×
نماینده مردم جهرم:

عدم نظارت هوشمند بر رفتار رانندگان عامل اصلی تصادفات است

محمدرضا رضایی کوچی گفت: سامانه‌های پایش هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای که در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود، هنوز اجرا نشده و عدم نظارت بر رفتار رانندگان منجر به افزایش تصادفات شده است.

  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۵
  • ایسنا
  • 1023 بازدید
  • ۰
  • عدم نظارت هوشمند بر رفتار رانندگان عامل اصلی تصادفات است

    به گزارش صبح مجلس؛ محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ صحن مجلس در جریان بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴ که با حضور مسئولان دستگاه‌های مسئول برگزار شد، اظهار کرد: در راستای انجام وظایف نظارتی اشراف بر امور کمیسیون عمران آخرین جلسه سال ۱۴۰۳ و اولین جلسه سال ۱۴۰۴ به موضوع بررسی عملکرد دستگاه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی در کاظم عمران با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

    وی با عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حوادث سفرهای نوروزی گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از هموطنان عزیز از امکانات و ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی استفاده کردند. با وجود درخواست‌های بسیار برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی، اما متاسفانه بسیاری به خاطر محدودیت و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند. بررسی کمیسیون عمران نشان می‌دهد که امروز متاسفانه عمر متوسط اتوبوس‌های برون شهری بیش از ۱۵ و نیم سال است؛ این بدان معناست که ما اتوبوس‌هایی با عمر ۲۰ الی ۳۰ سال داریم که در حال جابجایی مسافر در جاده‌های کشور هستند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: متاسفانه از ۱۴ هزار اتوبوس برونشهری موجود در کشور حداکثر ۷۰۰۰ اتوبوس می‌تواند مسیرهای متوسط و طولانی را طی مند که این نشان می‌دهد که ما وضعیت اسف‌باری در حوزه اتوبوس بین شهری داریم و حتماً باید نوسازی ناوگان در این حوزه صورت بگیرد. در اتفاق ناگواری که برای زوار کرمانی اتفاق افتاد، ۶۰ نفر در یک اتوبوس نشستم چون اتوبوس به تعداد کافی وجود نداشت و مردم مجبور بودند تا در یک اتوبوس بنشینند.

    رضایی کوچی در ادامه به بیان عواملی مانع از نوسازی ناوگان در این حوزه حمل‌ونقل عمومی بین شهری پرداخت و گفت: بازگشت سرمایه در این حوزه اصلا امکان پذیر نیست بخش خصوصی احساس می‌کند که سرمایه‌گذاری در این حوزه پاسخگو نیست؛ در این خصوص یا باید قیمت بلیط اتوبوس افزایش پیدا کند که امکان ندارد یا اینکه باید در قالب پرداخت یارانه و تسهیلات از رانندگان و صاحبان اتوبوس‌ها حمایت شود. همچنین با وجود اینکه در قانون منابع ایران پیش بینی و قوانین را وضع کرده‌ایم اما عدم هماهنگی بین وزارت سمت و راه و شهرسازی باعث شده که نتوانیم از ظرفیت قانونی برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم به ویژه در بحث تامین ارز و ثبت سفارش‌هایی که با مشکلات جدی روبرو هستیم.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین به تعداد فوتی‌های جاده‌ای در ایام نوروز اشاره و عنوان کرد: متاسفانه ۸۸۰ نفر از عزیزان و هموطنان ما سر صحنه تصادفات جان خود را انجام از دست دادند و متوسط فوتی‌ها نسبت به نوروز سال گذشته سه درصد افزایش پیدا کرده است؛ وقتی تعداد فوتی‌های سر صحنه را با فوتی‌های سال گذشته مقایسه می‌کنیم با کاهش فوتی‌ها مواجهیم اما وقتی که فوتی‌های سر صحنه را با ایام سال قبل مقایسه می‌خونیم سه درصد افزایش داشته‌ایم که قابل قبول نیست.

    رضایی کوچی کنترل رفتار رانندگان به عنوان موثرترین و کم هزینه‌ترین راه برای کاهش تصادفات عنوان مرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه تجهیز به سامانه‌های مربوط به پایش نظارت هوشمند حمل و نقل جاده‌ای برای کنترل سرعت و جلوگیری از خواب آلودگی و سایر تخلفات رانندگان  را در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب و منابع آن را تامین کرده بودیم که تمام اتوبوس‌های بین شهری و حداقل ۵۰ درصد کامیون‌ها باید به این سامانه‌ها مجهز شوند امروز بنا به دلایل متعددی این سامانه در اتوبوس‌ها و کامیون‌ها وجود ندارد و پلیس و مدیریت کنترل جاده‌ها هیچ نظارتی بر رفتار رانندگان و سرعت‌های غیر مجاز در جاده‌ها ندارد که این موضوع اساسا مورد بحث و نظارت کمیسیون قرار گرفته و لازم است که با متخلفان برخورد شود.

    وی همچنین با اشاره به میزان بالای تصادفات رانندگی در استان کرمان عنوان کرد: بر اساس گزارشی که استاندار کرمان به ما داده است یکی از عواملی که باعث شد در کرمان تصادفات زیاد داشته باشیم، عدم حضور پررنگ پلیس در جاده‌ها بود؛ ضمن اینکه به دلیل حضور پررنگ پلیس در بسیاری از استان‌ها و کاهش تصادفات از آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم اما در استان کرمان در ایام تعطیلات نوروز تعدادی از عزیزان به مرخصی رفته بودند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس به ارائه پیشنهاداتی برای کاهش تصادفات پرداخت و اظهار کرد: تحویل فوری تجهیزات و وسایل مربوط به راهداری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی مربوط به کاهش مصرف سوخت برای تامین مالی نوسازی حمل و نقل جاده‌ای یا اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از پیشنهادات ما برای کاهش تصادفات است. همچنین بر اساس برنامه هفتم دولت مکلف است منابع لازم برای تامین امکانات برای کاهش تصادفات حداقل به اندازه ۱۰ درصد پیش بینی کند که در بودجه چنین چیزی مشاهده نشده است.

    رضایی کوچی در پایان گفت: به زودی گزارش کاملی از عوامل و موانعی که در مسیر ارتقای ایمنی جاده‌ها وجود دارد و تخلفاتی که منجر به فوت دانش‌آموزان عزیز ما در کرمان شده است را به مجلس ارائه خواهیم کرد./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=27475

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    hTbb4o لطفاً کد نمایش داده شده را وارد نمایید.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس