فرهاد شهرکی، نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با مشکلات سوخت در استان سیستان و بلوچستان و روند بررسی آن در کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار پارلمانی صبح مجلس گفت: مطابق آییننامه داخلی مجلس، موارد ثبتشده توسط نمایندگان در خصوص بودجه ابتدا به کمیسیونهای تخصصی ارجاع داده میشود و پس از بررسی در کمیسیونهای تخصصی و تلفیق، به صحن علنی ارائه میشود. در این میان، موضوعات مرتبط با بنزین و سوخت در استانهای مرزی، بهویژه سیستان و بلوچستان، مورد توجه قرار گرفته است.
مشکلات سهمیهبندی بنزین در استان
شهرکی در ادامه افزود: در استان سیستان و بلوچستان، تنها منبع سوخت خودروها کارت یارانه شخصی است که ۶۰ لیتر بنزین یارانهای با قیمت ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر دیگر با نرخ ۳۰۰۰ تومان ارائه میگردد. این سهمیهها برای افرادی که نیاز روزانه به خودرو برای کار و زندگی دارند، کافی نیست. همچنین ضعف سیستم حملونقل عمومی در استان، که در برخی مناطق تقریباً وجود ندارد، مشکل را دوچندان کرده است.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به محدودیت دسترسی به کارت آزاد سوخت در جایگاهها گفت: در شهرهایی مثل زاهدان، مردم مجبورند بنزین موردنیاز خود را از افرادی که خودروهایشان استفاده نمیشود، با قیمتهایی بسیار بالا خریداری کنند. این مسئله علاوه بر خطرات ایمنی، منجر به افزایش قیمت بنزین در بازار غیررسمی شده است، به طوری که در برخی موارد، هر لیتر بنزین به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش میرسد.
راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت
نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات پرداخت و گفت: میتوان شرایطی را فراهم کرد که افراد مازاد سهمیه بنزین خود را از طریق یک سامانه رسمی به فروش برسانند، تا از ایجاد بازارهای غیررسمی جلوگیری شود. همچنین، اجرای طرح بنزین سوپر با مشارکت بخش خصوصی و واردات بنزین آزاد میتواند بخشی از مشکلات را حل کند.
نگرانیهای بلندمدت درباره مدیریت سوخت
عضو کمیسیون انرژی مجلس با ابراز نگرانی از عدم ارائه طرحهای جامع برای مدیریت سوخت، اظهار داشت: در صورت ادامه روند فعلی، ظرف سه سال آینده، تمامی درآمد حاصل از صادرات نفت صرف واردات بنزین و گازوئیل خواهد شد. این در حالی است که راهکارهایی مانند بهینهسازی مصرف سوخت خودروها میتواند از بروز چنین بحرانی جلوگیری کند.
وی ادامه داد: مصرف خودروهای داخلی دو برابر استاندارد جهانی است. به جای سرمایهگذاری در پالایشگاههای جدید، باید روی بهینهسازی مصرف سوخت تمرکز کرد. خودروهای تولید داخل باید به مصرف استاندارد جهانی، یعنی ۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نزدیک شوند. همچنین، جهان به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرده است، اما ما همچنان درگیر خودروهای پرمصرف بنزینی هستیم.
شهرکی در پایان تأکید کرد که تغییر نگاه به مدیریت سوخت و پذیرش فناوریهای جدید نهتنها برای حفظ منابع نسلهای آینده، بلکه برای کاهش فشار اقتصادی و زیستمحیطی ضروری است. وی از دولت و نهادهای پژوهشی خواست تا هرچه سریعتر به ارائه راهکارهای مؤثر برای مدیریت سوخت در کشور بپردازند./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.