دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارش «پایش ابعاد فقر سال ۱۴۰۲: فقر آموزش» آورده که این گزارش به بررسی وضعیت فقر آموزشی و ارتباط آن با فقر درآمدی خانوارها میپردازد. آموزش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی رشد اقتصادی، اجتماعی و فردی، نقش مهمی در ارتقای سرمایه انسانی و شکستن چرخه فقر دارد. با وجود پیشرفت در دسترسی به آموزش، کیفیت آن در سالهای اخیر بهدلیل مشکلات اقتصادی، تحریمها و همهگیری کرونا بهویژه در مناطق محروم و بین خانوارهای کمدرآمد کاهش یافته است.
در ادامه این گزارش ذکر شده که عوامل اقتصادی- اجتماعی خانواده همچون سطح سواد والدین و وضعیت اقتصادی خانواده بهطور قابلتوجهی بر یادگیری و حضور دانشآموزان در مدرسه تأثیر میگذارد. کودکان با والدین کمسواد و از دهکهای پایین درآمدی، احتمال کمتری دارد تحصیلات خود را به پایان برسانند.
در ادامه این گزارش بیان شده که ازجمله عوامل مدرسهای مؤثر بر فقر آموزشی میتوان به تراکم بالای کلاسها، کمبود معلمان باکیفیت و کاهش بودجههای آموزشی اشاره کرد. در سالهای اخیر، سرانه دانشآموزی بهدلیل کاهش بودجه و افزایش جمعیت دانشآموزی افت داشته و خانوارها نیز برای آموزش کمتر هزینه میکنند. بهطورکلی یافتهها نشان میدهد که بین فقر آموزشی و فقر درآمدی خانوار رابطه وجود دارد و آموزش و پرورش نیز بهتنهایی قادر به حل مشکلات آموزشی نیست و همکاری نظامهای حمایتی و آموزشی ضروری است.
در این گزارش تصریح شده که به همین منظور برای افزایش آموزش مطلوب برای سه دهک پایین درآمدی که در معرض آموزش نامطلوب هستند، طرح «تبدیل مدارس با تمرکز فقر بالا به مدارس با عملکرد بالا»، با هدف ارتقای کیفیت آموزشی مدارس با تمرکز فقر بالا پیشنهاد میشود تا با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی، کیفیت آموزش بهبود یابد، شکاف آموزشی و طبقاتی کاهش یافته و چرخه فقر شکسته شود.
در بخش یافتههای کلیدی این گزارش هم ذکر شده که نرخ باسوادی در ایران برای گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر همچنان به هدف ۱۰۰ درصدی نرسیده و در حدود ۸۵ درصد ثابت مانده است.
در این گزارش بیان شده که وضعیت دسترسی به آموزش ابتدایی مناسب است، اما نرخ ترک تحصیل و عدم برخورداری از مدرک در مقاطع متوسطه اول و دوم بالاست، بهویژه برای گروههای کمدرآمد که بیشتر تحت تأثیر فشار اقتصادی قرار دارند.
در ادامه گفته شده که کیفیت آموزش و خروجی یادگیری مدارس پایین است؛ نمرات پایین و فاصله با میانگین بینالمللی در آزمون پرلز، آزمون بینالمللی سنجش سواد خواندن پایه چهارم، ضرورت بهبود کیفیت برنامههای آموزشی را نشان میدهد.
در توضیح دیگر یافته های این گزارش آمده که عواملی همچون وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین و هزینهکرد پایین خانوادهها برای آموزش، در ریسک ترک تحصیل و فقر آموزشی فرزندان مؤثر است.
در این گزارش بیان شده که هزینههای خانوار برای آموزش در دهکهای پایین جامعه کاهش یافته است؛ خانوادههای فقیر با محدودیتهای مالی بیشتری روبهرو هستند و بودجه کمتری را به آموزش فرزندانشان اختصاص میدهند.
در گزارش این نهاد پژوهشی عنوان شده که تراکم بالای کلاسها و کمبود معلم، بهویژه با افزایش جمعیت دانشآموزی، بر کیفیت یادگیری تأثیر منفی داشته است.
در ادامه آمده که روند تخصیص بودجه به آموزش عمومی در ایران کاهش یافته و با افزایش تعداد دانشآموزان، سرانه بودجه برای هر دانشآموز بهطور قابلتوجهی کم شده است.
در این گزارش تصریح شده که دسترسی به اینترنت، رایانه و تبلت امروزه بخشی از آموزش شده است و شکاف دیجیتالی میتواند فقر آموزشی را تشدید کند، چنانکه در دوران کرونا، عدم دسترسی به اینترنت برای دهکهای پایین درآمدی، مانعی برای تحصیل مجازی بود و فقر آموزشی در این گروهها تشدید شد.
در آخرین یافته این گزارش ذکر شده که کاهش بودجه دولتی همزمان با کاهش هزینه آموزش خانوار منجر به گسترش نابرابریهای آموزشی و تشدید فقر آموزشی میشود؛ زیرا دهکهای بالای جامعه با توانایی مالی بالاتر همچنان به آموزش باکیفیت دسترسی دارند، درحالیکه اقشار ضعیفتر درگیر مشکلات دسترسی و کیفیت آموزش هستند.
در ادامه پیشنهاد راهکارهای تقنینی، نظارتی و یا سیاستی بیان شده است. در این گزارش گفته شده که برای کاهش فقر آموزشی دانشآموزان فقیر و بهبود کیفیت آموزش برای دهکهای پایین درآمدی پیشنهاد میشود وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تبدیل مدارس با تمرکز فقر بالا به مدارس با عملکرد بالا، سیاستهای چندجانبه زیر را با همکاری یکدیگر اجرا کنند
شناسایی مدارس و خانوارهای هدف، ارائه خدمات آموزشی ویژه به دانشآموزان در این مدارس، مشروط کردن پرداخت یارانه نقدی به سرپرست خانوار به مشغولیت به تحصیل فرزندان در سن تحصیل و ارائه مشاورههای خانوادگی و آموزشی به دانشآموزان این مدارس و تأمین تغذیه و سایر نیازهای اولیه آنها با مشارکت خیریهها از جمله این سیاست ها هستند که مرکز پژوهش ها پیشنهاد داده است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.