×
در صحن علنی صورت گرفت؛

ارجاع مصوبه مجلس درباره تحویل نفت خام و میعانات گازی به ستاد کل نیروهای مسلح به مجمع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۴ جهت تامین نظر شورای نگهبان، بر مصوبه قبلی خود درباره تحویل نفت خام و میعانات گازی معادل ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو به ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کردند.

  • ۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
  • ایسنا
  • 926 بازدید
  • ۰
  • ارجاع مصوبه مجلس درباره تحویل نفت خام و میعانات گازی به ستاد کل نیروهای مسلح به مجمع

    به گزارش صبح مجلس؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور اعاده شده از شورای نگهبان بر مصوبه قبلی خود به شرح زیر(تبصره ۳- بند «الف» – جز ۲-۱) تاکید کردند:

    «الف – منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال ۱۴۰۴ به شرح زیر بین ذی‌نفعان تسهیم می‌شود:

    ۱- سهم دولت
    ۱-۲- در اجرای بند «الف» ماده (۱۰۲) قانون برنامه هفتم پیشرفت به ستاد کل نیروهای مسلح برای صادرات یا مصرف در پالایشگاه‌های داخلی بابت تقویت بنیه دفاعی شامل طرح شهید باقری سه میلیارد و دویست میلیون یورو، طرح شهید نظران دو میلیارد و پانصد میلیون یورو و طرح شهید مدرس پانصد میلیون یورو (جمعاً به مبلغ شش میلیارد و دویست میلیون یورو) و بابت طرح شهید چمران یک میلیارد و سیصد میلیون یورو مطابق جدول شماره (۲۱) این قانون انواع نفت خام و میعانات گازی با اعمال حساب در دفاتر خزانه‌داری کل کشور به‌صورت ماهانه و منظم تحویل می‌شود. معادل نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی، به‌صورت فرآورده و مشتقات برای صادرات آن، در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرد. تحویل نفت این جزء توسط شرکت ملی نفت ایران منوط به تحویل سایر موارد مندرج در بند «الف» این تبصره نمی‌باشد.

    مهلت تخصیص و واگذاری نفت و میعانات گازی مندرج در این جزء تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۵ می‌باشد. سهم صندوق توسعه ملی به صورت حواله نفتی تحویل این صندوق می‌گردد.»

    شورای نگهبان درباره این حکم ایرادات زیر را وارد کرده بود:
    «۱- در جزء (۱-۲) بند (الف) تبصره (۳)، منابع نفت تحویلی به نیروهای مسلح از جهت عدم درج در سقف بودجه، مغایر اصل پنجاه و دوم (۵۲) قانون اساسی شناخته شد.

    ۲- در جزء (۱-۲-) بند (الف) تبصره (۳) پرداخت سهم صندوق توسعه ملی به‌صورت حواله نفتی به دلیل مغایرت با اساسنامه صندوق مغایر اصل پنجاه و هفتم (۵۷) قانون اساسی شناخته شد.»

    نمایندگان مجلس همچنین بر مصوبه قبلی خود درباره جزء ۳ بند «الف» تبصره ۳ لایحه بودجه به شرح زیر اصرار کردند:

    «۳- سهم صندوق توسعه ملی موضوع اجزای بند «ح» ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰، چهل و هشت درصد (۴۸) از منابع حاصل از صادرات نفت خام میعانات گازی، خالص صادرات گاز و صادرات فرآورده‌های نفتی است بیست و هشت واحد درصد از سهم صندوق توسعه ملی در قالب بدهی به صورت یک دوازدهم به دولت اختصاص می‌یابد. سهم صندوق توسعه ملی بابت تحویل نفت به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و طرح‌های خاص دارای مجوز و استجازه برداشت و تحویل نفت، تهاتر نفت و صادرات فرآورده نفتی به صورت حواله نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود.»

    ایرادات شورای نگهبان درباره این حکم به شرح زیر است:

    «۱- در جزء (۲) بند «الف» تبصره (۳) علی‌رغم اصلاح به‌عمل آمده مغایرت مذکور در بند (۷-۳-) نظر اخیر شورا کماکان به قوت خود باقی است. (۷-۳- در جزء (۳) بند «الف». با توجه به اینکه استجازه‌ از مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ناظر به فرآورده‌های نفتی نبوده است.

    اختصاص (۲۸) واحد درصد سهم صندوق توسعه ملی از فرآورده‌های نفتی به دولت، مغایر اصل پنجاه و هفتم (۵۷) قانون اساسی شناخته شد.)

    ۲- در جزء (۲) بند «الف» تبصره ۳ علی‌رغم اصلاح به‌عمل آمده مغایرت مذکور در بند (۹-۳-) نظر اخیر شورا کماکان به قوت خود باقی است. (۹-۳-در جزء (۳) بند «الف»، پرداخت سهم صندوق توسعه ملی به صورت حواله نفتی به دلیل مغایرت با اساسنامه صندوق، مغایر اصل پنجاه و هفتم (۵۷) قانون اساسی شناخته شد.»

    نمایندگان مجلس همچنین اجزای ۱ و ۳ بند ط تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را به شرح زیر اصلاح کردند:

    ط- به‌ منظور اجرای حکم ماده (۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت مکلف است از محل‌های زیر حداقل به میزان دو میلیون میلیارد (۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال نسبت به افزایش سرمایه پس از گردش خزانه دولت در بانک‌های دولتی اقدام کند:

    ۱- عایدی حاصل از سود خالص بانک مرکزی موضوع تبصره (۱) ماده (۲۹) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۲/۳/۳۰ به میزان یکصد هزار میلیارد (۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال در سقف منابع پیش‌بینی شده در این قانون
    ۳- مانده وجوه اداره‌شده و حساب ذخیره ارزی نزد بانک‌ها و وصولی اقساط تسهیلات پرداختی از این محل به میزان چهارصد هزار میلیارد ریال به استثنای مواردی که مطابق قانون برای آنها مصرف معین پیش‌بینی شده است. انتقال این وجوه از سایر بانک‌ها به بانک‌های دولتی مشمول افزایش سرمایه به این منظور مجاز است.»

    بند الحاقی ۳ تبصره ۲ نیز اصلاح عبارتی شد./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=24764

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس