×
متکی در نشست کمیته ترویج احترام به حقوق بشردوستانه IPU:

پاکسازی و رفع تهدیدات ناشی از مین و مهمات عمل نکرده معضلی جهانی محسوب می شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: خوشبختانه امروز موضوع پاکسازی و رفع تهدیدات ناشی از مین و مواد منفجره و مهمات عمل نکرده تنها معضلی ملی شناخته نمی‌شود؛ بلکه مشکلی جهانی است و مورد توجه و اهتمام سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، همچون سازمان ملل متحد و بخش خدمات مین (آلماس) آن و نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرار گرفته است،

  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
  • ایکانا
  • ۰
  • پاکسازی و رفع تهدیدات ناشی از مین و مهمات عمل نکرده معضلی جهانی محسوب می شود

    به گزارش صبح مجلس؛ منوچهر متکی رئیس شورای اجرایی بین المجالس مجلس شورای اسلامی در جریان حضور در نشست کمیته ترویج احترام به حقوق بشردوستانه بین المللی صدو چهل و نهمین مجمع (IPU) ژنو در خصوص منازعات مسلحانه و معلولیت به ایراد سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح ذیل است؛

    بسم‌الله الرحمن الرحیم

    همکاران گرامی

    خانمها و آقایان

    همه ساله مینهای ضد نفر باقیمانده از جنگ‌ها و درگیریها قربانیان بسیاری را در نقاط مختلف دنیا درگیر می‌کند، این مینها و بقایای مواد منفجره باقیمانده از جنگ، امنیت و توسعه پایدار برخی از کشورها را به چالش کشیده است و برای کاهش خطرات مرتبط با آن‌ها حفاظت از جان انسانها و ایجاد شرایط امن برای فعالیتهای اقتصادی اجتماعی نیازمند برنامه‌ای جامع است که علاوه‌بر تمرکز بر مین‌زدایی به‌عنوان یک برنامه، کلیدی باید شامل تلاش‌هایی مانند ظرفیت‌سازی آموزش و افزایش آگاهی باشد.

    در این زمینه جمهوری اسلامی ایران همواره از همه کشورهایی که در این موقعیت قرار دارند، خواسته است تا کمک‌های مالی فنی و بشردوستانه لازم را برای عملیات پاکسازی، مینها توانبخشی اجتماعی و اقتصادی قربانیان به عمل آورند.

    با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در نتیجه تجاوزات رژیم صدام به خاک ایران یکی از قربانیان این معضل انسانی است و سالهاست با این معضل دست و پنجه نرم میکند، ۵ استان ایران به شدت تحت تاثیر مینها قرار گرفته‌اند و بقایای مواد منفجره جنگ به طور جدی مانع از بازسازی آن استان‌ها می‌شود. توسعه اجتماعی و اقتصادی شهرها و روستاهای آسیب‌دیده را مختل و بازگشت امن آوارگان داخلی را به تأخیر می‌اندازد و سبب شهادت یا زخمی شدن بسیاری از شهروندان ما می‌شود.

    علیرغم اینکه ایران از تحریمهای یکجانبه غیرقانونی ایالات متحده رنج برده و دسترسی ما به تجهیزات و فناوریهای لازم را با مشکل مواجه کرده و از دریافت کمک‌های بین‌المللی ممانعت به عمل آورده می‌شود؛ اما ایران به نیروی انسانی غیور خود اتکا کرده و با استفاده از تجهیزات تولید بومی و روشهای جدید مین‌زدایی عملیات پاکسازی مین در مقیاس بزرگ انجام داده و تجربیات فراوانی کسب کرده‌ایم.

    برای انجام به موقع و موثر چنین برنامه‌هایی به نیروی انسانی ماهر، انواع تجهیزات پیشرفته و منابع مالی کافی نیاز است. با این وجود، متأسفانه بسیاری از کشورهایی که با چالش مینهای زمینی و بقایای مواد منفجره جنگ مواجه هستند، فاقد چنین ظرفیتی هستند. در این زمینه نیاز است تا با ایجاد صندوق مشترک مالی نیازهای کشورهایی که ظرفیت لازم در تامین تجهیزات فنی و همچنین توانبخشی اجتماعی و اقتصادی قربانیان مین ضد نفر را ندارند کمک‌های لازم فراهم شود.

    خوشبختانه امروز موضوع پاکسازی و رفع تهدیدات ناشی از مین و مواد منفجره و مهمات عمل نکرده تنها معضلی ملی شناخته نمی‌شود؛ بلکه مشکلی جهانی است و مورد توجه و اهتمام سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، همچون سازمان ملل متحد و بخش خدمات مین (آلماس) آن و نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرار گرفته است، محوریت این دو سازمان و دیگر سازمان‌های غیردولتی درگیر در امر مین‌زدایی به منظور آگاهی رسانی عمومی و ایجاد اجماع جهانی برای مقابله با این دشمن خاموش بشریت مورد پذیرش ما و اهتمام آن‌ها به این امر شایسته تقدیر است.

    در این راستا لزوم توجه به تصویب قوانینی در سطح ملی برای جبران خسارت جانی وارد شده به قربانیان ضروری است، در جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین مصوب شده در مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌هایی برای رسیدگی به وضعیت قربانیان تشکیل شده است و این کمیسیونها با همکاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا بنیاد شهید حمایتهای، دارویی معیشتی و مشاوره روانشناختی را مدنظر قرار می‌دهند.

    اعمال تحریمها برای انتقال فناوریها و تجهیزات پاکسازی مین به برخی از کشورهای متاثر از مین به طور جدی ظرفیت ملی آن‌ها را در مین زدایی تضعیف میکند، با توجه به ماهیت انسان دوستانه اقدام مین‌زدایی، چنین تحریم‌هایی ناعادلانه و غیرقابل قبول هستند، بنابراین باید فورا برداشته شوند. در مقابل دسترسی کشورهای متاثر از مین به ماشین‌آلات و فناوری لازم برای عملیات پاکسازی سریع و موثر مین باید تسهیل شوند.

    برای اطمینان از اینکه عملیات مین‌زدایی به طور موثر به حفظ صلح و توسعه اقتصادی – اجتماعی جوامعی -که با چالش‌های مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ روبه رو هستند-کمک می‌کند و افزایش همکاری و کمک بین‌المللی درصورت درخواست ضروری است، بنابراین این موضوع باید به یک حوزه اولویت‌دار کلیدی برای نهادهای مربوطه سازمان ملل تبدیل شود.

    باوجود اینکه تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه مین‌زدایی با هزینه‌های سنگین مالی و انسانی بدست آمده است، لیکن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد، به دلیل ملاحظات بشر دوستانه که در ذات این امر نهفته است تجربیات خود را با سایر کشورهای درگیر در این معضل به اشتراک گذارد، همچنین از یافته‌های گران بهای سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی درگیر در این امر بهره برد.

    از توجه شما سپاسگزارم و از سرگذشت خانمی که پایش را از دست داد متاثر شدم و خوشحالیم که در بیمارستان به بیماران رسیدگی می‌کند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20717

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس