به گزارش صبح مجلس؛ سیدابوالحسن مصطفوی غمام در مورد میانگین نمرات پایین امتحانات نهایی دانش آموزان در استانهای مختلف کشور، گفت: در مقطع زمانی مشخص، یعنی در بازه زمانی دهه ۹۰، شاهد بازنشسته شدن معلمان خبره، کارکشته و مجرب از بدنه نظام تعلیم و تربیت کشور بودیم و نیروهایی به بدنه آموزشی کشور تزریق شد که به واسطه رابطه، مهارتآموزی معلمی را دور زدهاند و همین مسئله دلیلی بر اُفت تحصیلی دانشآموزان شده است.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جذب بدون برنامه نیروهای نهضتی در وزارت آموزش، افزود: پذیرش نیرو از طریق معلمان نهضتی، طرح امین، خرید خدماتی و… مورد قبول مجلس است و حتی در این راستا برنامهریزی صورت گرفته است، اما دستگاه مسئول باید برای چنین نیروهایی کلاسهای حرفهای برگزار کند تا نتایج آن را در تربیت نسل آینده رویت کنیم؛ در همین راستا، ضروری است دورههای توانمندسازی برای آموزگاران جذبشده از مسیرهای غیررسمی بهصورت اجباری برگزار شده و فرآیند پذیرش آنان بر مبنای شاخصهای علمی، روانی و تخصصی بازطراحی شود.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه در مقاطعی نیز بدون برنامهریزی، شاهد ورود معلمانی به ساختار آموزشی کشور بودیم که به صورت علمی توجیه نشده و تنها به شیوه تجربی و عملی، شغل تدریس را آموختهاند و همین موضوع باعث لطمه شدید به کیفیت آموزش شده است.
خسارات ناملموس کرونا در عرصه یاددهی و یادگیری
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیبهای پنهان کرونا در حوزه تربیت، گفت: فقدان زیرساختهای لازم برای مدلهای نوین یادگیری در بستر فناوری، یکی دیگر از عواملی است که امروز شاهد افت نمرات دانشآموزان هستیم.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای زیرساختهای فنی، بهویژه در مناطق کمتر برخوردار، خواستار تخصیص بودجه مناسب برای آموزش مجازی، تولید محتوای استاندارد و ارتقای مهارت معلمان در تدریس غیرحضوری شد و تصریح کرد: در دوران شیوع بیماری، شاهد فاصله گرفتن نسل نوجوان از فرآیند آموزش و کاهش اثربخشی تدریس بودیم که بازتاب آن را در نتایج ضعیف نهایی میبینیم.
فرآیند جذب معلمان باید بازنگری شود
مصطفوی با بیان اینکه فرآیند انتخاب معلمان نباید به مصاحبه ختم شود، گفت: برای پرورش و بهکارگیری نیروهای مجرب و کارآمد باید از سوی کمیسیون آموزش، وزارت متولی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات جدی صورت گیرد؛ ضروری است نظام ارزیابی چندمرحلهای شامل آزمونهای علمی، مهارتی، مصاحبه تخصصی و کارورزی جایگزین رویههای فعلی شود، نمرات پایین امروز یادگیرندگان، باعث افول رتبه علمی کشور در عرصه جهانی خواهد شد و این، هشداری پنهان برای آینده ایران است.
افت تحصیلی، جایگاه علم را تضعیف میکند
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سطح پایین نتایج امتحانات نهایی، ارزش دانش را در کشور زیر سوال میبرد، اظهار داشت: واقعیت این است که میانگین نمرات منتشر شده بیانگر آن است که نهتنها نوجوانان تمایلی به دروس نظری ندارند، بلکه بهدلیل کمبود امکانات، به مهارتآموزی نیز گرایش پیدا نمیکنند.
وی تصریح کرد: باید فرآیند شناسایی استعدادها از سالهای نخست متوسطه آغاز شده و مسیر تحصیلی متناسب با تواناییها برای دانشآموزان ترسیم شود؛ این کاستیها، بدون تردید آینده کشور را در معرض تهدید قرار میدهد.
ایران امروز، نیازمند رویکردهای نوین اداره کشور است
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی، بیان کرد: تقویت مهارتهای فنی و حرفهای موجب میشود جوانانی که استعداد کافی در حوزههای تئوریک ندارند، وارد این مسیرها نشوند؛ همانگونه که کشور به پزشک و پرستار نیاز دارد، به تکنسینهای ماهر و مهندسان توانمند نیز محتاج است.
مصطفوی ادامه داد: توسعه فضاهای فنی، تجهیز کارگاهها، گسترش هنرستانها و فرهنگسازی اجتماعی برای آموزشهای مهارتی، ضرورتی حیاتی برای پیشرفت کشور است، اکنون در عصر فناوریهای نو، بهویژه هوش مصنوعی قرار داریم و اداره سنتی کشور نهتنها سودی ندارد، بلکه ما را از رقابت جهانی عقب خواهد انداخت.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمبود بودجه لقلقه زبان مسئولان آموزشی کشور شده است، گفت: سرمایه انسانی، ثروت اصلی ایران است که به بهانه کسری بودجه شاهد هدر رفت آن هستیم و بخش قابلتوجهی از این سرمایه بعد از فارغالتحصیلی، به مهاجرت میاندیشند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه با تامین اعتبارات پایدار برای نهاد آموزشی، بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان و ارائه مشوقهای ماندگاری، مانع از مهاجرت نخبگان و افت جایگاه علمی کشور شویم، خاطرنشان کرد: مسئولان باید کاهش سطح علمی را تهدیدی ملی تلقی کرده و بحران افت عملکرد تحصیلی نسل آینده را جدی بگیرند./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.