نشست تخصصی راهکارهای رفع ناترازی انرژی از طریق توسعه بازار بهینه سازی در فروم حکمرانی و قانونگذاری در سومین روز نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.
در این نشست مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، مرتضی نیکخواه نسب، مدیر گروه نفت و انرژی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس، یوسف بهمنی، سرپرست برنامه ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه و علی محمد میرشمسی، رییس هیات مدیره انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران حضور داشتند.
فرصت مهم اصلاح مصرف انرژی در کشور
مرتضی نیکخواه نسب، به عنوان مدیر نشست، بازار بهینه سازی انرژی را فرصت مهمی در کشور دانست که به عنوان یکی از اصلی ترین راه های رفع ناترازی انرژی است و مغفول واقع شده است.
وی نیروهای متخصص و شرکت های فناوری و منابع مالی نزد مردم را از دیگر فرصت ها برای اصلاح مصرف انرژی در کشور دانست و گفت: راهکارهای مشخصی برای استفاده از این طرفیت ها تعیین نشده است.
نیکخواه نسب، با اشاره به این نکته که میزان ناترازی انرژی هر سال در کشور بیشتر می شود، ادامه داد: در قانون برنامه هفتم پیشرفت و ماده ۴۶ راهکارهایی پیش بینی شده که هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است.
مدیر گروه نفت و انرژی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس، در پایان سخنان خود تاکید کرد که باید ظرفیت های بازار انرژی مشخص شده و برای عملیاتی کردن این ظرفیت ها راهکارهای مناسب در نظام اجرایی کشور تعیین شود.
عدالت در بهینه سازی مصرف سوخت لحاظ شود
مالک شریعتی، هم در این نشست تخصصی با تأکید بر این نکته که ما در بحث بهینه سازی مصرف سوخت در کشور خلاء قانون نداریم و قوانین خوبی در این زمینه تصویب شده است، گفت: اکثر احکام مورد نیاز این حوزه در برنامه هفتم پیشرفت دیده شده است. بنابراین در حال حاضر نیازمند حرکت و تصمیم جهادی مجموعه اجرایی کشور هستیم.
وی در ادامه سخنان خود به دو چالش در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت در سال های گدشته در کشور اشاره کرد و ادامه داد: چالش اول مشخص نبودن دقیق مسولیت بهینه سازی مصرف سوخت در کشور است. یعنی نهادهای مختلفی در وزارت نیرو و نفت متولی این حوزه بودند که هیچکدام هم اختیارات کافی و اراده کافی نداشند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزود: برای حل این مشکل ما در برنامه هفتم ماده ۴۶ را تصویب کردیم که سازمان ملی بهره وری و مدیریت انرژی زیر نظر رییس جمهور با بالاترین سطح اختیارات تشکیل می شود.
این نماینده مجلس، در ادامه به چالش دوم پرداخت و گفت: چالش دوم بحث منابع مالی برای طرح های بهینه سازی است. در سال های قبل به این صورت بود که سرمایه گذار بعد از اتمام پروژه حواله دریافت می کرد که به دلیل شرایط تحریمی کشور جذابیت برای سرمایه گذار نداشت. بنابراین مدل تامین مالی پسینی کار نکرده و ناقص بود. ما در برنامه هفتم هم این امر را حل کردیم.
وی افزود: بنابراین آیین نامه بازار بهینه سازی باید اصلاح و بروز شود و متناسب با شرایط روز پاسخگوی دی نفعفان باشد.
شریعتی ادامه داد: در ماده ۴۶ خوشبختانه پیش نیازهای اجرایی رویکرد جدید دیده شده است و مهم این است که مسول بهینه سازی مشخص باشد و این سازمان هم مدیریت کلان و متمرکز و فرابخشی باشد. یعنی سازمان ملی بهره وری خود اجرا کننده پروژه نیست بلکه پشتیبان است.
این عضو کمیسیون انرژی در ادامه سخنان خود به اساسنامه سازمان بهینه سازی اشاره کرد که نسخه اولیه دارای اشکالاتی بود که رفع شده و سازمان زیر نظر رییس جمهور تشکیل می شود و رییس آن معاون رییس جمهور است.
وی تاکید کرد: پیشنهاد من این بود که ابتدا رییس سازمان مشخص شود و سپس اساسنامه نهایی شود تا ملاحظات اجرایی هم در آن دیده شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، در این بخش از سخنان خود تاکید کرد که ماده ۴۶ از همین امروز قابلیت اجرا دارد و بخش های زیادی ازاین ماده حتی به آیین نامه هم نیاز ندارد.
شریعتی در ادامه به چالش های جدی در امر بهینه سازی اشاره کرد و گفت: در مدیریت مصرف انرژی باید شاخص عدالت را هم در نظر بگیریم. افرادی هستند به خاطر عدم قدرت اقتصادی اصلا امکان مصرف ندارند خوب این ها چه نفعی از کاهش مصرف می برند. بنابراین ما این طیف از جامعه را هم باید ببینیم. یک سهمی مشخص یارانه ای از حامل های انرژی را برای این خانوار ببینیم. هر خانوار ایرانی یک سهم یارانه ای دارد.
وی بیان داشت: شروع طرح ها نباید با تغییرات قیمتی شروع شود که مانع اجتماعی ایجاد نشود. هر کسی هم کمتر مصرف کرد گواهی صرفه جویی می گیرد و می تواند در بازار بفروشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، همچنین بیان کرد که بحث های تشویقی و حمایتی را باید سمت خانوار ببریم و بحث های تنبیهی را سمت حاکمیت ببریم. به عنوان مثال بنزین یارانه ای دستگاه های دولتی را باید حذف شود.
وی ادامه داد: دولت نباید از سیاست گذار تبدیل به مجری شود. بنابراین شرکت ها و مصرف کننده نهایی باید با هم مواجه باشند و تعامل کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، همچنین معتقد بود که در هر یارانه ای به مصرف کننده نهایی بدهیم دو کار بابد انجام شود. یارانه از ابتدای زنجیره و طول زنجیره حذف و به مصرف کننده نهایی داده شود. نکته دوم هم اینکه خط مبنایی که دیده شود این خط مبنا شناور باشد و هر سال خود را اصلاح کند.
علی محمد میرشمسی، رییس هیات مدیره انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران، هم در این نشست ناترازی انرژی را ابر چالش کشور دانست و ادامه داد: یکی از بهترین روش های مدیریت این ناترازی بهینه سازی مصرف است و در کشورهای دیگر هم این مسیر تجربه شده است.
وی با بیان اینکه در کشور ما این پتانسیل هم وجود دارد، ادامه داد: اکثر صنایع ما بالاتر از میانگین مصرف می کنند. به عنوان مثال صنعت ساختمان ما ۲ تا دو ونیم برابر میانگین جهانی مصرف می کنند. بنابراین ظرفیت بسیاری زیادی برای صرفه جویی و بهینه کردن مصرف وجود دارد.
رییس هیات مدیره انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران، چالش اساسی را عدم اجرای قوانین دانست و ادامه داد: اگر قانون اصلاح الگوی مصرف ۴۰ درصد اجرا می شود در حال حاضر چالش ناترازی انرژی را نداشتیم. در دنیا برای ورود به این بازار شرکت های خدمات انرژی را راه اندازی کردند. اما ما توفیق نداشتیم یک بخشی از این عدم توفیق به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در کشور است. بازار بهینه سازی مصرف می تواند در این زمینه کمک کنند تا جذابیت برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود.
میرشمسی توسعه بازار و توسعه خدمات انریی تنها راه حل ناترازی دانست و گفت: اگر عزم جدی در دولت وجود داشته باشد و بستر سازی شود و بخش های دولتی تنگ نظری ها را کنار بگذارند سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت انجام می شود. تامین مالی از سوی دولت هم لازم نیست و همین که بسر را ایجاد کنند کافی است.
وی با بیان اینکه قرار بود بعد از ۶ ماه سازمان بهینه سازی مصرف انرژی تشکیل نشود ولی تشکیل نشده است از اساسنامه پیشنهادی این سازمان انتقاد کرد.
رییس هیات مدیره انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران، گفت: به دلیل ناترازی انرژی صنعت ما ۹ ماه در سال میتو اند تولید کند و ضرر زیادی متحمل شده که این ضرر در نهایت بر دوش مردم قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: پیش بینی می شود صنایع امسال سه روز در تابستان به دلیل ناترازی انرژی تعطیل شود.
رییس هیات مدیره انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران، در جمع بندی سخنان خود بیان داشت: شرکت ها آمادگی دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند ولی اعتماد به بروکراسی رسمی و دولتی ندارد و تنگ نظری در این بخش وجود دارد.
مدیریت بهینه انرژی به اندازه چند شبکه نفت در ایران می تواند صرفه جویی داشته باشد؟
در ادامه بهمنی به بیان دیدگاه های خود پرداخت. او با بیان اینه در سال ۹۴ اولین بحث ها در مورد بازار بهینه سازی مطرح شد گفت: در آن زمان به همت معاونت علمی رییس جمهور آیین نامه تدوین شد اما در نهایت در سال ۱۳۹۹ آیین نامه راه اندازی و ایجاد بازار نهایی و ابلاغ شد. در واقع این بازار ادامه دهنده ظرفیت قانونی بود که در بودجه سال ۹۳ ذکر شده بود.
وی با بیان اینکه ما موفقیت چندانی در بهینه سازی نداشتیم، ادامه داد: از منظر تقنینی مشکلی وجود ندارد. در برنامه هفتم پیشرفت از برنامه ریزی جامع نگر فاصله گرفته شده و به مسائل کلان کشور ئرداخته شده است و به نظر من ناترازی انرژی که در این برنامه یکی از مسائل اساسی امکان عملیاتی بیشتری دارد. در واقع بحت انرژی این برنامه یکی از بهترین برنامه ها در کشور است.
یوسف بهمنی، سرپرست برنامه ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به صدور چند هزار میلیارد تومانی گواهی صرفه جویی ادامه داد: از حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت تولیدی ما حدود ۵ میلیون هم صرف مصرف داخلی می شود. تا سه میلیون بشکه نفت امکان صرفه جویی وجود دارد. در برنامه هفتم ۱۲۸۵ شبکه در هر روز برنامه ریزی شده که صرف جویی شود که امیدواریم به آن دست پیدا کنیم. اگر این صرفه جویی انجام شود بخش عمده ای ا ناترازی رفع می شود.
سرپرست برنامه ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه، با تاکید بر این نکته که حل بحران انرژی را از مسیر تولید نمی توان انجام داد به ضرورت صرفه جویی و بهینه سازی اشاره کرد و گفت: شرکت های بهینه سازی تمکن مالی کافی ندارد که در ماده ۲۴ قانون تامین مالی تولید هم حساب بهینه سازی مصرف انرژی برای این امر در نظر گرفته شده است.
مهدی مراغه ای، مدیرعامل شرکت برونتاب، در ارئه ای به اعضای نشست از ظرفیت های صرفه جویی در کشور گفت: دغدغه ما ائتلاف منابع است. ما معتقد هستیم که با اندازه گیری می توان صرفه جویی کرد.
وی توضیح داد: ما با ابزارهای هوشمند کنترل مصرف و تفکیک مصرف موفق به صرفه جویی های قابل ملاحظه شدیم. قدمت پایش مصرف در جهان به بیش از ۱۰۰ سال می رسد و تجهیزات مختلفی برای آن ابداع شده است.
مدیرعامل شرکت برونتاب، ادامه داد: تجهیزات هوشمند اندازه گیری موفق عمل کردند و امارهای بین المللی این امر را تایید می کند. برای استفاده از این تجهیزات هم نیاز به نوساز بودن ساختمان نیست.
وی کشف نشستی آب با دستگاه اندازه گیری را از مزیت های این ابزارهای هوشمند دانست که منجر به کاهش مصرف آب می شوند و ادامه داد: طرح های آزمایشی که در ایران اجرا کردیم صرف جویی های بالایی را به ثبت رساند.
مدیرعامل شرکت برونتاب، در توضیح مزایای استفاده از ابزارهای هوشمند اندازه گیری مصرف هم گفت: پرداخت عادلانه، کاهش اختلافات بین ساکنان و کاهش هدر رفت منابع از جمله این مزایا هستند.
حسین پور صباغ رکن آبادی، مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی رساشید پایا، هم طرح شرکت خود را به اعضای نشست ارائه داد. این طرح با استفاده از تعویض کردن لامپ های مصرفی متمرکز بود.
وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار مگاوات ناترازی داریم به زبان صنایع از قطعی برق و گاز اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی رساشید پایا، بیان کرد: بررسی های ما نشان داده که با جایگزین شدن لامپ های فوق کم مصرف با لامپ های فعلی تا ۸۰ درصد امکان صرفه جویی داریم.
وی علاقه مندی بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صورت فراهم شدن بسترها و ایجاد ۵۰ هزار شغل مستقیم و صرفه جویی ۱۰ هزار مگاواتی برق را از نتایج طرح خود دانست.
در نهایت چالش هایی مثل طولانی بودن فرایند بررسی طرح ها و محاسبه تعرفه مبدا در طرح هاو در نهایت نیاز به اصلاح و تدوین استاندارهای کارکردی در سخنان این فعال حوزه صنعت برق مورد اشاره قرار گرفت./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.