×
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

تقسیم کار ملی پیاده‌سازی اصل سی‌ام قانون اساسی

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی به بررسی تقسیم کار ملی پیاده سازی اصل سی ام قانون اساسی (تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور) پرداخت.

  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • 888 بازدید
  • ۰
  • تقسیم کار ملی پیاده‌سازی اصل سی‌ام قانون اساسی

    دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارش « تقسیم‌کار ملی پیاده‌سازی اصل سی‌ام قانون اساسی (تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور)» آورده که مطالعه حاضر با مفروض گرفتن مفهوم «تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور» از اصل سی‌ام که از مطالعات پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس حاصل شده، به بررسی تقسیم‌کار ملی پیاده‌سازی این اصل پرداخته است.

    در این گزارش بیان شده که بدین‌منظور با استفاده از الگوی مفهومی  اقدام به بررسی مسئله در سه مرحله بررسی وضعیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، تأمین و تخصیص منابع مورد نیاز جهت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور و  آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور شد. بر این اساس، بررسی وضعیت موجود در قالب الگوی مفهومی نشان می‌دهد مراحل اول و دوم نیازمند اصلاحاتی به‌منظور دستیابی به وضعیت مطلوب می‌باشند. این اصلاحات در مرحله اول شامل ادغام شوراهای گسترش آموزش عالی موجود و تشکیل یک شورای گسترش آموزش عالی به‌صورت فرابخشی و ذیل شورای عالی عتف و استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مربوط (دارای ظرفیت و توان ارزیابی نیازها، اولویت‌ها و بازار کار) در این زمینه همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان اداری و استخدامی کشور می‌شود.

    در این گزارش تصریح شده که در مرحله دوم پایش کمّی‌و‌کیفی نیروی انسانی و استفاده از نتایج آن در تخصیص منابع مطرح است، که در وضعیت موجود، این مهم متولی مشخصی نداشته و به‌صورت هدفمند انجام نمی‌شود که در این خصوص نیز پیشنهاد انسجام نهادی و استفاده از ظرفیت‌های اداری، تشکیلاتی و علمی نهادهای موجود(مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام) در قالب نهاد ملی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ عالی مطرح شد.

    یافته‌های کلیدی هم در این گزارش تصریح شده و آمده که  مهم‌ترین یافته‌های مطالعه حاضر در بخش‌ بررسی وضعیت موجود تقسیم‌کار ملی جهت پیاده‌سازی اصل سی‌ام (با موضوع تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور) شامل مغفول ماندن موضوع تقسیم‌کار ملی پیاده‌سازی اصل سی‌ام قانون اساسی در اسناد، قوانین، آیین‌نامه‌ها و تعدد و تنوع نهادهای درگیر در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور است.

    همچنین در این گزارش تنوع امور و فعالیت‌های مرتبط از‌جمله تدوین سیاست‌ها، قوانین، آیین‌نامه‌ها و …، تأسیس مؤسسه، تأسیس رشته تحصیلی، تعیین سرفصل‌های دانشگاهی، استخدام نیروی انسانی و عدم استفاده از ظرفیت تمامی نهادهای مرتبط هم مورد اشاره قرار گرفته است.
    در ادامه تصریح شده که براساس مطالعات تطبیقی تجارب برخی کشورها نشان می‌دهد علاوه‌بر نوع سیستم اداره‌کرد کشور، برخی نهادها و سازوکارها در فرایند «تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز» نقش ویژه‌ای دارند، برای مثال:  نهاد ملی ارزیابی و تضمین کیفیت به‌عنوان جزء مهمی از حکمرانی آموزش عالی، مسئول تعیین استانداردهای کیفیت، انجام ارزیابی و اعتبار‌بخشی می‌باشد که نقش ویژه‌ای در پیاده‌سازی اصل سی‌ام قانون اساسی ایفا می‌کند.

    در ادامه این گزارش آمده که  انعقاد قرارداد (یا توافق‌نامه‌های عملکرد) بین دولت و دانشگاه‌ها یکی از شیوه‌های متداول تبدیل شده است که علاوه‌بر ظرفیت تنظیم‌گری میزان و کیفیت تربیت نیروی انسانی، به‌نظر می‌رسد می‌تواند منجر به بهینه‌سازی هزینه‌کرد اعتبارات شود.

    پیشنهادهای سیاستی این گزارش شامل  تشکیل شورای گسترش آموزش عالی ذیل شورای عالی عتف با ادغام شوراهای گسترش موجود، تشکیل شورای برنامه‌ریزی آموزشی ذیل شورای عالی عتف با ادغام شوراهای برنامه‌ریزی آموزشی موجود و انسجام نهادی و استفاده از ظرفیت‌های اداری، تشکیلاتی و علمی نهادهای موجود (مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام) در قالب نهاد ملی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ عالی با اعطای استقلال نهادی است.

    همچنین استفاده از ظرفیت بند «پ» ماده (۶) قانون برنامه هفتم پیشرفت درخصوص طراحی و استقرار «سامانه ملی اطلاعات بازار کار» جهت پایش وضعیت موجود نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور هم در این گزارش تاکید شده است.

    در بخش پیشنهادهای تقنینی هم آمده که   اصلاح ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌شرح زیر است:  بند ذیل به‌عنوان بند «۳» و تبصره ذیل آن به‌عنوان تبصره «۳» به ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الحاق می‌گردد:  بند «۳»- سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای ایجاد و گسترش «مؤسسه» متناسب با نیازها، اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور به‌صورت هدفمند و متناسب با اصل سی‌ام قانون اساسی باید انجام شود.

    در ادامه آمده که تبصره «۳»-‌ با هدف ساماندهی توسعه نظام آموزش عالی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌ها، راهبردها، ضوابط و استانداردهای توسعه آموزش عالی و صدور مجوز، شورای گسترش آموزش عالی کشور (با ادغام شوراهای گسترش آموزش عالی شامل شورای گسترش آموزش عالی (ذیل وزارت عتف)، شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، شورای گسترش وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح)، تشکیل می‌شود.

    در این گزارش بیان شده که بند ذیل به‌عنوان بند «۴» و تبصره ذیل آن به‌عنوان تبصره «۴» به ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الحاق می‌گردد:  بند «۴»- سیاستگذاری ارتقای کیفیت و تقویت یکپارچگی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و مراکز پژوهشی کشور در جهت رفع نیازهای اولویت‌دار علمی کشور بر‌مبنای نیازهای بازار کار، تقاضای اجتماعی و تحولات علمی،

    در ادامه این گزارش آمده که تبصره «۴» – با هدف نهادینه‌ کردن و ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی و در راستای رفع نیازهای اولویت‌دار علمی کشور، شورای برنامه‌ریزی آموزشی کشور با ادغام شوراهای موجود (شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی (ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی) ذیل شورای عالی عتف تشکیل می‌شود.  الحاق یک تبصره به ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: در راستای کارآمدی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری یک تبصره به‌شرح زیر به این ماده الحاق می‌گردد:  در راستای پیشبرد اهدف و وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تمامی نهادها و دستگاه‌های مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز مرتبط با وضعیت نیروی انسانی متخصص کشور را در اختیار این نهاد قرار دهند.

    در این گزارش ذکر شده که دولت موظف است با هدف تضمین کیفیت آموزش‌ عالی، تعیین معیارهای تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو، تعیین معیارهای اعطای اعتبارات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (به تفکیک پزشکی و غیرپزشکی) و همچنین تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در راستای پیاده‌سازی اصل سی‌ام قانون اساسی، با استفاده از ظرفیت مصوبه «تأسیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» (مصوب جلسه ۸۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۰/۰۳/۱۴۰۲)  و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اداری، تشکیلاتی و علمی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، نهاد ملی ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی کشور را به‌عنوان نهادی مستقل و فراوزارتی تأسیس نماید.

    در این گزارش گفته شده که  اصلاح بندهای «۱ و ۴» ماده (۱) قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌شرح زیر پیشنهاد می‌شود: تدوین و ارائه سیاست‌ها، تعیین خط‌مشی‌ها و نیز برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی پژوهش، خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی، بهزیستی و تأمین اجتماعی در راستای تحقق اصل سی‌ام قانون اساسی ذیل مصوبات شورای عالی گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی کشور و  تعیین رشته‌ها و مقاطع تحقیقی مورد نیاز کشور و اجرای برنامه‌های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی در جهت تحقق اصل سی‌ام قانون اساسی ذیل مصوبات شورای عالی گسترش آموزش عالی و شورای برنامه‌ریزی آموزشی کشور که باید مورد توجه قرار گیرد.

    متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=26510

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس