×

زمین‌های منابع طبیعی باید در اختیار مدیریت پسماند قرار گیرند

نجفی اسپیلی از وزارت کشور و منابع طبیعی خواست تا برای مدیریت بهتر پسماند، زمین‌های مناسب و دور از مناطق مسکونی در اختیار پروژه‌های مدیریت زباله قرار دهند و چالش‌های محلی را با راهکارهای منطقی حل کنند.

  • محمدامین سالاری
  • ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • ۰
  • زمین‌های منابع طبیعی باید در اختیار مدیریت پسماند قرار گیرند

    ابراهیم نجفی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی صبح مجلس، به بررسی مشکل پسماند در استان گیلان پرداخت و آن را یکی از معضلات اساسی استان‌های شمالی کشور عنوان کرد.
    وی با اشاره به شرایط ویژه جغرافیایی گیلان و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، تاکید کرد: شیرابه زباله‌ها به انهار و آب‌های سطحی سرازیر می‌شود و این امر موجب مشکلات زیست‌محیطی جدی در منطقه شده است.

    نجفی افزود: در استان گیلان باید تدابیر ویژه‌ای برای حل مشکل پسماند اتخاذ، شود. در این راستا، استان گیلان به پهنه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است و در این زمینه نیاز است که سازمان منابع طبیعی زمین‌هایی را در اختیار وزارت کشور قرار دهد تا بتوان سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه زباله‌سوز، کمپوست و تفکیک زباله انجام شود.

    وی با اشاره به چالش‌های محلی برای تخصیص زمین‌های مورد نیاز، گفت: در هر روستا و نقطه شهری که زمینی در اختیار قرار می‌گیرد، معمولاً اهالی آن منطقه با ورود زباله از دیگر نقاط مخالفت می‌کنند. به نظر من، باید زمینی با ابعاد بزرگ در حد مرزی تعریف شود که از تمام اماکن مسکونی، چه در حوزه روستایی و چه شهری، چندین کیلومتر فاصله داشته باشد.

    نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این پیشنهاد که بهتر است فضای مذکور در مرز قزوین و لوشان واقع شود، افزود: اگر این زمین در حد مرز و دل کوه‌ها شناسایی شود، امکان اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند فراهم خواهد بود. زباله‌های شهرداری‌ها نیز می‌توانند از طریق فشرده‌سازی و حمل توسط کامیون به این مناطق منتقل شوند.

    وی تاکید کرد : این راهکار می‌تواند به‌طور مؤثری مشکل پسماند گیلان را حل کند و از آثار منفی زیست‌محیطی جلوگیری نماید.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=21066

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس