دفتر مطالعات مدیریت در گزارشی با عنوان «استفاده از علوم رفتاری با هدف بهبود ارائه خدمات دولت الکترونیکی» آورده است علوم رفتاری امروزه در ساحتهای مختلف بخش عمومی برای تسهیل پیادهسازی خطمشیها و افزایش بهرهوری مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مفاهیمی که امروزه حکومتها از آن برای ارائه بهتر خدمات استفاده میکنند دولت الکترونیک است. این مفهوم به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمت به شهروندان بدون نیاز به مراجعه حضوری و بهصورت یکپارچه و در تمامی ساعات شبانهروز اشاره دارد.
در این گزارش تصریح شد یکی از چالشهای قابل توجه در این خصوص، پذیرش این خدمات از جانب مردم و بهعبارتی تبدیل عادات سنتی تعامل با ادارات دولتی- که مبتنیبر مراجعه حضوری و ارتباط مستقیم با کارمندان دولت بود- به عادات نوین و مبتنیبر استفاده از بستر اینترنت، سامانههای دولت الکترونیک، پیامک و… است. در این زمینه نظریات مختلفی برای پیشبینی عوامل اثرگذار بر پذیرش این فناوری از جانب مردم ارائه شده است که بهعنوان نمونه میتوان به نظریه رفتار برنامهریزی شده، نظریه پذیرش فناوری و مدل یکپارچه دولت الکترونیک اشاره کرد .
در یافته های گزارش این نهاد پژوهشی آمده که با توجه به آنکه علوم رفتاری دارای شناخت عمیق و مبتنیبر واقعیت از کنش انسانیاند، که بهعنوان مثال میتوان به اقداماتی از جمله استفاده از چهرههای محبوب برای ترغیب مردم به استفاده از خدمات الکترونیک، در نظر گرفتن شرایط مختلف شهروندان و برنامهریزی برای امکانپذیر کردن استفاده شهروندان از خدمات الکترونیک با هر سطح سواد و تحصیلات از خدمات دولت الکترونیک و… اشاره کرد.
در ادامه این بخش از گزارش ذکر شده است که امروزه از علوم رفتاری در حوزههای مختلف حاکمیتی در کشورهای مختلف جهان استفاده میشود. با استفاده از این علوم میتوان با شناختی که درباره واقعیت رفتار انسان میتوان به دست آورد، مداخلاتی را در راستای بهبود پیادهسازی خطمشیها طراحی و اجرا کرد . دولت الکترونیک یکی از مفاهیمی است که در چند دهه اخیر توجه زیادی را در دولتها به خود اختصاص داده و تحولی اساسی در شیوه ارائه خدمات دولتی به مردم ایجاد کرده است. بسیاری از خدمات دولتی، امروزه فقط بهصورت الکترونیک امکان ارائه دارند و در نتیجه ورود علوم رفتاری به این حوزه اهمیت قابل توجهی در تسهیل ارائه امور مورد نیاز مردم و بهبود کیفیت خدمات دولتی دارد.
در جمع بندی یافته های این گزارش آمده طبق تعریف سازمان توسعه و همکاری اقتصادی،دولت الکترونیک استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهویژه اینترنت، در راستای دستیابی به دولت بهتر است. اقدامات دولت الکترونیک ناظر به رابطه بین دولت و ذینفعان مختلف است؛ اما بخش قابل توجهی از آن مستلزم پیوند با شهروندان است و دولت در این راستا موظف است از تمام ابزارهای موجود برای ارائه خدمت بهتر استفاده کند.امروزه ارائه خدمات عمومی از طریق ابزارهای الکترونیک در اجرای موفقیتآمیز طرحهای دولتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید .
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.