×

روزانه ۶۰۰ تن گوگرد وارد ریه‌های مردم اراک می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان هشدار داد : روزانه 600 تن گوگرد از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها وارد ریه‌های مردم اراک می‌شود، قانون هوای پاک باید فورا اجرا شود.

  • محمدامین سالاری
  • ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
  • ۰
  • روزانه ۶۰۰ تن گوگرد وارد ریه‌های مردم اراک می‌شود

    سید محمد جمالیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی صبح مجلس، به بررسی وضعیت آلودگی هوا و ناکامی در اجرای قانون هوای پاک پرداخت وگفت: کیفیت هوای پاک از سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور کاهش و خطر در کلان‌شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک و اصفهان، افزایش یافته است و حساسیت عمومی مردم در این زمینه قابل درک است.

    وی وضعیت شهر اراک را به‌ویژه بحرانی دانست و افزود: سال گذشته در شهر اراک ۳۰۰ روز آلوده داشتیم و شش ماه نخست سال با ریزگردها همراه بودیم. در شش ماه دوم نیز با آلودگی هوا مواجه بودیم. اگر به این آلودگی‌ها، مازوت‌سوزی هم اضافه شود، ظلم بزرگی در حق مردم خواهد بود.

    جمالیان افزود: فاصله نیروگاه شازند تا شهر اراک تنها ۱۰ کیلومتر است و مازوت‌سوزی در این نیروگاه به‌طور مستقیم به سلامت مردم، به‌ویژه کودکان و سالمندان، آسیب می‌رساند. عضو کمیسیون و بهداشت با بیان اینکه روزانه ۶۰۰ تن گوگرد ناشی از مازوت‌سوزی وارد ریه‌های مردم اراک می‌شود، گفت: آلودگی هوا امروز دومین علت مرگ و میر در کشور است. طبق برآوردهای وزارت بهداشت، هزینه‌های مرتبط با مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا ۱۱.۸ میلیارد دلار است و تنها در بخش سلامت، سالانه حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت داریم.
    نماینده مردم اراک و خنداب و کمیجان افزود : صنایع نیز به دلیل استفاده از مازوت آسیب‌دیده و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد می‌شود. با این وجود حاضر نیستیم برای اجرای قانون هوای پاک ۱۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم.

    جمالیان از عدم اجرای کامل قانون هوای پاک انتقاد کرد و گفت: با گذشت ۷ سال از تصویب این قانون، تنها ۱۲ درصد آن اجرا شده و این درصد شامل تدوین آیین‌نامه‌ها بوده است تا اقدامات عملی برای مردم.

    وی همچنین با اشاره به آمار مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ که ۴۷ هزار نفر بوده است، گفت: این آمار از میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات نیز بالاتر است و متاسفانه برخی مسئولان هنوز فکر می‌کنند مردم باید شرایط دولت را درک کنند، در حالی‌که در بحث آلودگی هوا، این دولت است که باید مردم را درک کند.

    جمالیان با ابراز نگرانی از افزایش بیماری‌های ریوی در کودکان و پرشدن بخش‌های اطفال در بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی این وضعیت، آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی است.
    وی افزود: امیدواریم با حضور دکتر پزشکیان، که از جامعه پزشکی هستند و از نزدیک با آمارهای نگران‌کننده بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی در سنین پایین آشنا هستند، اهمیت این موضوع درک شود و پاسخ مناسبی به مردم ارائه گردد.

    در پایان، جمالیان به نقش کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون محیط زیست در پیگیری این موضوع اشاره کرد و تاکید کرد : عزم جدی نمایندگان برای رفع این مشکل وجود دارد امیدوارم با پیگیری‌های مجلس، اجرای قانون هوای پاک بهبود یابد و نتایج ملموسی برای مردم به همراه داشته باشد.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=21006

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس