نشست بررسی مسائل دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاههای مختلف دنیا و همچنین بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و جمعی از مدیران این نهاد برگزار شد.
بابک نگاهداری، در این نشست با بیان اینکه از ابتدای تاسیس تا به امروز در مرکز پژوهش های مجلس، ۱۶ هزار گزارش تهیه شده است، گفت: طبق اساسنامه، مرکز تنها مسئول مشاوره دادن به مجلس نیست بلکه باید به دو قوه دیگر و دیگر نهادهای حاکمیتی مشاوره دهد که در ۳ سال گذشته این مسیر به جد دنبال شده است.
وی افزود: برهمین اساس گزارشهای مرکز به دست مدیران ارشد کشور در حوزههای مختلف میرسد و ارتباط نزدیکی بین این مرکز و دستگاههای مختلف دولتی و حاکمیتی برقرار است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس سپس به ارائه آمارهایی در مورد عملکرد ۳ سال گذشته این مرکز پرداخت و گفت: دفاتر مطالعاتی مختلف در این مدت حدود ۴۸۰۰ نشست تخصصی با ذی نفعفان و ذی نقشان خارج از مرکز برگزار کردند. همچنین بیش از ۳ هزار نشست با کمیسیون ها برگزار شده است.
نگاهداری ادامه داد: همچنین ۴۳۰ گزارش در موضوعات راهبردی نوشته شده و در مورد ۳۳۰ طرح و لایحه اظهار نظر کارشناسی و مشاوره ای کردیم.
وی در توضیح دیگر آمارهای به ثبت رسیده در این نهاد پژوهشی افزود: کارشناسان مرکز به ۷۲۰ درخواست کارشناسی نمایندگان مجلس جواب دادند.
وی سپس به کارکرد این مرکز پرداخت و با اشاره به این امر که در بسیاری از کشورها مجالس قانون گذاری نهادی همانند مرکز پژوهش ها ندارند، گفت: در تعداد کمی از کشورها نهادی شبیه به مرکز وجود دارد. چرا که در بیشتر کشورها احزاب فعال هستند و کارکردهای مختلفی را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه احزاب دو کارکرد مهم پخت و پز لوایح و طرح ها و همچنین تربیت نیروی انسانی برای نظام حکمرانی را انجام می دهند، از فقدان احزاب قدرتمند در ایران سخن گفت و تصریح کرد: چون در کشور ما احزاب فصلی هستند و این دو کارکرد مهم را انجام نمی هند بنابراین حکمران تصمیم گرفته با تاسیس مرکز پژوهش ها این مسئله را رفع کند.
نگاهداری در توضیح فعالیت های مرکز برای کمک به تقویت طرح ها و لوایح خبر داد که این مرکز ۱۱۵ پیش نویس قانون را به مجلس دوازدهم ارسال کرده است و همچنین با تهیه کتابچه هایی اولویت های هر کمیسیون را برای نمایندگان مشخص کرده است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس سپس با بیان اینکه در اسناسنامه مرکز مسئله تربیت نیروی انسانی هم ذکر شده است از اقدامات مرکز در این زمینه توضیح داد و گفت: برای تحقق این امر مدرسه حکمرانی و قانون گذاری شهید مدرس راه اندازی شد. وظیفه این مدرسه برگزاری دوره های سه ماهه است که نصف این زمان آموزشهای عمومی و نصف دیگر به آموزشهای تخصصی اختصاص دارد.
نگاهداری در ادامه سخنان خود به سه رویکرد اصلی این مرکز در ۳ سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: کارآمد سازی و تحول برای ارتقا کیفیت قانون گذاری،هوشمند سازی، مردمی سازی و شفافیت، چهار رویکرد اصلی ما هستند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه به توضیح اقدامات این مرکز در هر چهار رویکرد پرداخت و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه تنقیح قوانین را از اقدامات مهمی دانست که ذیل محور هوشمند سازی انجام شده است که قرار است مرکز تا پایان سال پیش نویس ۵۰ قانون جامع کشور را با استفاده از هوش مصنوعی آماده شود.
وی افزود: سامانه چشم انداز اقتصاد ایران با استفاده از ۳ هزار متغییر دیگر اقدامات مرکز پژوهش ها در حوزه هوشمند سازی بود که با استفاده از همین سامانه اولین گزارش مرکز در زمینه بودجه سال آینده آماده و به مجلس و دولت فرستاده شد.
نگاهداری به پروژه دیگر این مرکز اشاره کرد و افزود: پروژه پویایی سازی حکمرانی کشور و شکل گیری شبکه علت و معلولی جهت شبیه سازی نتایج قوانین و یا تاثیر قوانین پیشنهادی بر ذی نفعان و عامه مردم هم در دستور کار مرکز قرار گرفته است و در حال انجام است.
در این نشست نگاهداری به توضیح رویکرد مردمی سازی مرکز پژوهش ها هم پرداخت و تصریح کرد: ذیل محور مردمی سازی مرکز نوآوری و خانه خلاق را ایجاد کردیم. تا به امروز ۴ دوره پارلمان دانشجویی برگزار شده است و به دنبال برگزاری پارلمان دانش آموزی هستیم. همچنین درصدد هستیم بازی های حکمرانی را هم طراحی کنیم.
نگاهداری ادامه داد: مرکز افکار سنجی ملت را در مرکز ایجاد کردیم تا قانون گذاران کشور بدانند که نگاه و ذهنیت مردم در موضوعی که مورد توجه آنان است چیست. همچنین سامانه جمع سپاری برای استفاده از نظرات عامه نخبگان هم دیگر اقدام مرکز پژوهش ها است که در این جلسه مطرح شد. نگاهداری بیان کرد که در برنامه هفتم از این سامانه استفاده کردیم و بیش از ۴۰۰ نظر مشورتی هم به این سامانه رسید.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در زمینه ارتقای گزارش ها این نهاد هم نمایه شدن گزارش ها در مراکز علمی را اقدامی مهم در این زمینه توصیف کرد که باعث شد استاندارد گزارش ها افزایش پیدا کند و رجوعی که در این سامانه ها به گزارش های مرکز شده نشان دهنده توجه جامعه علمی کشور به این گزارش ها است.
اما سامانه دیگری که نگاهداری در مورد آن سخن گفت سامانه سیاق بود. براساس توضیحات او در سامانه سیاق ۱۶ هزار گزارش مرکز پژوهش ها، ۱۲ هزار گزارش اندیشکده های خارجی و ۵ هزار گزارش اندیشکده های داخلی بارگذاری شده است.
وی از تحولی دیگر در این سامانه خبر داد و آن جستجوی معنایی بود. به این معنا که علاوه بر جستجوی واژه امکان جستجوی معنایی هم فراهم شده است.
بهروز طهماسب کاظمی، معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس هم در این نشست به بیان توضیحاتی در مورد نحوه فعالیت های این مرکز و دفاتر علمی فعال در آن پرداخت.
معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس، افزود: مرکز پژوهش های مجلس در بین نهادهای شبیه به خود در دیگر کشورها جزو مراکز پیش رو است و این امر به اذعان فعالان این حوزه در پارلمان های دیگر کشورها هم رسیده است.
شایان ذکر است در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان و فارغالتحصیلان خارج از کشور سوالات و مسائل خود را مطرح کردند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس در پاسخ به سوالات و مسائل دانشجویان و فارغالنحصیلان خارج از کشور عنوان کرد که نشستهایی به منظور بررسی این موارد و ارائه راهکار در این زمینه با حضور نمایندگان این دانشجویان و فارغ التحصیلان و دفتر مطالعات اموزش و فرهنگ مرکز برگزار و گزارشی در این خصوص تهیه شود./پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.