دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ در گزارش «سیاستهای دسترسپذیر کردن گردشگری داخلی (مطالعه تطبیقی)» آورده است که بهرغم آنکه گفتمان مربوط به دسترسپذیری گردشگری در ایران اسلامی تا حدی گسترش یافته است، گردشگری داخلی از نظر دسترسپذیری هنوز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
در این گزارش تصریح شدگرچه دسترسپذیری، مفهومی است چندوجهی که براساس شرایط جامعه مقصد، سیاستهای مکمل و عوامل مشابه تعریف و تعیین میشود، بررسی سیاستهای موفق و ناموفق در زمینه دسترسپذیری گردشگری در سایر کشورها میتواند سیاستگذاران داخلی را جهت اتخاذ راهبردهای موثق و منتهی به موفقیت یاری کند.
در این گزارش بیان شد بهرغم آنکه مدتهاست گردشگری و سفر در ادبیات رفاهی بهعنوان حق مسلم شهروندی قلمداد میشود، بهموجب وجود چالشها و موانع در سطوح متفاوت قانونگذاری، اجرا و نظارت، کلیه گروههای جمعیتی امکان بهرهمندی تام و مطلوب از این حق مسلم را ندارند و سیاستهای موجود در این حوزه قادر به تحقق دسترسی آحاد جامعه به سفر نبودهاند. گرچه اتخاذ سیاستهای دسترسپذیری در هر جامعه و مقصد گردشگری به عوامل متعددی وابسته است، اما مرور راهبردهای دسترسپذیری در سایر کشورها میتواند بهمثابه نقشه راهی در دست سیاستگذاران اجتماعی و گردشگری، مسیر سیاستگذاری و برنامهریزی در این خصوص را هموار و روشن سازد.
در جمع بندی یافته های گزارش مرکز پژوهش ها آمده که بهطورکلی راهبردهای مداخله دولتها در حوزه گردشگری داخلی میتواند بنابر سیاستهای کلی گردشگری، اهداف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، طیف گستردهای از اقدامات ازجمله سرمایهگذاری مشارکتی در زیرساختها، تبلیغات و بازاریابی، مدیریت تقاضا، مدیریت توزیع گردشگران، جلب مشارکت مردمی در امور ناظر بر گردشگری، ارائه حمایتهای مالی و… را دربربگیرد. بهطور خاص در ارتباط با دسترسپذیر کردن گردشگری با اتکا بر مبانی نظری موجود میتوان از راهبردهایی چون تقاضای القایی، توسعه مشارکتی منطقهای، برابرسازی فرصتها بهعنوان راهبردهای مرسوم نام برد.
در این گزارش پیشنهاد شد که برای تسهیل دسترسی به سفر برای اقشار کمبرخوردار، سیاستهایی چون اعطای وام کمبهره، ساماندهی و حمایت از سفرهای جمعی و ارائه بستههای اقتصادی اقامت و تغذیه در طول سفر مورد توجه قرار گیرد و برای حفظ توازن در تقاضای سفر به مناطق گردشگری، سیاستهایی چون خنثیسازی اثر فصول بر تقاضای گردشگری و دسترسپذیری به مقاصد گردشگری در کلیه فصول سال، ارائه بستههای تخفیف جهت سفر به مناطق کم گردشگرپذیر، مدیریت تعطیلات و ارائه پاداش سفر به کارمندان و کارکنان دولتی در زمان رکود سفر و فصول کمرونق گردشگری، برگزاری رویدادها و کارزارهای ملی، محلی و منطقهای در نقاط گردشگری در فصول کمرونق گردشگری همراه با بهرهمندی از تبلیغات رسانهای و تخصیص زمین همراه با معافیتهای مالیاتی به سرمایهگذاران در مناطق کم گردشگرپذیر مورد استفاده قرارگیرد.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.