×
عضو کمیسیون انرژی:

مردم نباید قربانی سیاست‌های اشتباه خودروسازان شوند

عضو کمیسیون انرژی گفت: مردم با خرید خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف، هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شوند و باید هرچه سریع‌تر بازار خودروی کشور رقابتی شود تا صنعت خودروسازی بهبود یابد.

  • محمدامین سالاری
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
  • ۰
  • مردم نباید قربانی سیاست‌های اشتباه خودروسازان شوند

    فرهاد شهرکی، نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرنگار پارلمانی صبح مجلس درباره گرانی بنزین و حواشی مربوط به آن، گفت: این موضوع تاکنون در کمیسیون انرژی مطرح نشده است. ما در هر جلسه هفتگی با مسئولان وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها، هیچ اشاره‌ای به افزایش قیمت سوخت نداشته‌ایم.

    وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور افزود: رئیس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره داشت که منطقی نیست ما سوخت را با قیمت بالا تهیه کنیم و با نرخ پایین در اختیار مردم بگذاریم. اما اگر قرار باشد بر اساس مباحث منطقی پیش برویم، باید به نکات دیگری هم توجه کنیم. یکی از این مسائل این است که کف حقوق کارگران ما در سال جاری حدود ۱۰ میلیون تومان است، و میانگین درآمد قشر متوسط جامعه نیز شاید حدود ۱۸ میلیون تومان باشد. با این وضعیت، افزایش قیمت بنزین غیرمنطقی‌تر از هر چیزی به نظر می‌رسد.

    شهرکی با تأکید بر اهمیت توجه به معیشت مردم، گفت: ما نمی‌توانیم در شرایطی که اقتصاد خانوارها توان تحمل افزایش قیمت‌ها را ندارد، به چنین موضوعاتی بپردازیم. حتی صحبت کردن درباره افزایش قیمت بنزین در جامعه می‌تواند تنش ایجاد کند و مشکلات اجتماعی را به دنبال داشته باشد. فکر نمی‌کنم در کوتاه‌مدت و در سال جاری، ما بتوانیم زیرساخت‌های اقتصادی لازم را برای افزایش قیمت سوخت فراهم کنیم.

    وی در ادامه به مسائل فنی مرتبط با مصرف بالای بنزین اشاره کرد و گفت: مصرف بنزین در کشور ما به‌طور متوسط از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است. دلیل اصلی این میزان مصرف، خودروهایی است که از نظر استاندارد مصرف سوخت بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی هستند. حتی خودروهای جدیدی که تولید می‌شوند، مانند دنا پلاس توربوی ایران‌خودرو، در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند. در حالی که در کشورهای دیگر این میزان به ۵ تا ۷ لیتر کاهش یافته است.

    عضو کمیسیون انرژی افزود: اگر ما بتوانیم مصرف بنزین خودروها را بهینه کنیم و خودروهایی با مصرف کمتر تولید کنیم، می‌توانیم نیاز به ساخت پالایشگاه‌های جدید یا واردات بنزین را کاهش دهیم. متأسفانه بخش بزرگی از مصرف بنزین ما به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولید داخل است. ما بیش از ۴۰ سال است که بدون رقابت، از خودروسازهای داخلی حمایت کرده‌ایم و این باعث شده تا هیچ تغییر اساسی در کیفیت محصولات آنها صورت نگیرد.

    شهرکی ادامه داد: متأسفانه مصرف زیاد سوخت در کشور به دلیل عدم بهینه‌سازی در تولید خودرو، به هدر رفت سرمایه ملی ما منجر شده است. ما سالانه چندین میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌کنیم و این وضعیت باید تغییر کند. تنها راه‌حل این است که بازار خودروی کشور رقابتی شود.

    وی با انتقاد از خودروسازهای داخلی گفت: در شرایطی که خودروسازان ما سال‌هاست بدون رقیب در بازار داخلی فعالیت می‌کنند، هنوز هم از زیان‌های انباشته فراوانی رنج می‌برند. این در حالی است که مردمی که مجبور به خرید این خودروهای بی‌کیفیت هستند، از ایمنی پایین و مصرف بالای سوخت ناراضی‌اند. ما باید صنعت خودروسازی را وارد رقابت جهانی کنیم تا بتوانیم به بهینه‌سازی مصرف سوخت دست یابیم.

    این نماینده مجلس همچنین به مشکلات ناشی از ناتوانی خودروسازها در کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: شنیده می‌شود که خودروسازان پیشنهاد داده‌اند اگر ارز مناسب در اختیارشان قرار گیرد تا قطعات را وارد کنند، می‌توانند قیمت خودروها را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. این نشان می‌دهد که حتی مزیت قطعه‌سازی که در گذشته داشتیم، از بین رفته و خودروسازها به جای تکیه بر تولید داخلی، به واردات روی آورده‌اند.

    در پایان، نماینده مردم زابل افزود: ما باید صنعت خودروسازی را از وضعیت کنونی نجات دهیم و به مردم فشار بیشتری وارد نکنیم. حمایت بی‌دریغ از خودروسازان داخلی به زیان مردم و سرمایه ملی کشور تمام شده است. ما باید اجازه دهیم بازار خودروی کشور وارد رقابت شود و هر ارگان و صنعتی که قادر به ایستادگی در این بازار نباشد، باید جای خود را به کسانی بدهد که توانایی این کار را دارند.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20362

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس