به گزارش صبح مجلس؛ فرشاد ابراهیم پور، نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی در مورد «الزام بازنگری و اصلاح سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی»، گفت: دکتر پزشکیان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه این شورا در خصوص مهلت ۳ ماهه برای بازنگری در سهمیههای پذیرش دانشجو را به وزارتخانههای علوم و بهداشت، سازمان ملی سنجش، دانشگاه آزاد اسلامی ، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد، بر همین اساس کمیسیون موظف به ورود سهمیهها خواهد بود.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهمیههای کنکور و عدالت آموزشی همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز بین داوطلبان آزمون سراسری بوده است، افزود: سهمیهها تاثیر قابل توجهی در توزیع فرصتهای آموزشی دارند و از همه مهمتر هدف از شکلگیری آنها توزیع عادلانه فرصتهای آموزشی در سراسر کشور بود اما این مسئله تاکنون موافقان و مخالفان متعددی داشته است و در نهایت با اعتراضاتی مبنی بر زیر سوال رفتن عدالت آموزشی مطرح شده است.
نائب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۱ گروه سهمیهای داریم که در نمرات داوطلبان کنکور تاثیرگذار است، عنوان کرد: چالشهایی نظیر نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی و کاهش انگیزه بین داوطلبان برای سهمیهها مطرح است که عدالت آموزشی را به نوعی زیر سوال میبرند، گروهی از داوطلبان بر این باورند که در ماراتن کنکور سراسری افراد بر اساس شایستگی علمی باید سنجیده شوند نه بر مبنای سهمیهای که حق و حقوقی از سایر شرکت کنندگان ضایع نمایند.
ابراهیم پور با بیان اینکه ناکارآمدی در عدالت منطقهای یکی از اشکالات وارده بر دخیل بودن سهمیهها در آزمون سراسری محسوب میشود، یادآور شد: گروهی اعتقاد دارند که سهمیه مناطق تاثیری در محرومیت زدایی مناطق محروم کشور نداشته است و تنها عاملی شده تا داوطلبانی که شایستگی ورود به دانشگاه به ویژه رشتههای حساس را نداشتند به راحتی وارد دانشگاههای تراز اول کشور شوند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به تعدیل بازنگری در سهمیهها، گفت: با بازنگری مجدد سهمیهها انگیزهای که از داوطلبان به نوعی ستانده شده بازگردانده میشود، همچنین با ارتقاء زیرساختهای آموزشی مناطق محروم میتوان تاثیر منفی سهمیه این مناطق را کاهش داد؛ در نظر داشته باشیم با ایجاد یک سیستم ارزیابی عملکرد دانش آموزان تا حدودی میتوان نقش سهمیهها را در پذیرش داوطلبان آزمون سراسری کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه عدالت آموزشی یعنی دانش آموزان فارغ از منطقه زندگی یک فرصت برابر برای ادامه تحصیل به دست بیاورند، گفت: بر همین اساس بازنگری در سهمیهها و ایجاد تغییرات سازنده در سیستم آموزشی ضروری است این مسئله را میتوان پایه و اساس بررسی سهمیهها دانست، کمیسیون طی چند روز آینده این موضوع را مورد توجه قرار میدهد./
پایان پیام
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.