به گزارش صبح مجلس؛ اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در حدود ۸ ماه فعالیت خود در دوره دوازدهم با برگزاری جلسات و نشستهای مختلف تصمیمات مهم تقنینی و نظارتی داشتند که از مهمترین این جلسات، تمرکز ویژه بر روی موضوعات اساسی حوزه آموزش از جمله پیگیری اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نحوه سنجش و پذیرش در دانشگاهها (کنکور) و نگهداشت نخبگان و زمینه سازی برای بازگشت آنان به کشور بود.
اعضای کمیسیون آموزش در این ۸ ماه حدود ۴۶ نشست تخصصی داشتهاند که بخشی از آن مربوط به وزرای مربوطه و تعدادی از این نشستها به کمیتههای ویژه این کمیسیون تخصصی مربوط میشود.
مصوبات مهم کمیسیون آموزش
کمیسیون آموزش در مجلس دوازدهم مصوبات مهمی همچون کلیات طرح تقویت نظام آموزش و پرورش و طرح تقویت زبان و ادبیات فارسی و آموزش فرهنگ و تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی را در مدارس کشور در چند ماه گذشته تصویب کرد که به شرح ذیل برای آگاهی مخاطبان تشریح میشود؛
– کلیات طرح تقویت نظام آموزش و پرورش: این طرح برای مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش در استانها، سازمان آموزش و پرورش هر استان شکل گرفت، در این طرح سن تحصیلی و اجبار از ۶ سال به ۵ سال تقلیل یافته و زمان تحصیل دانش آموزان یکسال زودتر به پایان میرسد. در کلیات طرح تقویت نظام آموزش و پرورش سازمان نهضت سوادآموزی فقط از معلمان مدارس در خارج از ساعت کار مدرسه،استفاده کند و همچنین دانشگاه فرهنگیان باید مطابق سرفصلهای جدید کتابهای درسی، دانشجو معلمان را آموزش دهد و همچنین برای معلمان مناطق کمتر برخوردار و روستاها امتیازات ویژه ای لحاظ شده است.
_طرح تقویت زبان و ادبیات فارسی و آموزش فرهنگ و تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی را در مدارس کشور : کمیسیون آموزش کلیات و جزییات طرح تقویت زبان و ادبیات فارسی و آموزش فرهنگ و تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی را در مدارس کشور، به صورت ویژه بررسی کرد براساس این طرح وزارتخانه آموزش و پرورش مکلف شده است ترتیبی اتخاذ کند تا فرهنگ (هنرها، آیین و رسوم) و ادبیات زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو ساعت اختیاری در هفته، در دو پایه از دوره تحصیلی متوسطه آموزش داده شود.
اقدامات مهم قابل پیگیری کمیسیون آموزش در مجلس دوازدهم
از اقدامات مهم قابل پیگیری کمیسیون آموزش نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، پیشنهاد اصلاح مصوبه جنجالی کنکور، پیگیری مجدانه برای بازگشایی مدارس در اول مهر بدون هیچ مشکلی و پیگیری تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را میتوان نام برد که به شرح ذیل برای آگاهی مخاطبان تشریح میشود؛
– نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان از طریق رصد دقیق دستگاه های مربوطه: قانون جهش تولید دانش بنیان قانونی بسیار راهبردی است، این قانون دارای ۲۰ ماده و احکام بسیار مترقی است که با تصویب آیین نامه های آن باید بر اجرای دقیق مفاد آن نظارت کرد تا به اهداف تعیین شده دست یافت. در قانون یاد شده مسئولیت دستگاههای اجرایی در ارتقاء توانمندیهای فناورانه، تکلیف بخش دولتی در حمایت از تولیدات دانش بنیان، تسهیل سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان، رفع مشکلات فعالان اقتصاد دانش بنیان در حوزههای مرتبط با تحریم، حمایت از توسعه بازار ماشین آلات و تجهیزات ساخت داخل و… به صورت ویژه مطرح شده است.
– پیگیری اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نحوه سنجش و پذیرش در دانشگاهها (کنکور): کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر رعایت اصول قانون اساسی و با عنایت به اهمیت حفظ سلامت روانی و ممانعت از فشار عصبی بیهوده بر دانش آموزان کشور، جلوگیری از سردرگمی داوطلبان دانشگاهها و خانوادههای آنان، ایجاد بستری سالم برای رشد علمی و فرصت عادلانه ادامه تحصیل، تلاش کرد موارد زیر جهت اصلاح مصوبه آن شورا را پیشنهاد کند.
۱ – معدل سال دوازدهم دوره متوسطه دوم به میزان ۴۰ درصد تاثیر قطعی داشته باشد.
۲ – تاثیر معدل سال دهم دوره متوسطه حذف و معدل سال یازدهم صرفاً تاثیر مثبت داشته باشد.
۳ – برای کنکور سال ۱۴۰۴ به بعد، فرصت ترمیم معدل به دو بار افزایش یابد.
۴ – بخشی از سوالات آزمون سراسری (کنکور) از دروس عمومی باشد.
۵ – کلیه سهمیه ها از جمله ضریب محرومیت برای مناطق کمتر برخوردار، با هدف تحقق عدالت آموزشی اصلاح شود.
-پیگیری مجدانه برای بازگشایی مدارس در اول مهر بدون هیچ مشکلی (پروژه اول مهر): پروژه ملی و مهم بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و جمعیت زیادی از کشور را درگیر میکند، با توجه به حساسیت موضوع و لزوم آمادگی دولت برای تشکیل کلاس های درس در سر موعد، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجدانه موضوع را پیگیری کرد تا هیچ کلاسی اول مهرماه بدون معلم نباشد و با تامین تجهیزات اولیه لازم، کلاسها در سر موعد تشکیل شود.
– پیگیری تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و اصلاح فرآیندهای جذب: معلمان و کادر مدارس در نظام تعلیم و تربیت کشور از اهمیت اساسی برخوردار هستند و این کمیسیون در جهت ساماندهی و جلوگیری از بی نظمی در فرآیند جذب معلمان تلاش فراوان نموده تا بهترین افراد با برترین شرایط برای شغل معلمی استخدام شوند. ساماندهی نیروهای انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با وجود بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز در کشور و اصلاح فرآیند جذب معلمان بیشترین زمان کاری این کمیسیون را به خود اختصاص میدهد.
کمیسیون آموزش ۴ اقدام مهم را در دستور کار دارد
اعضای کمیسیون آموزش ۴ اقدام اساسی از نظارت دقیق در اجرای قوانین حوزه آموزش در برنامه هفتم توسعه تا تحول و تقویت نظام آموزشی، فراگیری تعلیم و تربیت کودکان صفر تا شش سال از طریق تقویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و حفظ و نگهداشت نخبگان علمی را در دستور کار دارد که هر کدام به شرح ذیل برای آگاهی مخاطبان تشریح میشود؛
۱- نظارت، رصد و پایش اجرای دقیق احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت در حوزههای آموزش، پژوهش و فناوری
اجرای دقیق و به هنگام احکام قانون برنامه پیشرفت مخصوصا فصول ۱۹ و ۲۰ این برنامه، در دستور کار کمیسیون قرار دارد و نامه نگاری های مکرر با وزارتخانهها و دستگاهها انجام شده و جلسات متعددی منعقد گردید تا برنامه هفتم با کمترین انحراف زمانی محقق و اجرایی گردد. کمیته خاصی در این زمینه در کمیسیون تشکیل شده که احکام برنامه را رصد و پایش نموده و هر هفته گزارشی از نحوه اجرای برنامه در کمیسیون ارائه میگردد.
۲-تحول و تقویت نظام آموزش و پرورش کشور
برای پیشرفت و روزآمدسازی اطلاعات دانش آموزان و پرورش آنها در دنیای کنونی، نیاز به تحولات درست در نظام آموزش و پرورش کشور داریم و این امر با تقویت چنین نهاد حساسی عملی میشود . تغییر و تحول در ماهیت متون درسی، نحوه آموزش، مهارت آموزی، استعدادیابی و رشد متناسب، استقلال استانها و مناطق آموزش و پرورش با توجه به شرایط محلی و بومی و همچنین توجه به ریشه های فرهنگی و پرورشی، ایرانی و اسلامی از نیازهای اساسی نظام آموزش و پرورش و اولویتهای کاری این کمیسیون به شمار میرود.
۳- فراگیری تعلیم و تربیت کودکان صفر تا شش سال از طریق تقویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
با توجه به یافته های علمی جدید که بر اهمیت آموزش سنین کودکی تاکید دارند، آموزش کودکان صفر تا شش ساله از طریق حمایت، تقویت و نظارت بر عملکرد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که متولی این امر خطیر است، یکی از مهمترین دستورات کمیسیون محسوب میشود .
۴- نگهداشت نخبگان و زمینه سازی برای بازگشت آنان به کشور
متاسفانه در گردش نخبگانی کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد؛ بسیاری از متخصصان به راحتی از ایران خارج شده و در کشورهای غربی به خدمت جوامع غربی مشغول میشوند، این کمیسیون ضمن ریشه یابی دقیق و رفع معضلات و آسیبهایی که باعث فرار فرهیختگان میشود، سعی میکند با فعال تر نمودن وزارت امور خارجه، مسائل ایرانیان تحصیل کرده در خارج از کشور را حل و فصل نموده و ارتباط آنان با کشور و زمینه بازگشت را فراهم آورد. همچنین زمینه جذب خارجیان نخبه را نیز تسهیل بخشد.
گفتنی است کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم در طول حدود ۸ ماه ۳ بازدید میدانی و نظارتی از دستگاههای مختلف در حوزه تعلیم و تربیت داشته است./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.