×
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

نظرسنجی اعتماد مصرف کننده در تابستان ۱۴۰۳

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی شاخص اعتماد مصرف کننده در تابستان 1403 پرداخت.

  • محمدامین سالاری
  • ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • ۰
  • نظرسنجی اعتماد مصرف کننده در تابستان ۱۴۰۳

    دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده، تابستان ۱۴۰۳» آورده است که شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی است که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد بیشتر مصرف‌کننده، نشان‌دهنده رشد اقتصادی و منعکس‌کننده مصرف بالاتر بوده؛ در‌حالی‌که اعتماد پایین مصرف‌کننده، نشان‌دهنده کُند شدن رشد اقتصادی و کاهش احتمالی هزینه‌های مصرف‌کنندگان است.

    این گزارش ادامه می‌دهد که شاخص مذکور، که میانگینی از شاخص وضعیت فعلی اقتصادی و شاخص انتظارات مصرف‌کننده است براساس نظرسنجی از مصرف‌کنندگان به‌دست می‌آید. نظرات در مورد شرایط فعلی ۴۰ درصد و انتظارات از شرایط آتی ۶۰ درصد باقی‌مانده شاخص را تشکیل می‌دهند.

    این گزارش مطرح می‌کند که شاخص اعتماد مصرف‌کننده، اطلاعات دقیقی در مورد دیدگاه مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی خانوار آنها ارائه می‌دهد. در‌واقع این شاخص از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز به تصمیم‌گیرندگان و پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی در مورد شرایط اقتصادی حال و آینده و در نتیجه تعیین سیاست‌های عمومی و همچنین تصمیم‌گیری‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

    در این گزارش آمده است که درنهایت یکی از شاخص‌های کلیدی در نظر گرفته شده و توسط نهاد‌های مختلفی در بسیاری از کشور‌ها به‌طور گسترده پیگیری و نظارت می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز به‌صورت فصلی شاخص اعتماد مصرف‌کننده را محاسبه و بررسی می‌کند. این شاخص می‌تواند به دولت و تصمیم‌گیرندگان بخش خصوصی کمک کند تا بهتر بتوانند به ارزیابی عملکرد خود پرداخته و در جهت فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنند.

    این گزارش در توضیح «شاخص اعتماد مصرف‌کننده» بیان می‌کند که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در فصل تابستان، (۱۴۲.۴) واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار، (۱۱۴.۷) افزایش یافته‌است. این موضوع افزایش خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصاد کلان را نشان‌می‌دهد.

    در این گزارش درباره «شاخص وضعیت فعلی اقتصادی» مطرح می‌کند که شاخص وضعیت فعلی اقتصادی براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت کلی اقتصاد در گذشته و وضعیت بیکاری گذشته (۱۲۶) واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۳۵.۴) کاهش داشته است. کاهش این شاخص نشان از آن دارد که مصرف‌کنندگان وضعیت اقتصاد کلان کشور را نسبت به سه‌ماه گذشته بدتر ارزیابی کرده‌اند.

    این گزارش در توضیح «شاخص انتظارات مصرف‌کننده» آورده است که شاخص انتظارات مصرف‌کننده براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت کلی اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده، (۱۵۳.۳) واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۰۰.۹) افزایش قابل‌توجهی یافته و این موضوع نشان‌می‌دهد؛ خوش‌بینی مصرف‌کنندگان در‌خصوص شرایط آتی اقتصاد در مقایسه با سه‌ماه قبل روندی صعودی داشته است.

    این گزارش خاطرنشان می‌کند که به‌طورکلی نتایج نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده در تابستان سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور در این فصل افزایش یافته که این موضوع می‌تواند متأثر از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد در خصوص تحقق وعده‌های انتخاباتی باشد.

    متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

     

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=21014

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس