×
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست:

از عوامل مهم آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل عمومی است

سمیه رفیعی با بیان اینکه یکی از  مسائلی که امروز شاهد آن هستیم، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، به‌ویژه تاکسی‌ها در کلان‌شهرها و مخصوصاً تهران است، افزود: آلودگی هوا در تهران مسئله مهمی است که از مسائل مهم دخیل در آن همین ناوگان فرسوده است.

  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
  • ایکانا
  • ۰
  • از عوامل مهم آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل عمومی است

    به گزارش صبح مجلس؛ سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله آلودگی هوا در کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران و اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در همین راستا ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۴ مهرماه) جلسه‌ای با موضوع بررسی قانون هوای پاک و تکالیفی که در حوزه نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و البته قانون ۱۰ صنعت ساماندهی خودرو که به مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می‌پردازد برگزار کردیم.

    وی ادامه داد: در این نشست که در محل کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس برگزار شد، نمایندگانی از وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، پلیس راهور، دو شرکت خودروساز اصلی کشور و شهرداری تهران حضور داشتند و به اختصار اقدامات هر دستگاه در این حوزه و در راستای اجرای قانون هوای پاک گزارش داده شد.

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه یکی از  مسائلی که امروز شاهد آن هستیم، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، به‌ویژه تاکسی‌ها در کلان‌شهرها و مخصوصاً تهران است، اضافه کرد: آلودگی هوا در تهران مسئله مهمی است که از مسائل مهم دخیل در آن همین ناوگان فرسوده است و متأسفانه این روزها حتی شاهد تاکسی‌های دودزا هم در تهران هستیم و این مسئله نشان می‌دهد بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل آن‌طور که باید و شاید و مورد نیاز شهر تهران بوده، انجام نشده است؛ بنابراین دستگاه‌های  مکلف در این زمینه را خواستیم تا در جلسه‌ای راجع به تکالیف خود و علت کند بودن روند نوسازی ناوگان حمل و نقل توضیح دهند.

    رفیعی ادامه داد: طی جلسه به برخی مسائل دست یافتیم، از جمله اینکه وزارت صمت برای اجرای این قانون بیش از ۷ همت از محل واردات دریافتی داشته است، که این مبلغ طبق قانون باید به بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه این مبلغ همچنان در خزانه است و باید در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صمت قرار بگیرد تا بتواند آن را به دارندگان خودروهای فرسوده تخصیص دهد و در سیکل تسهیلات قرار دهد.

    وی افزود: در گزارش بهینه‌سازی مصرف سوخت هم اشاره شد که آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون هوای پاک تدوین شده اما همچنان در سازمان برنامه و بودجه است و سازمان برنامه و بودجه باید هرچه سریعتر این آئین‌نامه را ابلاغ کند تا بحث مربوط به اعمال ماده ۱۲ -که یکی از راهکارهای مهم برطرف کردن مسائل ما در حوزه تأمین منابع مالی است- برای زیرساخت‌ها انجام شود.

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه موضوع برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل یکی از موارد پر بسامد در جلسه امروز بود و مفصلاً در این رابطه بحث شد، عنوان کرد: برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل به شرط توسعه زیرساخت‌ها در تهران پاسخ‌گو خواهد بود؛ کما اینکه ما همین حالا هم با ناترازی برق روبه‌رو هستیم. از طرفی انرژی پایه برای تولید برق هم باید انرژی سالمی باشد که برقی‌سازی به عنوان یک پاسخ به نیاز برطرف کردن آلودگی هوا پاسخ درخور و مناسبی باشد؛ چراکه اگر انرژی اولیه و پایه آن جزو انرژی‌های پاک نباشد، برقی‌سازی هم پاسخ حل این مشکل نخواهد بود.

    رفیعی در بیان جمع‌بندی این نشست گفت: نهایتاً در جلسه از دستگاه‌های حاضر و مکلف در این موضوع درخواست کردیم شهر تهران را به عنوان پایلوت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و به‌ویژه تاکسی ببینند و دستگاه‌ها تعهدات و تکالیف خود را در این زمینه هرچه سریعتر راجع به تهران انجام دهند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20690

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس