×

روایت هفته سوم پارلمان دانشجویی۴؛ از هوش مصنوعی تا نظارت بر رفتار نمایندگان!

سومین هفته از چهارمین پارلمان دانشجویی درحالی برگزار شد که شرکت کنندگان در کارگاه های متعددی نظیر PDIA، سیاست نویسی، مهارت نمایندگی، بررسی برنامه هفتم و ... حضور یافتند.

  • ۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • ۰
  • روایت هفته سوم پارلمان دانشجویی۴؛ از هوش مصنوعی تا نظارت بر رفتار نمایندگان!

    پارلمان دانشجویی روزهای شلوغی را در هفته سوم پشت سر گذاشت. حضور مهمانان ویژه، کارگاه انتقال تجربه، جلسات کمیسیونی، کارگاه‌های آموزشی و نشست هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، بخشی از برنامه‌های این هفته بود که تجربه‌ای شبیه‌سازی‌شده اما بسیار واقعی از حکمرانی را به شرکت‌کنندگان ارائه داد.

    در این هفته، پای هوش مصنوعی به عرصه حکمرانی باز شد، هنر سیاست‌نامه‌نویسی تمرین شد، و رویکردهای حل مسائل پیچیده بررسی شدند. همچنین، با حضور چهره‌های برجسته‌ای چون مهدی طغیانی و  محمد ابراهیمی، انتقال تجربه از نسل امروز نمایندگان به حکمرانان فردا به شیوه‌ای عملی و الهام‌بخش انجام گرفت.

    مهمان ویژه هفته: طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

    یکی از رویدادهای خاص این هفته، حضور و بازدید مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دوره پارلمان دانشجویی و نشست صمیمانه با نمایندگان پارلمان دانشجویی۴ بود. ایشان ضمن بیان اثرگذاری چنین دوره‌هایی با رویکرد شبیه‌سازی و خلق تجربه در تربیت حکمرانان آینده کشور، در این نشست به تشریح تجربه‌های خود از زندگی کاری در مجلس پرداخت و گفت:

    “یک نماینده موفق کسی است که در میانه انبوه حجم کارهای مختلف و متنوع با مخاطبین مختلف، علاوه بر قانون‌گذاری و نظارت، توانایی مدیریت و هدایت پروژه‌های کلان را در مقیاس ملی و در مقیاس حوزه انتخابیه داشته باشد”. وی به چالش‌های ارتباطی میان نمایندگان، دولت و سایر نهادها اشاره کرد و بر اهمیت ارتباطات بین‌بخشی برای توسعه مناطق مختلف تأکید کرد. دانشجویان نیز در این نشست پرسش‌هایی درباره اولویت‌بندی پروژه‌ها و مدیریت منابع مطرح کردند که با پاسخ‌های دقیق و عملی او همراه شد.

    این جلسه، علاوه بر جنبه‌های آموزشی، الهام‌بخش شرکت‌کنندگان برای ایفای نقش مؤثر در شبیه‌سازی‌های پارلمان دانشجویی بود.

     

    کارگاه حکمرانی در عصر هوش مصنوعی؛ پلی میان فناوری و سیاست‌گذاری

    کارگاه حکمرانی در عصر هوش مصنوعی به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این هفته تبدیل شد. محمود ناصری در این کارگاه، دانشجویان را با نقش تحول‌آفرین هوش مصنوعی در حکمرانی آشنا کرد و گفت: «هوش مصنوعی فقط یک ابزار نیست، بلکه مسیری برای پیش‌بینی روندها و طراحی سیاست‌های دقیق‌تر است.»

    شرکت‌کنندگان در این کارگاه توانستند کاربردهای هوش مصنوعی در تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی روندها و تصمیم‌سازی‌های آینده‌نگرانه را بررسی کنند و چالش‌های قانون‌گذاری در مواجهه با فناوری‌های نوظهور را بهتر درک کنند.

    کارگاه PDIA؛ رویکردی عملی برای حل مسائل پیچیده

    در کارگاه PDIA (رویکرد حل مسئله پیچیده)، دانشجویان در گروه‌های مختلف، با تجزیه دغدغه‌های بزرگ به اجزای کوچک‌تر و طراحی راه‌حل‌های قابل اجرا، چالش‌های حکمرانی را شبیه‌سازی کردند. محمدامین نیکجو، مدرس این کارگاه، تاکید کرد که موفقیت در حکمرانی به توانایی بررسی مداوم و اصلاح راه‌حل‌ها بستگی دارد.

    این کارگاه به شرکت‌کنندگان کمک کرد تا خود را در مقام تصمیم‌گیران واقعی تصور کنند و فشارهای ناشی از مسئولیت‌های حکمرانی را از نزدیک لمس کنند.

     

    کارگاه هنر سیاست‌نامه‌نویسی؛ تبدیل دغدغه به سیاست عملیاتی

    کارگاه سیاست‌نامه‌نویسی با حضور کیومرث اشتریان برگزار شد و فرصتی بود برای یادگیری تبدیل مشکلات اجتماعی به سیاست‌های علمی و عملیاتی.

    اشتریان با تجربه خود در حوزه سیاست‌گذاری، گام‌به‌گام اصول نگارش سیاست‌نامه را آموزش داد و دانشجویان را با مهارت‌های تحلیلی و نوشتاری بیشتر آشنا کرد.

    کارگاه “از دغدغه تا مسئله”؛ مهارت بنیادی نمایندگی

    کارگاه “از دغدغه تا مسئله” به هدایت سعید زاهدی، نویسنده و طراح حوزه نوآوری اجتماعی، فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان فراهم کرد تا فرآیند تبدیل دغدغه‌های مردمی به مسائل قابل تحلیل و سیاست‌گذاری را بیاموزند.

    زاهدی با ارائه روش‌های علمی و گام‌به‌گام، نشان داد که چگونه می‌توان از دل مشکلات پراکنده و اغلب مبهم، مسائل دقیق و قابل‌حل استخراج کرد. دانشجویان با مشارکت فعال، دیدگاه‌های خود را درباره دغدغه‌ها و مسائل مختلف مطرح کردند و به طراحی سیاست‌هایی عملی پرداختند.

    جلسات کمیسیونی؛ بررسی برنامه توسعه هفتم

    در ادامه شبیه‌سازی جلسات کمیسیون‌های مجلس، دانشجویان به بررسی لایحه پیشنهادی برنامه توسعه هفتم پرداختند. با وجود تفاوت دیدگاه‌ها، شرکت‌کنندگان با تعامل سازنده، به تحلیل مواد مرتبط پرداخته و تلاش کردند به جمع‌بندی‌های مفید و کاربردی دست یابند. نتایج این جلسات برای رای‌گیری نهایی به هیئت رئیسه پارلمان ارسال خواهد شد.

     

    جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، نظارت و پاسخگویی

    هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پارلمان دانشجویی۴، در جلسه‌ای رسمی، به گزارش‌ها و اعتراضات واصله رسیدگی کرد. اعضای هیئت، پس از بررسی مستندات و شنیدن اظهارات، احکام لازم را صادر کردند. این جلسه رسمی فرصتی برای دانشجویان بود تا اهمیت فرآیندهای نظارتی و نقش آن در حکمرانی کارآمد را درک کنند و مهارت‌های خود را در این حوزه تقویت کنند.
    این داستان ادامه دارد …

    این روایت جذاب، تنها بخشی از مسیر پرماجرای پارلمان دانشجویی۴ است که در دو هفته آینده به نقطه اوج خود خواهد رسید. تجربه‌ای که آینده‌سازان کشور را به چالش می‌کشد تا با درک عمیق‌تری از مسئولیت‌های نمایندگی و حکمرانی، آماده خلق تغییرات بزرگ باشند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=22165

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس