دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی این مرکز در گزارش «کاربست داستانپردازی در خطمشیگذاری و قانونگذاری: پیشنهادهایی برای ارتقای کارکردهای تعاملی و ارتباطی مجلس شورای اسلامی ایران» آورده که طی سالیان اخیر، با توجه به روند کاهش اعتماد عمومی نسبت به نهادهای اصلی حکومتها ازجمله پارلمانها، دغدغههایی در بین مسئولان و حکمرانان کشورهای مختلف بهوجود آمده است که چگونه میتوانند این اعتماد را برگردانند.
در ادامه بیان شده که در این بین بحث تعامل عمومی بهعنوان رویکردی که میتواند ارتباط با عموم مردم را بهبود بخشد مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ابزارهایی که اخیراً برای این منظور معرفی شده است، داستانپردازیهای پارلمانی است. درواقع با کمک این ابزار میتوان نقش تعاملی مجلس با آحاد مردم را افزایش داد و به ساخت داستانها و روایتی مطلوبتر و جذابتر از مجلس کمک کرد. بههرحال پارلمان بهعنوان نهادی سیاسی و یک عرصه عمومی برای تعامل، بهدلیل تنوع دیدگاهها و منافع نمایندگان، همواره در معرض تنشها و تعارضات است که شکلگیری یک هویت نهادی واحد و ثابت را با چالش مواجه میکند. در این گزارش سازوکار داستانپردازی معرفی و ابعاد مختلف آن تبیین شده است تا از رهگذر آن بتوان ظرفیت اعتمادسازی مجلس را افزایش داد. در پایان نیز توصیههای کاربردی برای کاربست این ابزار پیشنهاد و مخاطراتش به بحث گذاشته شده است.
در این گزارش بیان شده که داستانپردازی پارلمانی یعنی استفاده از ابزارهای روایتگری برای اطلاعرسانی، آموزش، مشورت یا درگیر کردن شهروندان و اتصال پارلمان به آنها. پارلمان انگلستان از این ابزار در راستای افزایش ارتباطگیری با عموم مردم و ایجاد تصویر، هویت و مدیریت شهرت خود استفاده کرده است. درضمن این ابزار برای افزایش سطح اعتماد عمومی هم بهکار گرفته میشود که در گزارش به تفصیل پرداخته خواهد شد.
در بخش پیشنهادات این گزارش آمده که مجلس شورای اسلامی باید تصویری مثبت از کلیت نهادی خود در اذهان عمومی ایجاد کند؛ چیزی که از برآیند مواجهات تکتک نمایندگان با مجلس نمیتوان انتظار داشت؛ چراکه آنها از مجلس بهمثابه کل نمایندگی نمیکنند. به همین جهت نیازمند بهکارگیری داستانپردازانی است که بتوانند از کلیت این نهاد مردمی دفاع کنند.
در ادامه بیان شده که در این راستا چند پیشنهاد در این خصوص قابل طرح است: اولاً، مرکز افکارسنجی بهعنوان نهادی مرتبط با عموم مردم، میتواند به افکارسنجی و کشف تصویر مجلس در اذهان عموم مبادرت کرده و دادههای حاصل از فرایندهای پیمایشی خود را در اختیار داستانپردازان برای برساخت تصویر درست از کلیت مجلس قرار دهند. ثانیاً، مجلس شورای اسلامی میتواند افرادی را بهکار گیرد که با توجه به نکات و ملاحظات بحث شده در گزارش، بهطور عمومی در دانشگاهها، اندیشکدهها، پژوهشکدهها و سایر محافل نخبگانی و علمی و حتی در فضاهای عمومی حضور یافته و به ساختن داستانها و روایتهای ناظر به کلیت (نقش و کارکرد) مجلس و تأثیرات آن بر زندگی روزمره مردم کمک کنند.
در ادامه عنوان شده که ثالثاً، دفاتر تخصصی مرکز پژوهشهای مجلس هم میتوانند برای طرحها و لوایح که به آنها ارجاع شده است و بهجهت کارشناسی مورد تأیید است بهمثابه داستانپردازان، به خلق روایتی جذاب برای عموم اهتمام ورزند؛ یکی از این سازوکارها در اینجا شتابدهی به استارتآپهای سیاستی است که مرکز نوآوری قوهمقننه میتواند با توسعه آنها نسبت به اقناع مردم درباره آثار مثبت قوانین، تعامل و همراهی آنها را بیش از پیش محقق نمیاد؛ رابعاً، یکی از عوامل مهم در ساخت داستانها و روایتهای مناسب، بهکارگیری سخنگوی واحد برای مجلس است؛ هرکدام از کمیسیونهای مجلس، یک سخنگو دارد که راوی جزئیات وقایع کمیسیون متبوع خود است اما موقعیتی که بخواهد تصویری از کلیت مجلس ارائه داده و تنها در حصار و حریم کمیسیونی یا شخصی تعریف نشود در مجلس وجود ندارد و شاید با تعریف این موقعیت و تعیین سخنگوی قوه مقننه بتوان شرایط داستانپردازی مطلوب را از کلیت نهادی مجلس فراهم آورد.
در گزارش مرکز پژوهش ها بیان شده که مجلس شورای اسلامی با محوریت اداره کل روابط عمومی خود میتواند کانالی در سایتهای اشتراکگذاری ویدئو و کلیپ، مانند آپارات، نماشا، تماشا، جعبه و غیره تأسیس کرده و نظر تعدادی از ذینفعان متأثر از هر قانون که متحمل نفع یا ضرر شدهاند را در نسبت آن قانون بازخوانی کند. تمهید این سازوکار باعث خواهد شد که اولاً عموم مردم احساس کنند که نهاد قانونگذاری کشور به آنها توجه کرده و صدای آنها شنیده میشود و نتیجتاً احساس تعلق به نظام و نهاد مجلس از این رهگذر بیشتر خواهد شد. ثانیاً تعقیب این سازوکار، محملی برای شناخت آثار و پیامدهای ناخواسته قوانین اجرا شده ایجاد خواهد کرد. ثالثاً تحقق این سازوکار میتواند به ساخت داستانها و روایتهای واقعی از نقش و کارکردی که مجلس میتواند در متن زندگی آحاد جامعه داشته باشد کمک کرده و مردم را به مجلس و نمایندههایشان پیوند دهد.
در این گزارش آمده که بهکرات دیده شده است که فشارهای رسانهای در جامعه باعث شده که طرح یا لایحهای که در دستور کار مجلس قرار دارد با روایتی نادرست مواجه شده و بهعلت تهییج افکار عمومی به بیراهه رفته یا از دستور کار خارج شده یا حتی با تحریف هدف قانونگذار در دستور کار مجلس قرار گرفته است. به همین جهت پیشنهاد میشود ضمن راهاندازی کانال تخصصی برای مجلس در پیامرسانهای داخلی، از طراحان اصلی طرح و لایحه خواسته شود تا داستان و استدلالهای خود را از طرح چنین مسئلهای بهطور شفاف، دقیق و جامع بیان کنند تا از هرگونه سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری بهعمل آید.
در این گزارش ذکر شده که با توجه به اینکه زبان قانونگذاری، زبانی حقوقی و فنی است، این ضرورت احساس میشود که مجلس بتواند با ابزارهایی مانند مصورسازی استدلالها، امکان فهم شهروندان را از موضوعهای پیچیده ایجاد کرده و اطلاعات لازم را به شهروندان به شیوهای بصری ارائه کند که بهراحتی قابل فهم و ساختاردهی باشد. فناوریهای بصریسازی استدلالها که رایانهپایه هستند به شهروندان بیشتری این امکان را میدهد که بدون صرف وقت زیاد در این زمینه و یا آشنایی با مسائل پیچیده حقوقی و فنی، از نکات اصلی قوانین در حال شکلگیری و نظرها و مواضع احزاب سیاسی و کارشناسان آگاه از آن مطلع شوند.
در گزارش مرکز پژوهش ها آمده که یکی از رسانههای شایع و البته اثرگذار امروز در جهان، تولیدات رسانهای و هنری اعم از انیمیشن و موشنگرافی است. توصیه میشود خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه با همکاری روابط عمومی مجلس و البته با استفاده از ظرفیتهای استارتآپها یا سایر امکانات موجود کشور به تولید انیمیشین و موشنگرافیک جهت ایجاد تصویر و داستانهای باورپذیر از کیفیت عملکرد مجلس شورای اسلامی مبادرت کند.
در آخرین بند بخش پیشنهادات ذکر شده که فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس بهعنوان کارگروه تخصصی درون مجلس میتواند خطمشیهای مجلس برای ظهور رسانهای خود را تنظیم کرده و سایر نهادهای فوقالذکر را برای تحقق و تعقیب آن خطمشیها بهکار گیرد.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.