×
غلامرضا نوری قزلجه:

عرضه مستقیم گوشت توسط اتحادیه‌های دامداری در ایام مبارک

وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت گوشت، اتحادیه‌های دامداری را برای عرضه مستقیم محصولات در ایام مبارک فعال کرده است.

  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
  • ایکانا
  • 976 بازدید
  • ۰
  • عرضه مستقیم گوشت توسط اتحادیه‌های دامداری در ایام مبارک

    به گزارش صبح مجلس؛ غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مورد ارزیابی اقدامات و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ گفت: موضوع امنیت غذایی برای ما از جمله مسایل اولویت دار محسوب می‌شود. این موضوع از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری است و ایشان در دیدار اخیر با کارگزاران نظام مجددا بر این موضوع تاکید کردند.

    وی با بیان اینکه امنیت غذایی مهم‌ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی قلمداد می‌شود ادامه داد: امنیت غذایی شامل یک زنجیره‌ی به هم پیوسته‌ای است که لازم است در این زنجیره حرکت به سوی حکمرانی خوب و مدیریت جهادی به عنوان یک سیاست کلان در جهت دهی تمام فرایندهای زنجیره غذایی اتخاذ شود.

    نوری قزلجه با بیان اینکه فراهم‌سازی غذا  متاثر از سه عامل تولید، تجارت و ذخیره‌سازی است، بیان کرد: تولید داخلی محصولات کشاورزی یکی از کلیدی‌ترین اجزای امنیت غذایی است، لذا اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی توجه و حمایت از تولید داخل است و اگر در جایی ناگزیر باشد از طریق واردات نیازمندی‌های داخلی را تامین خواهد کرد.

    وی افزود: برای اینکه غذای کافی و سالم در اختیار تمامی افراد کشور قرار گیرد ضرورتا علاوه بر تولید باید در خصوص شبکه‌های عرضه نیز تدابیر لازم اتخاذ شود، بر همین اساس ضمن استفاده از شبکه‌های موجود که توسط بازاریان، اسناف و سایر دست اندرکاران مدیریت می‌شود و شبکه‌های عرضه نو ظهور تحت عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف بنکداران نیز مد نظر می‌باشد که از این شبکه‌های برای توزیع مواد غذایی به ویژه کالای اساسی و بالاخص کالاهایی که یارانه مستقیم برای تامین و تولید آنها پرداخت می‌شود، استفاده گردد و این موارد اتفاق افتاده و علت استفاده از این شبکه‌ها قابل رصد بودن، این شبکه‌ها می‌باشد.

    وی با اشاره به کالاهای کشاورزی تولید داخل، بیان کرد: این کالاها در اکثر مناطق و به خاطر کوچک بودن واحدی تولید کشاورزی و عدم شناخت تولید کنندگان از بازار، ایجاب می‌کند از تعاونی‌های کشاورزی که زیر نظر تعاونی روستایی هستند و متعلق به کشاورزان همان منطقه می‌باشند، استفاده شود و این یکی از نقایص نظام بازرگانی در بخش کشاورزی است که در زمان دفاع از برنامه‌های خود به این موارد و سایر مغایرت‌های آماری اشاره کردند. از این رو ما برنامه‌هایی را برای رفع این نقیصه آغاز کردیم و با ابلاغ به معاونت‌های ذی ربط دستور داده شده تا کارگروهی در وزارتخانه، ساماندهی امور تعاونی‌ها و اصلاح ساختار تعاون روستایی و تشکل‌های وابسته به آن را در دستور کار قرار دهد که انشاالله در ماه‌های آتی برنامه‌های اصلاح ساختار تعاون روستایی و تشکل‌های وابسته به آن تدوین و اجرایی خواهد شد.

    وی تاکید کرد: در شرایط فعلی برای تنظیم بازار نیز اتحادیه‌های مربوطه مخصوصا اتحادیه‌های دامداری کشور نسبت به راه اندازی عرضه مستقیم گوشت قرمز اقدام کردند که برای اولین بار در سطح کشوری مهم و در ایام ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است.

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سایر اقداماتی که برای اصلاح نظام بازرگانی صورت گرفته، بیان کرد: یکی از این موارد تدوین برنامه تجاری برای بخش کشاورزی است، لذا این موضوع امسال به موقع اعلام شد تا همه تجار و بازرگانان برنامه‌های صادراتی خودشان را برای سال ۱۴۰۴ با آن نیز تطبیق دهند. در این برنامه نیاز داخلی و تولید نیز مورد ملاحظه قرار گرفته است.

    وی با اشاره به تنظیم محصولات کشاورزی از طریق واردات بیان کرد: به واقع دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت صمت، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و مابقی دستگاه‌ها  در این موضوع نقش آفرینی می‌کنند. به حمدالله هماهنگی و همکاری خوبی فی مابین این دستگاه‌ها وجود دارد و شخص رئیس جمهور نیز در این حوزه و در خصوص سفره مردم مسایل را با حساسیت دنبال می‌کنند.

    نوری قزلجه در ادامه در رابطه با تغییرات نرخ ارز بیان کرد: تغییرات نرخ ارز و همچنین افزایش جهانی، باعث افزایش قیمت برخی محصولات و اقلام شده است، از این رو محصول جو در سه ماه گذشته ۸.۵ درصد، ذرت ۷ درصد و روغن ۹ درصد افزایش قیمت داشته است و همه اینها باعث بالا رفتن قیمت کالاهای وارداتی نظیر حبوبات و میوه‌جات شده است.

    وی افزود: ایجاد فراوانی در بازار  یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار بود، لذا این موضوع در ایام پایانی سال و براساس هماهنگی‌های صورت گرفته انجام پذیرفته است. برای تنظیم بازار در ایام پایانی سال سعی شده تا از ظرفیت خود اصناف و تامین کنندگان استفاده شود. همچنین برای اولین بار انجمن واردکننده برج به شبکه‌های عرضه تعریف شده، تمکین کرده‌اند و علاوه بر تامین بنکداران، ۷۰ هزار تن برنج در شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت ابلاغی توسط سازمان حمایت عرضه شده است./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=26699

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس