×

تعامل خوبی میان مجلس و قوه قضائیه شکل گرفته است

در نشست اعضای کمیسیون قضایی مجلس با رئیس و معاونان سازمان زندان ها تاکید شد که تعامل خوبی میان مجلس و قوه قضائیه شکل گرفته و سطح تعاملات دو قوه در بالاترین سطح است .

  • ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
  • ایکانا
  • ۰
  • تعامل خوبی میان مجلس و قوه قضائیه شکل گرفته است

    به گزارش صبح مجلس؛ اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ضمن بازدید از بخش های مختلف زندان اوین و کارگاه های اشتغال، نشستی را با رئیس و معاونان و مدیران ستادی سازمان زندان ها برای بررسی مشکلات و مطالبات برگزار کردند.

    محمدسرگزی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این نشست با بیان اینکه تعامل خوبی میان مجلس و قوه قضائیه شکل گرفته است،  گفت: در گذشته چنین برنامه ریزی هایی کمتر وجود داشت و از زحمات کارکنان خدوم قوه که شغلشان جزو مشاغل سخت و آسیب پذیر است تشکر و قدردانی می کنیم؛ بسیاری از مشکلات و دغدغه های مطرح شده در این نشست از دو منظر بودجه ریزی و اصلاح قوانین قابل پیگیری است؛ در این دوره مانند دوران قبل نظرات و پیشنهادات شما برای ما راهگشا خواهد بود و از پیشنهاداتان در بودجه استفاده خواهیم کرد.

    سرگزی یادآور شد: از سه عضو کمیسیون قضایی مجلس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ خواهیم خواست موضوعات مربوطه را در کمیسیون تلفیق بودجه پیگیری کنند.

    نماینده مردم زابل در مجلس دوازدهم با اشاره به اصلاح قوانین، افزود: اصلاح قوانین مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و مبارزه با مواد مخدر در دستور کار کمیسیون است و از پیشنهادات شما در اصلاح قوانین استفاده خواهیم کرد.

    غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها در ادامه این نشست با بیان اینکه قانون گذاری وظیفه ای خطیر و مهم است، گفت: تعامل خوبی میان قوه قضائیه و مقننه ایجاد شده و سطح تعاملات دو قوه در بالاترین سطح خود است.

    وی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی برای بازدید از سازمان و زندان اوین تشکر کرد و افزود: نگاهمان به زندانیان مبتنی بر رافت و اصلاح و تربیت است و اداره زندان ها هم بر مدار عقلانیت و بر پایه مبانی علمی و با بهره گیری از تکنولوژی روز است.

    رئیس سازمان زندان ها با یادآوری استفاده از پابند الکترونیک و هوش مصنوعی در این حوزه، یادآور شد: به بهره گیری از تکنولوژی های روز و هوشمند و حرفه آموزی و حمایت از خانواده زندانیان توجه داریم و توسعه اشتغال صنعت محور در زندان ها به عنوان یک اولویت در دستور کار ما قرار دارد و توجه به شرایط زیستی زندانیان در راستای حقوق آنها هم مدنظر است.

    محمدتقی نقدعلی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم در ادامه این نشست از رئیس سازمان زندان ها خواست در خروج زندان خمینی شهر از شهر تسریع شود و افزود: در مورد بودجه نیاز است پیشنهاداتتان را به ما ارائه و اگر نظر و پیشنهادی در مورد اصلاح قوانین دارید به ما منعکس کنید.

    علی آذری سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه اغلب اعضای کمیسیون قاضی هستند و تجارب خوبی در این حوزه دارند خواستار اصلاح سبک زندان بانی شد و گفت: باید به سمت زندان‌بانی نوین با بهره گیری از تکنولوژی و امکانات روز گام برداریم؛ همچنین عدالت ترمیمی باید مدنظر قرار گیرد و هر عنوانی نباید مجرمانه باشد و باید اصل تناسب جرم و جنایت را مدنظر قرار داد و برنامه هایی برای پیشگیری از تکرار جرم داشته باشیم.

    وی افزود: باید به دنبال تصویب قوانینی باشیم که تعداد زندانیان را کاهش و بازاجتماعی را مدنظر قرار دهیم.

    محمدنور دهانی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس در ادامه با ابراز خرسندی از تبدیل زندان ها به کارگاه های اشتغال، یادآور شد: خروج زندان ها از شهرها و حمایت از خانواده زندانیان باید در دستور کار قرار گیرد و کمبود نیروی انسانی و بلاتصدی بودن پست ها از مشکلات حوزه انتخابیه است که باید به آنها توجه کرد.

    سید کریم معصومی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست گفت: زندان باید آخرین راهکار برخورد با مجرم باشد و این سیاست به روند اصلاح زندان‌ها کمک می کند و هدف از زندان باید بازپروری و اصلاح باشد.

    وی بر ضرورت حمایت از خانواده زندانیان تاکید کرد و گفت: باید روزنه ها و فرصت های ارتکاب جرم برای بازگشت مجدد زندانیان به زندان مسدود شود.

    عثمان سالاری نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بر ضرورت احیای کمیسیون حقوقی تاکید کرد و گفت: این کمیسیون می تواند قواعد و مقررات حقوقی را پیشنهاد دهد؛ در قانون مبارزه با مواد مخدر باید اصلاحاتی انجام شود و در تلاش برای اصلاح آن هستیم.

    سلمان زارع عضو کمیسیون قضایی و حقوقی هم در ادامه نشست گفت: واحدهای تولیدی به جهت کمبود نیروی کار حاضر هستند بخشی از اشتغال خود را به زندان ها منتقل و به اشتغال زندانیان کمک کنند در این زمینه ضروری است سازمان در زمینه ساخت سوله همکاری لازم را با واحدها داشته باشد.

    محمدحسین محمدی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم در ادامه خواستار انتقال زندانیان به محل سکونت خود و تسهیل زمینه استفاده از پابند الکترونیک شد.

    محمدحسین پیرزاده مدیرکل پارلمانی قوه قضائیه، در ادامه پیشنهاد داد که کمیته مشترکی متشکل از اعضای کمیسیون و سازمان زندان ها برای بررسی و رفع مشکلات تشکیل شود.

    در جریان بازدید اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس؛ نمایندگان به همراه رئیس سازمان زندان‌ها  بر مزار شهید گمنام آرمیده در محوطه سازمان حاضر و با اهدای گل، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=21061

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس