعه در حوزه های حوزههای مختلف (اقتصادی، اجتماعی، صنعت، محیطزیست و …)؛ تهیه سیستم داده و اطلاعات جامع برای برنامهریزی و ارزیابی طرح های طرحهای توسعه؛ تهیه دستورالعمل و برنامههای عملیاتی برای بخش ها بخشها و سازمان های سازمانهای متولی اجرای برنامههای توسعه؛انجام مطالعات و پژوهش های پژوهشهای لازم در خصوص وضع موجود کشور برای مرحله تدوین و اجرای برنامههای توسعه و برقراری جلسات مختلف با مناطق بهمنظور دستیابی به درک متقابل از جزئیات برنامه توسعه از جمله یافته های این گزارش است.
در این گزارش ایجاد سامانه هوشمند پایش و ارزیابی برنامه هفتم توسعه با تأکید بر تهیه بانک داده و اطلاعات جامع برای برنامهریزی، پایش و ارزیابی قانون برنامه هفتم توسعه و ایجاد سیستم جامع شاخصها برای ارزیابی و نظارت بر پروژه های پروژههای تابعه قانون برنامه هفتم توسعه و راهبری و نظارت بر برنامههای جامع عملیاتی در سازمان سازمانهای مجری برنامه هفتم توسعه در افق افقهای زمانی متنوع کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت پیشنهاد شده است.
در ادامه بخش پیشنهادات به مشارکتدهی مردم در عملیاتی عملیاتیسازی قانون برنامه هفتم توسعه؛ هم همافزایی میان کارگروه کارگروههای تحقیقاتی و دانشگاهی فعال در حوزه برنامه برنامههای توسعه به بهمنظور کمک به اجرای مؤثر برنامه هفتم و بهرهگیری مؤثر از ظرفیتهای بخش خصوصی و تعاونیها در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه هم اشاره شده است.
متن کامل این گزاش را اینجا بخوانید:
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.