×
درجلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مطرح شد:

هشدار مجلس نسبت به ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: در صورت احراز ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک، مجلس برخورد قاطع خواهد کرد.

  • فهیمه رضایی
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
  • ۰
  • هشدار مجلس نسبت به ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک

    سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مجلس در خصوص جلسه ۱۷ مهرماه این کمیسیون درباره وضعیت آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک توضیحاتی ارائه داد.

    در این جلسه که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، گزارش‌هایی درباره مشکلات و مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا و عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک مطرح شد. رفیعی در توضیح نتایج این جلسه اظهار داشت: طبق گزارشی که دیوان محاسبات اعلام کرده، از ۲۲۸ حکمی که برای دستگاه‌های مختلف در خصوص اجرای قانون هوای پاک صادر شده است، تنها ۲۸ حکم به‌طور کامل اجرا شده، ۱۳۸ حکم ناقص در حال اجراست و ۶۲ حکم اصلاً اجرا نشده است. متأسفانه حتی احکامی که اجرا شده‌اند، جزو احکام اصلی و مؤثر در کاهش آلودگی هوا نیستند.

    رفیعی با اشاره به گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی در این جلسه، افزود: اقدامات مناسبی از سوی دستگاه‌های مختلف در این حوزه دیده نمی‌شود. انتظار می‌رود که سازمان محیط زیست به‌عنوان متولی اصلی، نظارت مستمری بر اجرای قانون هوای پاک داشته باشد، اما از ابتدای امسال تاکنون جلسات مثمرثمری در این خصوص در سازمان محیط زیست تشکیل نشده است.

    وی همچنین تأکید کرد: در این جلسه مقرر شد که سازمان محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی ظرف یک ماه آینده یک گزارش جمع‌بندی از عملکرد خود آماده کنند. وزرای مرتبط نیز باید در جلسات آتی کمیسیون حضور داشته باشند و اقدامات و عملکرد خود را در خصوص قانون هوای پاک ارائه دهند. دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز باید گزارش‌های جمع‌بندی خود را ارائه کنند تا در نهایت یک جمع‌بندی کلی در خصوص عملکرد دستگاه‌ها صورت گیرد. اگر ترک فعلی در اجرای قانون هوای پاک صورت گرفته باشد، مجلس برخورد لازم را خواهد داشت.

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه داد: مجلس آمادگی دارد در صورتی که کاستی‌هایی در قوانین مرتبط با آلودگی هوا وجود داشته باشد یا اصلاحات قانونی در این حوزه نیاز باشد، اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین با توجه به نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، به دستگاه‌های مختلف تأکید شده است که مسائل مرتبط با آلودگی هوا که با مشکلات اجرایی یا کمبود اعتبار مواجه‌اند را به مجلس و کمیسیون کشاورزی اعلام کنند تا در این زمینه پیگیری‌های لازم صورت گیرد و در صورت عدم ارائه، اهمال‌کاری‌ها و بهانه‌های عدم بودجه پذیرفتنی نخواهد بود.

    رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز باید با همکاری نهادهای بالادستی خود، موارد مرتبط با آلودگی هوا و رفع مشکلات شهروندان را در بودجه سال ۱۴۰۴ در نظر بگیرند و اقدامات لازم را برای کاهش آلودگی هوا به عمل آورند.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20427

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس