فرشاد ابراهیم پور نورآبادی، نایبرئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار صبح مجلس درباره نبود آموزش سایبری در مدارس و دانشگاهها، گفت: تاکنون طرح مستقلی از سوی این کمیسیون برای آموزش سایبری ارائه نشده است، چرا که این مسئله نیازمند همافزایی سه نهاد کلیدی کشور یعنی وزارت آموزشوپرورش، وزارت علوم و وزارت ارتباطات است.
وی افزود: کمیسیون آموزش در حال پیگیری است تا دولت با تدوین یک لایحه جامع آموزش سایبری، مسیر طراحی ساختاری هماهنگ، کاربردی و آیندهنگرانه را هموار کند. به گفته ابراهیمپور، آموزش سایبری نباید در حاشیه باقی بماند، چرا که این نوع آموزش بخشی از سواد پایه شهروندی در عصر دیجیتال بهشمار میآید.
ابراهیمپور در ادامه با اشاره به تجارب جهانی، گفت: بسیاری از کشورها آموزش سایبری را از مقاطع ابتدایی آغاز میکنند و تا دانشگاه ادامه میدهند. در برنامههای درسی آنان مهارتهایی همچون امنیت داده، تشخیص اخبار جعلی، حقوق دیجیتال و رمزنگاری پایه گنجانده شده است. برخی کشورها حتی برای توانمندسازی معلمان در این حوزه، برنامههای ملی تدارک دیدهاند.
وی با هشدار نسبت به تداوم بیتوجهی به آموزش سایبری در کشور، خاطرنشان کرد: ادامه روند فعلی ما را با سه بحران اجتماعی و روانی، حکمرانی و اقتصادی روبهرو خواهد کرد. به گفته وی، نبود مهارتهای سایبری موجب افزایش آسیبپذیری شهروندان در برابر جنگ شناختی و اخبار جعلی، تضعیف هوشمندی حکمرانی و عقبماندگی نسل آینده در بازار جهانی کار خواهد شد.
نایبرئیس کمیسیون آموزش، راهحل را در تدوین یک چارچوب ملی در چهار سطح دانست: سیاستگذاری کلان با مشارکت نهادهای عالی، تولید محتوای بومی متناسب با سن دانشآموزان، تربیت نیروی متخصص و طراحی نظام ارزیابی مهارتهای سایبری.
وی تأکید کرد: آموزش سایبری زمانی مؤثر خواهد بود که فضای دیجیتال را «واقعی» بدانیم؛ نه یک فضای حاشیهای، بلکه بخشی از زیست روزمره کودکان و جوانان ما.
ابراهیمپور درباره شیوه نهادینهسازی این آموزشها نیز گفت: در مدارس، میتوان مفاهیم امنیت دیجیتال و رفتار مسئولانه در فضای مجازی را در دروسی چون تفکر و سبک زندگی یا آمادگی دفاعی گنجاند. همچنین راهاندازی کانونهای سایبری و پروژههای عملی برای دانشآموزان پیشنهاد میشود.
در دانشگاهها نیز به گفته وی، ارائه دروس عمومی با موضوعاتی مانند سواد سایبری، اخلاق فناوری و توسعه رشتههای نوین از جمله علوم داده و امنیت سایبری باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین، ایجاد مراکز پژوهشی و نوآوری در حوزه سایبر نقش مهمی در پیوند میان آموزش، سیاستگذاری و فناوری خواهد داشت.
ابراهیم پور در پاپایا تصریح کرد: آنچه امروز با عنوان فضای مجازی میشناسیم، در حقیقت بخش اصلی زندگی آینده ماست. اگر میخواهیم جامعهای امن، مقاوم و رقابتی بسازیم، باید آموزش سایبری را از یک گزینه جانبی، به ستون اصلی نظام آموزشی کشور تبدیل کنیم./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.