×

سهمیه‌های کنکور زیر ذره‌بین کمیسیون آموزش

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی همچون پزشکی و سایر رشته‌های حساس باید با یک گزینه حد نصاب نمره منجر به دخیل شدن سهمیه در آن باشد، گفت: ورود داوطلب بدون اطلاعات علمی کافی به واسطه سهمیه‌ها خیانت به کل کشور است؛ پذیرفته شدن در رشته‌های بسیار حساس حتماً باید به واسطه توانمندی افراد باشد.

  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
  • ایکانا
  • ۱
  • سهمیه‌های کنکور زیر ذره‌بین کمیسیون آموزش

    به گزارش صبح مجلس؛ عبدالوحید فیاضی در خصوص تعیین تکلیف سهمیه‌های کنکور سراسری در کمیسیون آموزش مجلس، گفت: به اعتقاد بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری سهمیه‌ها عدالت آموزشی را در آزمون سراسری زیر سوال برده‌اند؛ بعضاً شاهد انتقادهایی در شبکه‌های اجتماعی هستیم مبنی بر اینکه داوطلبان بدون تراز علمی قابل قبول در رشته‌های پرمتقاضی به واسطه درصد سهمیه‌ها موفق به کسب کرسی دانشگاه تراز اول شده‌اند.

    نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سهمیه‌های کنکور سراسری باید تجدید نظری صورت بگیرد، افزود: در مورد سهمیه جانبازان و ایثارگران باید بگوییم، دورانی که کشور در جنگ نابرابر با رژیم بعثی عراق بود گروهی تا پای جان از آب و خاک این وطن دفاع کردند، در چنین شرایط کمترین حمایت از این هموطنان ملاک قراردادن سهمیه برای ادامه تحصیل آنها بوده است و برای فرزندان شهدا هم همین اصل حاکم بود؛ در نظر گرفتن چنین سهمیه‌هایی ذاتاً اشتباه و غلط نبوده اما با گذشت زمان باید کمرنگ‌تر می‌شد.

    این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه قاعده سهمیه‌بندی آزمون سراسری نباید به شکل ۴ دهه گذشته باشد و تغییراتی بر آن اعمال گردد، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که امروز در جامعه حاکم است باید سهمیه‌های ورود به دانشگاه نیز تغییر پیدا کند، اگر قرار بر این باشد که سهمیه‌ها به همان شکل ۴ دهه قبل اجرایی شود، قطعاً بی‌عدالتی در جامعه محسوب می‌شود.

    فیاضی با اشاره به سایر سهمیه‌هایی که در آزمون سراسری وجود دارد، یادآور شد: سهمیه‌‌ها تنها مختص به ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا نیست بلکه شامل سهمیه مناطق و بخش‌های آسیب‌‌دیده از حوادث طبیعی، سهمیه نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی و متفرقه، سهمیه فرزندان هیات علمی و…. است که باید برای هر کدام از سهمیه‌ها و تامین عدالت آموزشی بازنگری صورت پذیرد.

    عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آنچه در مورد سهمیه‌های ورود به دانشگاه شاهد هستیم چندان به عدالت آموزشی نزدیک نیست، اظهار داشت: مسئله سهمیه‌های ورود به دانشگاه باید با نگاه عادلانه‌تری مورد بررسی قرار بگیرند به نوعی به روز رسانی یک موضوع محسوب می‌شود؛ امروز کشور نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییر داشته بر همین اساس نمی‌توان تصمیمات دو دهه گذشته را برای شرایط کنونی در نظر بگیریم.

    فیاضی با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی همچون پزشکی و سایر رشته‌های حساس باید با یک گزینه حد نصاب نمره منجر به دخیل شدن سهمیه در آن باشد، اظهار داشت: ورود پذیرفته‌شدگان بدون اطلاعات علمی کافی به واسطه سهمیه‌ها، خیانت به کل کشور است؛ پذیرفته شدن در رشته‌های بسیار حساس حتماً باید به واسطه توانمندی افراد باشد کمیسیون آموزش در روزهای آینده این مسئله را به صورت جزئی مورد بررسی و بازنگری قرار خواهد داد.

    به گزارش خبرگزاری خانه ملت طبق دستور مسعود پزشکیان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورخ ۸ مهرماه ۱۴۰۳ وزارت علوم موظف است ظرف مدت سه ماه با همکاری سازمان ملی سنجش و پذیرش، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و کمیسیون آموزش تمام سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو را بازنگری و طرح تفکیک استانی سهمیه‌ها را برای تصویب و اجرا از سال ۱۴۰۵ به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال کند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20360

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    1 نظر

    1. ارسلان گفت:

      درود سهمیه کجاش بی عدالتیه؟ هرکس باید با افراد و توانایی های خودش رقابت کنه
      اگه سهمیه کمرنگ بشه یا خدای نکرده برداشته شه اولین نفر خود کشور ضرر میبینه چون ۴۵ ساله همین ماها کشورو نگه داشتیم
      اونوقت بیا و هرچی برندازه وارد دانشگا بشه

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس