×
نایب رئیس کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری:

ضرورت تربیت سیاسی دانش آموزان

ابراهیم‌پور تربیت سیاسی برای دانش‌آموزان را کاملاً ضروری دانست و یادآور شد: تجربه دولت‌های مختلف و تحولات اجتماعی نشان داده که بی‌توجهی به این مقوله می‌تواند به مشکلاتی مانند کاهش مشارکت مدنی، عدم شناخت از حقوق و وظایف شهروندی و حتی گسترش بی‌تفاوتی اجتماعی منجر شود.

  • ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
  • ایکانا
  • ۰
  • ضرورت تربیت سیاسی دانش آموزان

    به گزارش صبح مجلس؛ فرشاد ابراهیم‌پور ضمن تبریک روز ۱۳ آبان ماه به تمام دانش آموزان و گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسین فهمیده، گفت: تربیت سیاسی در نظام آموزشی ما جایگاه مهمی دارد، اما با چالش‌ها و کمبودهایی هم همراه است. جایگاه این تربیت باید به نحوی باشد که دانش‌آموزان از همان سنین پایین، با مفاهیم کلیدی مانند مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اهمیت مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، شناخت ساختارها و ارزش‌های کشور، آشنا شوند.

    نماینده ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تربیت سیاسی در آموزش و پرورش نباید به معنای جهت‌دهی یا تأثیرگذاری ایدئولوژیک باشد، افزود: آموزش سیاسی باید دانش‌آموزان را به پرسشگری، تحلیل و شناخت واقع‌بینانه از محیط اجتماعی و سیاسی‌شان سوق دهد، این امر می‌تواند به تقویت فرهنگ مشارکت‌پذیری، استقلال فکری و احترام به تنوع اندیشه در بین نسل آینده کمک کند.

    نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اهمیت تربیت سیاسی دانش آموزان در اسناد بالادستی نظام آموزشی آورده شده است، اظهار داشت: برای ایجاد ارتباط موثر میان نظام تعلیم و تربیت و نظام سیاسی حاکم، نیازمند هماهنگی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا هستیم در اسناد بالادستی، مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر اهمیت تربیت سیاسی تأکید کرده‌اند، اما برای اجرایی‌شدن آن، برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که متناسب با سن و نیاز دانش‌آموزان باشند.

    این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، ادامه داد: یکی از مسیرهای آموزش سیاسی دانش آموزان گنجاندن مباحثی از قبیل آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های مدنی در کتب درسی، اهمیت قانون‌مداری و تشویق به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی است. همچنین، برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی می‌تواند دانش‌آموزان را با مفاهیم سیاسی آشنا کند. نقش‌آفرینی اساتید و معلمان دلسوز و آموزش‌دیده، و ایجاد محیطی آزاد برای بحث و گفتگو نیز از عوامل مهم در تحقق این هدف است. چنین رویکردهایی می‌تواند دانش‌آموزان را به شهروندانی آگاه، فعال و مسئول تبدیل کند.

    ابراهیم‌پورتربیت سیاسی برای دانش‌آموزان را کاملاً ضروری دانست و یادآور شد: تجربه دولت‌های مختلف و تحولات اجتماعی نشان داده که بی‌توجهی به این مقوله می‌تواند به مشکلاتی مانند کاهش مشارکت مدنی، عدم شناخت از حقوق و وظایف شهروندی و حتی گسترش بی‌تفاوتی اجتماعی منجر شود. اگر دانش‌آموزان درک عمیقی از نقش خود به عنوان شهروندان آینده کشور نداشته باشند، جامعه در مسیر توسعه و پیشرفت با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

    نایب رئیس کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: تربیت سیاسی به معنی هدایت به سوی یک تفکر خاص نیست، بلکه هدف آن افزایش آگاهی، درک بهتر از وقایع اجتماعی و سیاسی، و تقویت حس مسئولیت‌پذیری است. در این مسیر، آموزش درست می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا هم مشارکت فعال‌تری در جامعه داشته باشند و هم درک عمیق‌تری از نقش و جایگاه خود به عنوان بخشی از آینده ایران پیدا کنند./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=21355

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس