×
نگاهداری با اشاره به ظرفیت های جزیره قشم:

امکان درآمدزایی قابل ملاحظه برای قشم و کشور از طریق سوخت رسانی وجود دارد

رییس مرکز پژوهش های مجلس، با بیان اینکه در حال حاضر سهم ایران از بانکرینگ حوزه خلیج فارس کمتر از 2 درصد است، گفت: مزیت اقتصادی غیرقابل رقابتی سوخت رسانی در جزیره قشم، امکان کسب درآمدهای قابل ملاحظه برای جزیره و کشور را به وجود می آورد.

  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • 990 بازدید
  • ۰
  • امکان درآمدزایی قابل ملاحظه برای قشم و کشور از طریق سوخت رسانی وجود دارد

    بابک نگاهداری، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب و سیاست‌‌های کلی از جمله بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، گفت: باید با اصلاح ساختارها و فرایندها، از ظرفیت مناطق آزاد برای کشور استفاده نمود.

    وی افزود: به عنوان مثال منطقه آزاد قشم به عنوان پرجمعیت‌ترین جزیره ایرانی و بزرگترین جزیره خلیج فارس، علاوه بر موقعیت راهبردی ممتازی که در دهانه تنگه هرمز و در مسیر راه‌های دریایی از خلیج فارس به دریای عمان و اقیانوس هند دارد، از ظرفیت‌ها و فرصت‌های کم‌نظیری در حوزه انرژی، بانکرینگ، صنعت، شیلات، گردشگری و … برخوردار است.

    رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه به عقیده بسیاری از کارشناسان، ظرفیت‌های بالقوه قشم بسیار بیشتر از رقبای منطقه‌ای و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و هست، تصریح کرد: کم توجهی به ظرفیت‌های این جزیره، تعلل در تامین زیرساخت‌های اساسی و مشکلات ساختاری، منجر به عقب‌ماندگی این جزیره نسبت به بنادر کشورهای همجوار شده است.

    وی ادامه داد: در خصوص ظرفیت سوخت‌رسانی، باید توجه داشت فاصله کریدور بین‌المللی عبور کشتی‌ها از سواحل جنوبی جزیره قشم در بندر سلخ و تا منطقه سوخت‌رسانی نسبت به بندر فجیره در امارات متحده عربی، بسیار اندک است. علاوه بر مزیت نزدیکی بندر سلخ به کریدور بین‌المللی، عمق مناسبتر دریایی و سوخت نسبتاً ارزانتر ارائه شده توسط ایران، مزیت اقتصادی غیرقابل رقابتی را برای جزیره قشم و کشور ایجاد می‌کند که از این محل، امکان کسب درآمدهای قابل ملاحظه برای جزیره و کشور وجود دارد. علیرغم تاکید برنامه‌های توسعه پنجم تا هفتم در خصوص توسعه سوخت‌رسانی یا همان بانکرینگ در بنادر قشم و شهید رجایی، در حال حاضر سهم ایران از بانکرینگ حوزه خلیج فارس کمتر از ۲ درصد است.

    نگاهداری با بیان اینکه جزیره قشم می‌تواند به عنوان مکمل و پشتیبان بندر شهید رجایی، نقش موثری در تکمیل و افزایش مزیت‌های کریدور شمال-جنوب ایفا نماید، عنوان کرد: در این زمینه توسعه بنادر جزیره و تکمیل پل خلیج فارس باید به عنوان پروژه ملی مورد نظر قرار گیرد. همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد لجستیک تجاری و مراکز مالی در قشم، می‌تواند توسعه مراکز و قطب‌های تجاری در قشم را تسهیل نماید. در این زمینه کشور از پشتوانه مناسب در حوزه تامین اقلام مورد نیاز خود و همچنین صادرات مجدد به سایر کشورهای منطقه برخوردار خواهد شد.

    وی با بیان اینکه اصلی‌ترین ظرفیت‌های جزیره قشم در قالب حوزه‌های تجارت و لجستیک، صنعت و معدن، انرژی، شیلات و گردشگری قابل دسته‌بندی هستند، یادآور شد: امکان خلق مزیت در حوزه‌هایی نظیر فناوری و تبادلات مالی در این جزیره وجود دارد.

    رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در تشریح برخی از جذابیت‌ها و ظرفیت‌های قشم به مواردی چون سواحل عمیق مناسب برای احداث اسکله‌های بارگیری کشتی‌های با ظرفیت بالا، برخورداری از ۲۶۰ کیلومتر ساحل، برخورداری از ذخایر نفت و گاز، برخورداری از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های سیاحتی و تفریحی، دسترسی به آبراه‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در مسیر کشتیرانی بین‌المللی، دسترسی به بازار ایران و بازارهای خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، قرار گرفتن در کریدور پروازهای بین‌المللی شرق به غرب، دارا بودن زمین فراوان برای گسترش فعالیت‌های صنعتی و تجاری به‌عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس و پرجمعیت‌ترین جزیره ایران و موقعیت مناسب برای سوخت‌رسانی یا بانکرینگ شناورهای عبوری، اشاره کرد.

    وی همچنین تاکید کرد: عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم حاکی از آنست که ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در این جزیره، شاخص‌های زیرساختی و تجاری را به صورت قابل توجهی بهبود داده است؛ در حالی که تا پیش از آن قشم به منطقه‌ای محروم و فاقد زیرساخت‌های اولیه تبدیل شده بود.

    نگاهداری در ادامه توضیح داد: در راستای تحقق سیاست‌های کلی دریامحور و به منظور افزایش بهره‌مندی کشور از ظرفیت‌های قشم، باید ماموریت‌ ملی قشم و اولویت‌های این جزیره تعیین شده و سپس تکمیل پروژه‌های مرتبط با ماموریت‌های ملی، به صورت فرادستگاهی پیگیری و اجرا گردد.

    وی با بیان اینکه نظام مشوق‌ها و ساختار حکمرانی قشم نیز باید متناسب با آن ماموریت ملی، بازطراحی شود، عنوان کرد: به عنوان مثال ایجاد یک قطب انرژی و یا ایجاد قطب تجاری، مالی و لجستیکی، می‌تواند به عنوان ماموریت اصلی قشم تعریف شده و پس از تعریف پروژه‌های اصلی و پیشران متناسب با ماموریت، از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و همچنین بخش خصوصی، در تکمیل آن استفاده نمود.

    رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: در زمینه این موارد رفع چالش‌های مختلف از جمله تداخل وظایف و اختیارات سازمان‌های همجوار، ایجاد پنجره واحد خدمات، تامین منابع مالی مولد و پایدار و کاهش وابستگی سازمان منطقه به واردات و فروش زمین، از اهمیت بالایی برخوردار است./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=27638

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    klskoL لطفاً کد نمایش داده شده را وارد نمایید.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس