دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزاش «بررسی نقش و کارکرد نهاد مشاوره و تمهیدگری در نظام مالیاتی: بررسی موردی تجربه ایالات متحده آمریکا» آورده که موضوع نهاد مشاوره و تمهیدگری مالیاتی، از موضوعات مهم و نسبتاً مغفول نظام مالیاتی در ایران است.
در این گزارش تصریح شده که این نهاد که محور اصلی آن فراهم کردن مشاورههای تخصصی و تمهید خدمات مالیاتی برای مؤدیان است، میتواند نقش کلیدی در افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش شکافهای مالیاتی و رعایت اصل سادگی و سهولت در نظام مالیاتی در کشور ایفا کند.
در این گزارش ذکر شده که در آمریکا، انواع تمهیدگران و مشاوران مالیاتی از وکلا و حسابداران رسمی تا تمهیدگران ثبتشده، وجود دارد. این تمهیدگران علاوهبر ارائه مشاوره و راهنمایی، میتوانند در مراحل مختلفی از فرایند حسابرسی و تکمیل اظهارنامهها نقش نماینده مؤدی را نیز ایفا کنند.
در ادامه این گزارش توضیح داده شده که ازجمله موارد برجسته در این تجربه، میتوان به وجود منشور حقوق مؤدیان و نیز برنامههای موفقی همچون VITA (دستیار داوطلب مالیاتی) و TCE (مشاوره مالیاتی سالمندان) اشاره کرد. همچنین، کلینیکهای ویژهای برای ارائه خدمات وکالتی به مؤدیان وجود دارد که نقش اساسی در حل دعاوی مالیاتی دارند. در پایان اصول پنجگانهای پیشنهاد شد که ضروری است در طراحی نظام مشاوره و تمهیدگری مالیاتی در ایران مدنظر باشند. این اصول عبارتند از: اصل «بهرهگیری از تمهیدگران در تکمیل اظهارنامه»، «مواجهه با مؤدیان کمدرآمد یا خاص»، «مسئولیت تکمیل اظهارنامه»، «حقالزحمه مشاوره و تمهیدگری» و «ملاحظات مربوط به محرمانگی اطلاعات».
در بخش پیشنهادات این گزارش هم آمده که اصل بهرهگیری از تمهیدگران در تکمیل اظهارنامه باید مدنظر باشد. مؤدیان باید حق انتخاب از میان طیف متنوعی از تمهیدگران را داشته و نباید فرایند تکمیل اظهارنامه برای آنان پیچیده یا هزینهبر باشد.
در این گزارش بیان شده که مواجهه با مؤدیان کمدرآمد یا خاص یکی دیگر از راهبردها است. دولت موظف است خدمات مشاوره و تمهیدگری رایگان برای مؤدیان کمدرآمد یا خاص فراهم کند تا عدالت مالیاتی، حمایت از اقشار آسیبپذیر و فرهنگسازی مالیاتی تحقق یابد.
مسئولیت تکمیل اظهارنامه هم از دیگر مواردی است که در این گزارش اشاره شده و در توضیح آن نوشته شده که مؤدیان باید نسبت به صحت اطلاعات درآمدی و هزینهای اظهارنامههای خود مسئولیت داشته باشند، درحالیکه تمهیدگران در قبال نحوه محاسبات و تکمیل اظهارنامهها پاسخگو هستند.
حقالزحمه مشاوره و تمهیدگری هم در این گزارش آمده که به معنی شفافیت در تعیین و اعلام حقالزحمه تمهیدگران پیش از انجام کار ضروری بوده و تمهیدگران باید حقالزحمه خود را بهطور رسمی و از طریق سامانههای مالیاتی اعلام کنند.
ملاحظات مربوط به محرمانگی اطلاعات آخرین بند از پیشنهادات این گزارش است. در توضیح این محور نوشته شده که اطلاعات مالی و شخصی مؤدیان باید محرمانه بماند و تمهیدگران مالیاتی در قبال افشای این اطلاعات تحت مجازاتهای قانونی قرار گیرند.
در ادامه پیشنهادهای اولیه برای ایجاد یک نظام مشاوره و تمهیدگری مالیاتی در ایران طرح شده و آمده که تدوین چارچوبهای قانونی برای تعریف انواع تمهیدگران، شیوههای استفاده از خدمات مشاوره و تمهیدگری، ارائه خدمات رایگان به اقشار خاص و تنظیم مسئولیتهای حقوقی و اجرایی در فرایند تکمیل اظهارنامهها از جمله این پیشنهادات است.
در ادامه تصریح شده که این نهاد مشاوره و تمهیدگری پیشنهادی، با هدف کاهش هزینههای اداری و افزایش تمکین مالیاتی، میتواند به دولت کمک کند تا اظهارنامههای صحیح بیشتری دریافت کرده و به دنبال آن، شکاف مالیاتی را کاهش دهد. همچنین، وجود نهادهای مستقل و خیریههایی که خدمات رایگان مشاوره و تمهیدگری را ارائه میدهند، به حمایت از اقشار کمدرآمد، کاهش نابرابریهای اقتصادی و فرهنگسازی مالیاتی کمک میکند.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.