×
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

تبیین وضعیت بازارهای مالی ایران طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تبیین وضعیت بازار سرمایه و صنعت بیمه ایران در سال های 1399 و 1400 پرداخت.

  • محمدامین سالاری
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • ۰
  • تبیین وضعیت بازارهای مالی ایران طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰

    به گزارش صبح مجلس؛ دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تبیین وضعیت بازارهای مالی ایران (بازار سرمایه و صنعت بیمه) طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰» آورده است که بازارهای مالی در نظام اقتصادی هر کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند. وظیفه اصلی این بازارها تأمین مالی و فراهم آوردن انتقال سرمایه میان فعالان اقتصادی است. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بازارهای مالی به‌طور مشخص بازار سرمایه و صنعت بیمه تحولات متعددی را طی کرده‌اند که شناخت وضعیت آن بازارها در دوره‌های مختلف می‌تواند به سیاستگذاری بهتر و تصمیم‌گیری مؤثرتر کمک کند.

    این گزارش بیان می‌کند که بازار سرمایه طی نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ با استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذار ان مواجه بود، که منجر به افزایش شاخص‌های بازار سهام شد. با‌این‌حال، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بازار سهام با کاهش شدید شاخص‌ها مواجه گردید و در سال ۱۴۰۰ نیز رکود بر آن حکم‌فرما بود.

    در این گزارش مطرح می‌شود که در صنعت بیمه نیز، از منظر قانون‌گذار ضروری است تا دو شاخص کلیدی شامل ۱. ضریب نفوذ بیمه و ۲. بیمه زندگی مورد توجه قرار بگیرد. به‌طور مشخص، قانون‌گذار بیمه مرکزی را الزام کرده است تا ضریب نفوذ بیمه در طول اجرای قانون برنامه توسعه ششم به ۷ درصد برسد و سهم بیمه‌های زندگی از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا ۵۰ درصد نسبت به سال پایه اجرای قانون برنامه افزایش یابد. بر این اساس، بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که این دو مؤلفه کلیدی در صنعت بیمه محقق نشده است.

    این گزارش ادامه می‌دهد که در بازار سرمایه ضروری است در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذار ان حقیقی و خُرد، قوانینی به تصویب مجلس برسد. همچنین دولت از دخالت‌های خلاف قانون که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ موجب متضرر شدن عده بسیاری از سرمایه‌گذاران در بورس شد، اجتناب کند و نقش حمایت‌گری از بازار سرمایه را ایفا کند.

    این گزارش بیان می‌کند که در‌خصوص صنعت بیمه نیز ضروری است تا با انجام بسترهای آموزش، فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به تحقق اهداف قانونی حرکت کرد.

    متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20375

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس