به گزارش صبح مجلس؛ نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه فرهنگیان در خصوص رفع دغدغهها، چالشها و مسائل این دانشگاه در ساختمان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
فرشاد ابراهیم پور نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست با گرامیداشت مقام معلمان، گفت: تلاش مجموعه مسئولان دانشگاه فرهنگیان را برای پرورش معلمان آینده ارج مینهم، این دانشگاه به عنوان رکن اصلی نیروی انسانی نظام آموزش کشور مورد احترام و تکریم همه مسئولان است، مجلس از تمام فرصتها در تصویب قوانین به ویژه در جمعبندی قانون برنامه هفتم توسعه بهره گرفته تا حداکثر حمایت را از دانشگاه فرهنگیان داشته باشد.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواد قانونی تصویب شده از دانشگاه فرهنگیان،افزود: طبق مواد ۸۸ و ۹۴ قانون برنامه هفتم توسعه شاخصههای حمایت از دانشگاه فرهنگیان، نحوه جذب نیروی مورد نیاز آموزش کشور را از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی پیش بینی کردهایم، به بیانی انحصار جذب نیرو در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار داده و همچنین به تقویت زیر ساختهای این دانشگاه تاکید داشتهایم.
ابراهیم پور با اشاره به نحوه جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان در قوانین، یادآور شد: در کنار نحوه جذب نیرو به ارزشیابی دانشجویان سفارش شده است باید دغدغهها و چالشهای دانشگاه فرهنگیان به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه آموزش و پرورش پایه اصلی توسعه کشور محسوب میشود، اظهار داشت: نقش دانشگاه فرهنگیان در این توسعه بی بدیل است، مقام معظم رهبری مسیری را برای دانشگاه فرهنگیان ترسیم کردهاند که باید این مسیر توسط مسئولان این دانشگاه تعریف شود، کشورهایی همچون فنلاند، انگلیس، ژاپن و …. الگوهایی نظیر این دانشگاهها برتر کشورمان را پیاده میکند.
ابراهیم پور با بیان اینکه مسیر راهبردی توسعه کشور از دانشگاه فرهنگیان میگذرد، خاطرنشان کرد: نمایندگان در مجلس به ویژه اعضای کمیسیون از دانشگاه فرهنگیان حمایتهای ویژهای داشتند، برای حل مشکلات و چالشهای این دانشگاه نیازمند همکاری و هم افزایی میان دستگاههای مختلف هستیم.
در ادامه این نشست عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظارات از دانشگاه فرهنگیان در حوزه آموزش بسیار زیاد است، افزود: فاصله زیاد این دانشگاه تا اهداف پیش بینی شده آموزش باید پیگیری شود، بخشی از عملکرد دانشگاه فرهنگیان مربوط به همکاری دولت و مجلس است.
نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امکان حل بخشی از دغدغهها و چالشهای دانشگاه فرهنگیان با همکاری خیران مدرسه ساز ممکن است، باید این آگاهی و اطلاع رسانی را به این گروه از خیرین منتقل کنیم که اگر قرار است مدرسهای ساخته شود باید معلمانی برای پرورش دانش آموزان همان مدرسه تربیت کنیم؛ چنانچه کمیسیون آموزش شرایط دانشگاه فرهنگیان را درک نکند قطعاً دیگر مسئولان نیز به درک درستی از این دانشگاه نخواهند داشت.
رمضان رحیمی دشتلویی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان محل تربیت معلم در تراز انقلاب است، یادآور شد: باید بپذیریم معلمی حرفه نیست بلکه یک هنر است، باید معلمان این دانشگاه با علوم به روز، تجهیزات و فناوری در جهت ارتقاء آموزش و پرورش کشور تربیت شوند.
نماینده مردم فلاورجان در دوره دوازدهم مجلس با تاکید بر اینکه احکام مطرح شده در برنامه هفتم توسعه در جهت حمایت از دانشگاه فرهنگیان جزو بهترین احکام محسوب میشود، گفت: برای حل مشکلات و چالشهای دانشگاه فرهنگیان دولت به ویژه وزیر آموزش و پرورش باید از حداکثر توان خود بهره بگیرد بی تردید این مسئله را در جلسات کمیسیون آموزش با وزیر مطرح خواهیم کرد. امیدواریم کسر حقوق دانشجو معلمان که بارها مورد انتقاد دانشجویان این دانشگاه بوده از طرف مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.
در ادامه این جلسه سید ابوالحسن مصطفوی غمام نماینده مردم رزن و درگزین، در مجلس دوازدهم با اشاره به سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از جمله دغدغههای متقاضیان این دانشگاه برتر کشور است که امیدواریم تصمیم منطقی در این راستا اتخاذ شود، خروجی دانشگاه فرهنگیان باید به معلمان خبره و مدیران کاربلد منتهی شود امروز چه اتفاقی افتاده که چنین مسئلهای را در حوزه آموزش بسیاری از استانها شاهد نیستیم.
حسین حق وردی نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان کسورات دانشجو معلمان، اظهار داشت: دانشجو معلمان به رقم بالای میزان کسورات خود معترض هستند، کیفیت علمی اساتید دانشگاه فرهنگیان از موارد مورد بحث دانشجویان دانشگاه است که باید مورد بررسی قرار بگیرد ضروری است به سطح علمی برخی از اساتید این دانشگاه به صورت ویژه ورود داشته باشیم.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه رئیس دانشگاه فرهنگیان باید در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشته باشد، گفت: در کنار آموزش با کیفیت باید موضوعاتی همچون سند تحول بنیادین، قانون رتبهبندی و سایر قوانین در برنامه آموزشی این دانشگاه گنجانده شود، پیشنهاد میشود رشته تربیت مدیر مدرسه در برنامههای آتی دانشگاه یاد شده قرار بگیرد.
حق وردی در این نشست با اشاره به مشکلات دانشجویان دو مدرکی اظهار داشت: این گروه از دانشجویان به دلیل فارغ التحصیل شدن از دو دانشگاههای از جمله دانشگاه فرهنگیان مشکلاتی روبرو شدهاند، امیدواریم این مسئله که از چالشهای این گروه از دانشجویان است به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.
علی خزایی نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه در آموزش و پرورش سرمایهگذاری برای آینده کشور است، گفت: آموزش و پرورش دستگاه اول کشور محسوب میشود و نقش مهمی در آینده تمدنی ایران دارد، امروز دشمنان با مؤلفههای فرهنگی که انجام میدهند هویت کشور ما را نشانه گرفتهاند، دانشگاه فرهنگیان محور تعلیم و تربیت است که میتواند با تربیت معلمان در تراز با چنین اهدافی که دشمنان برای کشورمان دارند مبارزه کند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولتها در اختصاص اعتبارات بودجهای به دانشگاه فرهنگیان باید توجه ویژهای داشته باشند مجلس برای تحقق این مهم در بودجه سال ۱۴۰۴ از حداکثر توان خود استفاده خواهد کرد.
سید حسن هاشمی نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس دوازدهم با اشاره به اهمیت زبان فارسی و حفظ آن، یادآور شد: رسم الخط نستعلیق که در مدارس آموزش میدهند باید به صورت حرفهای باشد، کمبود کادر هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در بسیاری از استانها، ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و بهبود وضعیت معیشتی آنها، فضای آموزشی این دانشگاهها به ویژه خوابگاههای دانشجویی باید مورد توجه قرار بگیرد.
در ادامه فاطمه جراره عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خوابگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را از مباحث مهم این دانشگاه شناخته شده دانست و گفت: قطعاً دانشجویان دانشگاه فرهنگیان معلمان فردای این سرزمین هستند که آینده کودکان این کشور را رقم میزنند، متاسفانه این گروه از معلمان با کمترین امکانات در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل میدهند و باید امید را به دانش آموزان این کشور تزریق کنند، در حال حاضر خیرین مدرسه ساز در مباحث ساخت مدارس به خوبی ورود کردند اما باید در جهت تامین نیروی انسانی به ویژه در شهرستانها توجه ویژهای شود.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجیآباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده از ظرفیت سایر دانشگاهها برای جبران چالشهای دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه پیام نور در برخی از استانها ساختمانهای بلااستفاده دارد که هیچ گونه استفادهای از آنها نمیشود اما دانشگاه فرهنگیان از داشتن خوابگاه نیز محروم است، اگر تعاملی فی مابین مسئولان استانی صورت بگیرد قطعاً میتوان چنین مشکلاتی را رفع نمود.
در ادامه این نشست محمدرضا احمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، گفت: خروجی دانشگاه فرهنگیان باید به لحاظ علمی و اخلاقی ارزشیابی شوند، بیتردید دانشگاه فرهنگیان برای کمیسیون آموزش از اهمیت ویژهای برخوردار است، اگر امروز در تمام حوزهها با مشکلاتی روبرو هستیم قطعاً باید منشا آن یعنی آموزش و پرورش را اصلاح کنیم؛ مجلس درصدد رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان در تمام مراحل است.
رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در این نشست با قدردانی از حمایتهای همه جانبه کمیسیون آموزش از دانشگاه فرهنگیان، یادآور شد: ظرفیت سالانه برای دانشگاه فرهنگیان حدود ۳۰ هزار نفر دیده شده است اما امروز این دانشگاه ظرفیت ارائه خدمات ۲۰ هزار نفر را نیز ندارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه از ظرفیت نمازخانه برای کمبود خوابگاه دانشگاه فرهنگیان استفاده میشود، اظهار داشت: حدود۹۱ درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان توانایی قبولی در دانشگاههای برتر کشور را داشتند اما به دلیل علاقه به حرفه معلمی امروز با کمترین امکانات مشغول به ادامه تحصیل در این رشته هستند.
برزویی با تاکید بر اینکه نخبهترین و با اخلاقترین دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدهاند، تصریح کرد: پذیرش نخبگان برتر کشوری در دانشگاه فرهنگیان باید خروجی مناسبی داشته باشد، امروز کمبود امکانات دانشگاه فرهنگیان چالشهای متعددی به دنبال داشته است از تخریبی بودن ساختمانهای این دانشگاه تا کمبود فضای آموزشی و… قطعا چنین شرایطی به نفع نظام آموزش و پرورش کشور نیست.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مقدستر از دانشگاه فرهنگیان در حوزه آموزش وجود ندارد، اظهار داشت: اگر امروز دانشگاه فرهنگیان را مورد توجه قرار ندهیم بیتردید خروجی آن را در نظام تعلیم و تربیت و آینده کشور نظارهگر خواهیم بود.
گفتنی است؛ معاونان دانشگاه فرهنگیان به صورت ویژه مشکلات هر بخش را مطرح نموده و همچنین اعضای کمیسیون آموزش در پایان از خوابگاههای این دانشگاه بازدید داشته و شنونده بخشی از مشکلات دانشجویان این دانشگاه بودند./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.