به گزارش صبح مجلس؛ محمد امیر، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و دبیر کمیسیون اصل ۹۰، به تشریح محورهای این جلسه پرداخت.
تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
در این جلسه، تأکید اصلی بر اجرای سند تحول بنیادین بود؛ سندی که بهعنوان نقشه راه آموزش و پرورش کشور در افق ۱۴۰۴ تدوین شده و هدف آن، تربیت نسلی متعهد، خلاق، توانمند و مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ایرانی است.
محمد امیر نماینده مردم اهواز باوی حمیدیه کارون ودبیرکمیسیون اصل نودم درمجلس شورای اسلامی افزود:
اجرای سند تحول بنیادین نباید صرفاً در سطح اسناد و سخنرانی باقی بماند، بلکه لازم است برنامههای عملیاتی مشخص، بودجهریزی مناسب، آموزش معلمان و نظارت مستمر در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد.
بر اساس این سند، قرار است در سال تحصیلی جدید، رویکردهای سنتی تدریس به تدریج جای خود را به آموزشهای تعاملی، مهارتمحور، مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه و متکی بر فناوریهای نوین بدهد.
چالشهای نیروی انسانی؛ جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان
یکی از دغدغههای اصلی مطرحشده در جلسه، وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش بود. در سالهای اخیر، کمبود معلم، بالا رفتن میانگین سنی نیروها، و همچنین کاهش ورودیهای باکیفیت به دانشگاه فرهنگیان از جمله چالشهای جدی این حوزه بوده است.
محمد امیر بااشاره:
اینکه نظام آموزشی پویا و مؤثر، نیازمند نیروی انسانی جوان، باانگیزه و حرفهای است. باید روند جذب، آموزش، نگهداشت و ارتقای معلمان در دانشگاه فرهنگیان بازنگری و اصلاح شود.
نمایندگان مجلس خواستار افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان، بازنگری در شاخصهای جذب و توجه جدی به صلاحیتهای حرفهای و اخلاقی داوطلبان شدند.
سال تحصیلی جدید با نگاه تحولی آغاز میشود
در مجموع، طبق جمعبندی این جلسه، سال تحصیلی جدید قرار است با رویکردی تحولی آغاز شود. مهمترین محورهای این رویکرد شامل:
اجرای گامبهگام سند تحول بنیادین در مدارس کشور
توجه به عدالت آموزشی و کاهش شکاف کیفیت میان مناطق مختلف
نوسازی برنامههای درسی با تأکید بر مهارتآموزی
ارتقای شأن و منزلت معلمان
اصلاح ساختار جذب، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی
بر اساس تأکید اعضای کمیسیون اصل ۹۰، مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی دارد از برنامههای تحولگرای وزارت آموزش و پرورش حمایت قانونی و نظارتی داشته باشد، به شرط آنکه این برنامهها عملیاتی و شفاف باشند
وی نیزدرپایان این جلسه گفت: که مدارس با مشکلات وسایل سرمایشی وامکانات زیادی کمبود دارند و آموزش و پرورش با کمک دولت و خیرین ونهادهای حمایت باید این مشکلات را حل کنند.پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.