افتتاحیه نخستین دوره تخصصی حکمرانی محلی و مدیریت شهری به همت مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس، امروز(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳) در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با حضور و سخنرانی بابک نگاهداری، رییس این مرکز، برگزار شد.
بابک نگاهداری، در این آیین با بیان اینکه بحث حکمرانی محلی و مدیریت شهری امروز در همه کشورها اهمیت ویژهای پیدا کرده است، گفت: عمده اقتصاد و مسائل اجتماعی کشورها در ارتباط با شهرها و حکمرانی محلی شکل گرفته است و از این لحاظ مدیریت شهری و حکمرانی محلی، جایگاه ویژهای دارد.
وی با بیان اینکه امروزه، حکمرانی به یکی از پیچیدهترین علوم تبدیل شده است، تصریح کرد: به فراخور این موضوع مسائل حکمرانی محلی و شهری نیز به دلیل دربرداشتن متغیرهای متعدد بسیار پیچیده شدهاند که متناسب با هر شهر و محل و منطقهای، مهارت، دانش و نوع تصمیمگیریها متفاوتتر میشود. بنابراین افرادی که در این عرصه حضور پیدا میکنند هم باید یک دانش تخصصی در این زمینه و هم مهارت تطبیق این دانش با شرایط بومی و محلی را داشته باشند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، موضوع شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و مدیریت محلی را از مواردی دانست که در قانون اساسی به آن اشاره شده و در این زمینه توضیح داد: اصل ۶ قانون اساسی بر مشارکت مردم و اداره امور از طریق آنها تاکید دارد، اصل ۷ قانون اساسی شوراها را به عنوان یکی از ارکان اداره امور کشور برمیشمرد، اصل یکصدم قانون اساسی بر تشکیل شوراها تاکید دارد، همچنین اصل یکصدویکم قانون اساسی روی نظارت عالی بر شوراها بحث میکند، اصل یکصدودوم قانون اساسی روی شورای عالی استانها تمرکز دارد، اصل یکصدوسوم قانون اساسی روی استقلال شوراها بحث میکند و این نشان میدهد موضوع شوراها از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی به عنوان یک رویکرد مهم مدیریتی مورد توجه بوده است.
وی ادامه داد: در راستای اجرای اصول مذکور در قانون اساسی، ظرفیتهایی در کشور ایجاد شده است و اقدامات رو به جلوی خوبی در حوزه مدیریت شهری و ححمرانی محلی شکل گرفته است.
نگاهداری در ادامه خاطرنشان کرد: برای آنکه زیست بومی موفق عمل کند نیاز به اجزای مختلفی دارد که یکی از آنها قوانین موجود در کشور است که میتواند بستر را برای پیشبرد امور فراهم کند که برای موضوع مدیریت شهری و حکمرانی محلی، در کنار اصول قانون اساسی ذکر شده، یک سری قوانینی را در کشور در این زمینه مانند قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستا در سال ۱۳۷۵ و قانون خدمات مدیریت شهری در مجلس محترم شورای اسلامی، به تصویب رساندهایم.
وی ظرفیت دوم در راستای مدیریت شهری و حکمرانی محلی در روستاها را نهادهای شوراهای اسلامی شهر و روستا دانست و یادآور شد: بنایراین در کنار قوانین، نهادسازی برای مدیریت شهری و حکمرانی محلی با ایجاد شوراها،شکل گرفته است.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، ظرفیت سوم مدیریت شهری و حکمرانی محلی را ظرفیتهای علمی و مطالعاتی در این زمینه دانست و عنوان کرد: اندیشکدهها و مراکز علمی مانند مرکز مطالعات شهرداری تهران، یکی از این موارد است که این ظرفیت علمی از ظرفیتهایی است که در زیستبوم مدیریت شهری، میتواند به تحقق حکمرانی محلی در این زمینه کمک کند.
وی ظرفیت چهارم را ورود فناوریهای نوین، سازوکارهای دیجیتالی، سامانههای مدیریت شهری، استفاده از دادههای بزرگ شهری و بهرهگیری از هوش مصنوعی در اداره شهرها و ارائه خدمات شهری برشمرد که در کنار ۳ ظرفیت ذکر شده میتوانند زمینه تحول و گذار از مدیریت شهری سنتی به مدیریت شهری نوین را رقم بزنند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، تربیت انسانهای متخصص با مهارتها لازم در عرصه حکمرانی محلی و مدیریت شهری را ضروری دانست و گفت: یکی از اهداف دوره تخصصی حکمرانی شهری و مدیریت محلی، تربیت نیروی متخصص و کارآمد در این زمینه است که تربیت نیرو هدف اولیه است اما اهداف متعالیتری را نیز دنبال میکند.
وی ارتقای کارامدی در مدیریت شهری با توانمندسازی نیروها را از اهداف ثانویه تربیت نیروی انسانی در این زمینه دانست و افزود: اگر انسانهای متعالیتری را در مدیریت شهری تربیت کنیم این مهم در افزایش رضایتمندی شهروندان، افزایش کیفیت مدیریت شهر و امکان دستیابی به توسعه پایدار شهری، کارساز خواهد بود.
نگاهداری، تاکید کرد: هرچقدر مدیریت کارآمد شهری حاکم شود اعتماد عمومی به مدیریت شهری ارتقا پیدا میکند، بنابراین در کنار کارامدی شهری، ارتقای سرمایه اجتماعی سومین دستاوردی است که از تربیت نیروهای فعال در حوزه حکمرانی محلی به دست خواهد آمد.
وی ادامه داد: چهارهمین دستاورد هم شبکه سازی از نیروهای فعال اجتماعی است که تخصص و مهارت های لازم را پیدا کنند. ما به این شبکه ها در زیست بوم شهری و محلی نیاز داریم. ما در مرکز پژوهشهای مجلس در این زمینه اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی را در ۲۲ استان راهاندازی کردیم. تنها ۸ استان باقی مانده که در آنها هم این اندیشکدهها را ایجاد خواهیم کردیم که هدف غایی از این اندشکدهها، استفاده از نخبگان استانی است.
وی با بیان اینکه هم رییس جمهور و هم رییس مجلس معتقد به واگذاری و تقویض اختیارات به مدیریت های شهری و محلی هستند، ادامه داد: توافقاتی هم در این زمینه انجام شده و ماموریتهایی هم به مرکز پژوهشهای مجلس داده شده است. این امر هم یک فرصت و هم یک تهدید است. از این زاویه فرصت است که این اقدام رو به جلویی است چراکه به هر میزان که حکمرانی محلی و شهری تقویت شود نظام حکمرانی ما کارآمدتر خواهد شد. اما اگر نیروهای توانمند و متخصص کافی برای واگذاری و تفویض اختیارات نداشته باشیم تبدیل به تهدید میشود. این دورهها تلاش برای مهارتافزایی و توانمندیسازی نیروهای مورد نیاز برای حکمرانی محلی و شهری است.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در فراز دیگری از سخنان خود به رویکرد اسلامی اشاره کرد و با نقل سخنان رهبر معظم انقلاب در زمان انتخابات که فرمودند «مشارکت مردم هم به جمهوریت و هم به اسلامیت نظام مرتبط است» گفت: مشارکت مردم در اجرا، مطالبه گری، تصمیم سازی و تصمیمگیری یک رویکرد اسلامی است. حضور مردم در مدیریت محلی و شهری هم یکی از نمادهای مهم این مشارکت است. به هر میزان که مشارکت مردم در اداره جامعه افزایش پیدا کند نشان میدهد که ما در بستر اسلامی حرکت می کنیم. با افزایش مشارکت مردم در راستای تحقق عدالت و هویت ملی، بومی و اسلامی حرکت می کنیم./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.