به گزارش صبح مجلس؛ عباس پاپی زاده در مورد اختصاص بودجه به حوزه آموزش به ویژه مدارس عشایری، گفت: مجلس در حال حاضر کلیات بودجه را بررسی میکند و ریز اعتبارات در قالب جداول ارائه خواهد شد؛ امیدواریم در حوزه آموزش دانش آموزان عشایری، دولت به صورت ویژه ورود کند و در قالب اعتبارات مناسب مسائل آنها را حل کند.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعیف دیده شدن حوزه آموزش در بودجه سالانه کشور، افزود: در کل موضوع آموزش به ویژه مباحث آموزش و پرورش در کشور بسیار ناچیز دیده شده است در موضوعات تملک نوسازی مدارس، هزینه حقوق و دستمزد، مستمری، سرانه دانش آموزی بسیار کمرنگ است، امروز بسیاری از مدارس در پرداخت هزینه آب و برق خود ناتوان هستند.
مدارس دولتی تکلیفی قانونی بر دوش حاکمیت
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مدارس دولتی را تکلیفی قانونی بر عهده حاکمیت دانست و اظهار داشت: حاکمیت باید مدارس دولتی را بر حسب وظیفه تامین هزینه کند، امروز وضعیت حقوق، دستمزد و مستمری فرهنگیان چندان مناسب نیست و متاسفانه جزو پایینترین سطوح حقوق بگیران جامعه محسوب میشوند، از طرفی تامین تجهیزات و امکانات آموزشی منجر به بحرانی شدن شرایط شده است، گاهی اوقات ظرفیت کلاسها به بالای ۴۰ نفر نیز میرسد به گونهای که در حوزه انتخابیه اینجانب تعدادی از مدارس به دلیل نبود فضای مناسب آموزشی کلاسهای خود را در نمازخانه برگزار میکنند.
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دوازدهم ادامه داد: نبود کمترین امکانات آموزشی همچون میز، صندلی و کلاس درس در بسیاری از مناطق کم برخوردار کشور به عدم اعتبارات بودجهای برمیگردد که متاسفانه مورد بی توجهی دولتها قرار گرفته است، آموزش و پرورش یک مسئله زیرساختی است که باید در حوزه تامین اعتبارات در اولویت دولتی قرار بگیرد اما همیشه در انتهای صف توجه قرار دارد و نتیجه آن به خروجی نسلی ضعیف در تعلیم و تربیت خواهد بود که آینده کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.
مدارس عشایر، شرایط بحرانی دارند
عضو کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس با اشاره به کمبودهای کلی آموزش و پرورش، ادامه داد: مدارس عشایر نسبت به سایر مدرسهها وضعیت بحرانیتری را دارند و همچنان زیر چادر زندگی میکنند، معلمان عشایر که بسیاری از مواقع باید کیلومترها مسیر را طی کنند تا بتوانند به مقصد برسند، گاهی اوقات اتراق و شب مانی این گروه از معلمان با مشکلاتی همراه است و حتی مکانی برای سکونت آنها وجود ندارد، در کل مدارس عشایر با کمبود نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی روبرو هستند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود مقطع دوره دوم متوسطه در بسیاری از مدارس عشایری، اظهار داشت: بسیاری از مناطق عشایری دانش آموزان از مقطع دوره متوسطه دوم محروم هستند این مسئله منجر به ترک تحصیل دانش آموزان بعد از دوران دبستان میشود به ویژه در جامعه دختران این جاماندگان از تحصیل به دلیل کمبود امکانات و مسائل فرهنگی بیشتر است.
ناعدالتی ماراتن کنکور در مناطق کم برخوردار
پاپی زاده ادامه داد: در ماراتن کنکور ناعدالتی بین پذیرفته شدگان آزمون سراسری عشایر و سایر داوطلبان در سایه انواع کلاسهای تقویتی و کتب درسی بسیار زیاد است، در حقیقت در شهرهای برخوردار دانش آموزان به واسطه امکانات از سطح دو به یک منتقل میشوند در برخی موارد شاهد هستیم خانوادهای برای موفقیت فرزند خود در کنکور حدود ۲۴۰ میلیون تومان هزینه میکند در شرایطی که پس انداز یک خانواده عشایری به سحتی سالانه به ۵۰ میلیون میرسد با این اوصاف عدالت در حوزه آموزشی برقرار نیست.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه مدارس روستایی و کم برخوردار همچون عشایر باید بیش از سایر مناطق در حوزه آموزش دیده شوند، اظهار داشت: باید اصل ۳۰ قانون اساسی در کنار فراهم کردن امکانات آموزشی در مناطق محروم کشور فراهم شود، متاسفانه امروز دانش آموزان مناطق کم برخوردار در سایه بی عدالتی سهمی از دانشگاههای برتر کشور ندارند.
پاپی زاده در پایان خاطرنشان کرد: دولتها معمولا آموزش و پرورش را در اولویت قرار نمیدهند و شعار توسعه یافتگی کشور را در سایه توجه به آموزش و پرورش سر میدهند و تعلیم و تربیت را جزو اولویتها میخوانند اما در هنگام نگارش اولویتی برای آن قائل نیستند./ پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.