×
حبیب‌زاده عضو گروه دوستی ایران و ترکیه:

ترکیه چندین بار خواستار حذف الزام فول باک شد؛ ایران پاسخ نداد

نماینده مردم مرند و جلفا از درخواست‌های مکرر ترکیه برای حذف الزام فول باک کامیون‌های این کشور خبر داد و گفت ایران این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است. وی تأکید کرد که اعمال این سیاست از سوی ایران برای کامیون‌های ترکیه‌ای، باعث نارضایتی آن‌ها شده اما طرف ایرانی همچنان بر اجرای قوانین داخلی خود اصرار دارد.

  • محمدامین سالاری محمدامین سالاری
  • ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
  • 14791 بازدید
  • ۰
  • ترکیه چندین بار خواستار حذف الزام فول باک شد؛ ایران پاسخ نداد

    عزت‌الله حبیب‌زاده، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و عضو گروه دوستی ایران و ترکیه، در مصاحبه‌ای با خبرنگار پارلمانی صبح مجلس به تشریح مشکلات رانندگان کامیون‌های ترانزیتی ایرانی پرداخت و از پیگیری جدی این موضوع خبر داد.

    حبیب‌زاده گفت: رانندگان عزیز ما در مرزها گرفتار مشکلات متعددی هستند. لغو معافیت مالیات بر سوخت و الزامات فول باک (پر کردن کامل باک سوخت) برای کامیون‌های ایرانی فشار زیادی ایجاد کرده است. پیش‌تر، طرف‌های ترکیه‌ای چندین بار نامه‌نگاری کردند و درخواست داشتند که الزام فول باک برای کامیون‌هایشان حذف شود، اما ما این درخواست را نپذیرفتیم. ابتدا طرف ایرانی الزام فول باک را برای رانندگان ترکیه‌ای اعمال کرد و بعد از آن، ترک‌ها به ما سه یا چهار بار نامه نوشتند که این معافیت‌ها را حذف کنیم و مالیات‌های مرتبط را نگیریم. با این حال، ما این درخواست را قبول نکردیم.

    عضو گروه دوستی ایران و ترکیه ادامه داد: در حال حاضر، رانندگان ایرانی برای پر کردن باک خود باید هزینه‌های سنگینی متحمل شوند و حتی برخی از آن‌ها تا ۱۳۰ میلیون تومان جریمه شده‌اند. این در حالی است که رانندگان ترکیه‌ای که وارد ایران می‌شوند، از تسهیلات بهتری برخوردار هستند. این ناعدالتی باعث اعتراض رانندگان ایرانی شده که می‌گویند شبانه‌روز زحمت می‌کشند، ارز وارد کشور می‌کنند، اما باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.

    حبیب‌زاده با اشاره به اقدامات انجام‌شده، گفت: طی روزهای اخیر با وزیر راه، وزیر نفت، وزیر امور خارجه و استاندار آذربایجان غربی صحبت کرده‌ام. همه این دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند که در حال بررسی موضوع هستند و به زودی گزارشی ارائه خواهند داد. با این حال، هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده است. ما امیدواریم که این مسئله در اسرع وقت حل شود.

    نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: مشاهدات میدانی و فیلم‌هایی که از مرزها ارسال شده، نشان می‌دهند که بیش از ۲۵۰خودروی ترانزیتی در مرز جلفا و نخجوان معطل هستند. رانندگان خواهان رفع این موانع هستند، چرا که ادامه این وضعیت نه‌تنها به معیشت آن‌ها ضربه می‌زند، بلکه موجب کاهش درآمدهای ارزی کشور نیز می‌شود.

    این نماینده مجلس تأکید کرد: قبلاً توافق‌هایی برای تعیین سقف سوخت کامیون‌ها صورت گرفته بود، اما حالا شرایط به گونه‌ای است که رانندگان ایرانی برای هر لیتر سوخت باید هزینه‌های اضافی پرداخت کنند، حتی اگر باک کامیون خالی باشد. این وضعیت، نتیجه تقابل‌های گذشته و عدم پذیرش پیشنهادات طرفین بوده است. اکنون وزارتخانه‌های مربوطه و گمرک بسیج شده‌اند تا این مسئله را حل کنند.

    حبیب‌زاده در پایان گفت: رانندگان ترانزیتی با کار شبانه‌روزی ارز وارد کشور می‌کنند و در شرایط سخت اقتصادی زحمت می‌کشند. وظیفه ماست که مشکلات آن‌ها را حل کنیم و از آن‌ها حمایت کنیم. امیدواریم این موضوع به زودی به نتیجه برسد و مشکلات آن‌ها برطرف شود./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=23758

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس