×

تنب بزرگ و کوچک ایران از نگاه سیّاحان و مأموران بریتانیایی قرن نوزدهم

کتابخانه ایران‌شناسی مجلس در گزارشی با استناد به برخی منابع مکتوب تاریخی و سفرنامه‌های سه تن از مأموران مشهور بریتانیایی دوره فتحعلی‌شاه قاجار، یعنی کاپیتان سرجان مالکوم، جیمز موریه و جان مکدونالد کینیر مالکیت ایران بر جزایر تنب‌ کوچک و تنب بزرگ را براساس این اسناد نشان داده است.

  • ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
  • ایکانا
  • ۰
  • تنب بزرگ و کوچک ایران از نگاه سیّاحان و مأموران بریتانیایی قرن نوزدهم

    به گزارش صبح مجلس؛ کتابخانه ایران‌شناسی مجلس شورای اسلامی در گزارشی با استناد به برخی منابع مکتوب تاریخی در این کتابخانه، اسنادی تاریخی از مالکیت ایران بر جزایر تنب‌ کوچک و تنب بزرگ ارائه کرده است.

    براساس این گزارش، مطابق اطلاعات مکتوب، جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک از دیرباز مانند جزیره‌های دیگر دهانه هرمز همچون «فارور» و «ابوموسی» در قلمرو آب و خاک ایران و تحت سلطه حکام و امرای ایرانی قرار داشته، به طوری‌که نمایندگان حکام و مأموران وصول مالیات به این جزایر اعزام می‌شده‌اند؛ اما سال‌ها پس از آن، یعنی در اوایل قرن بیستم و در اولین سال‌های بعد از جنگ جهانی اول، دولت انگلستان با کمک نیروی دریایی گشتی خود در آب‌های خلیج‌فارس و اقیانوس هند، مانع فعالیت مأموران گمرکی و مالیاتی ایران در این جزیره‌ها شده است. (اقتداری، ۱۳۵۷).

    این گزارش ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، مأموران بریتانیایی قرن نوزدهم- یعنی قبل از این اقدامات دولت انگلیس- که از این مناطق دیدن می‌کرده‌اند، در سفرنامه‌هایشان با ذکر جزئیات و دقت، طول و عرض جغرافیایی و موقعیت مکانی دو تنب بزرگ و کوچک را محاسبه، و درباره آن مطالبی در سفرنامه‌هایشان نوشتند.

    این گزارش در ادامه به سفرنامه‌های سه تن از مأموران مشهور بریتانیایی دوره فتحعلی‌شاه قاجار، کاپیتان سرجان مالکوم، جیمز موریه و جان مکدونالد کینیر در ایران به شرح زیر اشاره می‌کند.

    کاپیتان سر جان مالکوم انگلیسی، مأمور اعزامی حکومت بریتانیا به دربار فتحعلی‌شاه قاجار در کتاب «روزنامه سفر هیئت سرجان ملکم به دربار ایران در سال‌های ۱۷۹۹، ۱۸۰۰ و ۱۸۰۱ میلادی» می‌نویسد:«روز ۲۹ آپریل ۱۸۰۱ میلادی، هنگام طلوع آفتاب از جزایر تنب بزرگ و کوچک گذشتیم. بین این جزایر کشتی‌های خصوصی فرانسوی در رفت و آمدند». (مالکوم، ۱۳۶۳، ۹۵).

    جیمز موریه، دیپلمات و نویسنده انگلیسی قرن ۱۹م. و مامور سیاسی دوره فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۸۰۸ میلادی ذیل منصب منشی‌هارفورد جونز سفیر بریتانیا به ایران سفر کرد. وی در جلد دوم کتاب خود با عنوان «سفرنامه جیمز موریه» می‌نویسد:«در تاریخ بیستم فوریه، پس از دیدن جزیره قشم، به نزدیکی دو جزیره موسوم به تنب بزرگ و کوچک رسیدیم که نام فارسی آنها «گنبد» است. تنها جاهایی که پوشش گیاهی داشت تنب بزرگ و کوچک بود که اندکی گیاه در آنجا دیدیم. پهنای جزیره تنب کوچک را ۲۶ درجه و ۱۵ دقیقه شمالی حساب کردیم که در نصف النهار ۵۵ درجه و ۷ دقیقه و ۴۵ ثانیه خاوری قرار داشت. پهنای جزیره تنب بزرگ را ۲۶ درجه و ۱۴ دقیقه شمالی و درازای آن را ۵۵ درجه و ۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه خاوری حساب کردیم. فاصله میان تنب بزرگ و کوچک ۷.۸ میل است.» (موریه، ج.۲.، ۶۲)

    جان مکدونالد کینیر، مأمور انگلیسی دوره فتحعلی‌شاه قاجار نیز، در سال ۱۸۱۰ میلادی به ایران سفر و به منظور آگاهی حکومت هند بریتانیا از موقعیت جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران دیده‌ها و شنیده‌های خود را در کتابی با عنوان «خاطره‌ای جغرافیایی از امپراطوری ایران» منتشر می‌کند. او در کتاب خاطرات خود طول و عرض جغرافیایی تنب کوچک و بزرگ را می‌پیماید و می‌نویسد: «تنب بزرگ، جزیره‌ای با سه مایل درازا و دو و نیم مایل پهنا است. کشتی‌ها می‌توانند در نیم مایلی ساحل آن حرکت کنند. تنب کوچک جزیره‌ای کوچک‌تر از تنب بزرگ است که در چهار مایلی آن قرار گرفته است؛ خشک و صخره‌ای ست و باید با احتیاط به آن نزدیک شد.» (کینیر، ۱۳۹۵، ص. ۲۱).

    همان‌طور که در این سفرنامه‌ها ذکر شده، کشتی‌هایی بین این دو جزیره در رفت و آمد بودند و از طرفی موقعیت جغرافیایی و طول و عرض این دو جزیره برای این مأموران مسئله مهمی محسوب می‌شده که بدان با جزئیات اشاره کرده‌اند!/پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=21051

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس