×
عضو کمیسیون اقتصادی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع معیشت و اقتصاد کشور نیست

هادی محمدپور، اعلام کرد که تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع اقتصاد و معیشت کشور نخواهد بود. او تاکید کرد که با توجه به اهمیت رشد اقتصادی، صادرات و معادلات بین‌المللی، تعطیلی پنجشنبه می‌تواند به ضرر اقتصاد کشور تمام شود و مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
  • ایلنا
  • ۱۷
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع معیشت و اقتصاد کشور نیست

    به گزارش صبح مجلس؛ هادی محمدپور نماینده مردم گناباد، درباره افزایش تعطیلات آخر هفته است، عنوان کرد: دو موضوع تعطیلی شنبه و  تعطیلی پنجشنبه مطرح شده است؛ باتوجه به این که از ابعاد دینی و اعتقادی مراجع نسبت به این مسئله اعلام نظر کرده‌اند و شورای محترم نگهبان هم نظرش را اعلام کرده است، قاعدتا تعطیلی شنبه کأن لم یکن شده است.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این‌که بیاییم پنجشنبه را تعطیل اعلام کنیم، با توجه به این‌که جمعه هم عملاً تعطیل است و بسیاری از کشورهای دنیا هم شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات رسمی دارند، یعنی عملاً چهار روز را تعطیل اعلام می‌کنیم.

    وی تاکید کرد: مجلس صددرصد با تعطیلی پنجشنبه مخالف است، گرچه بعضی از کمیسیون‌ها مانند کمیسیون اجتماعی اظهارنظری در این خصوص داشته‌اند، اما اگر خواستار رشد اقتصادی در کشورمان باشیم، در حوزه معیشت مردم، صادرات و واردات و معادلات بین‌المللی، داخلی و خارجی رصدی داشته باشین متوجه می‌شویم که ما نیاز به یک فضای باز بانکی برای معاملات خاص داریم.

    محمدپور خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌آید تعطیلی پنجشنبه به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

    وی در خصوص این‌که در قانون اساسی جمعه به عنوان روز تعطیل رسمی عنوان شده است، نه روزهای دیگر که مشکلی برای افزایش تعطیلات وجود داشته باشد، گفت: بله، در قانون جمعه تعطیل اعلام شده است. ما هم اعتقادمان به همین است ولی پیشنهادات از جوانب مختلف مطرح شده دولت هم لایحه داده و در مجلس هم بعضی از کمیسیون‌ها پیگیر تعطیلات بودند، ولی به نظر می‌آید هیچ‌گونه تغییری در سیستم تعطیلات کشورمان چه برای شنبه و چه پنجشنبه نداشته باشیم./انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20337

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    17 نظرها

    1. محمد مهدی گفت:

      اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اولا بررسی قوانین اداری و موضوع تعطیلی پنجشنبه ها در حیطه اختیارات کمیسیون اجتماعی است و سخنان شما برخلاف آیین نامه داخلی مجلس، مداخله در امور کمیسیون دیگر محسوب می شود. ثالثا، اگر شما توانمندی دارید بهتر است به معضلات تجاری و اقتصادی کشور بپردازید؛ مساله چای دبش را که فراموش نکرده اید؟ !

    2. هادی گفت:

      عدالت جزء اصول مذهب و قانون اساسی هست. اگر تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه باید تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو بشه.

    3. کارشناس گفت:

      پاسخ به دلواپسان تعطیلی پنجشنبه ها: ۱- لاحیه دولت برای اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور برقراری عدالت اداری، وحدت رویه در تعطیلات هفتگی و افزایش هماهنگی دستگاه های ستادی تهران با واحدهای استانی بوده و مبتنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها برای کارمندان اداری بخش دولتی است و دستگاه های خدمت رسان و عملیاتی را در برنمی گیرد. ۲- کارمندان دولت مستقر در تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور، پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده بنابراین اگر کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. ۳- اگر اقتصاد بهانه نیست چرا تجار قبلا تعطیلی شنبه ها را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد ندادند تا در مجلس تصویب شود؟ ۴-اگر تعطیلی پنجشنبه ها خواسته فعالان اقتصادی بود قطعا تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی اعتراض می کردند. ۵- کشورهای پیشرفته به سوی سه و چهار روز تعطیلی در هفته می روند چون دریافته اند استراحت کافی و نشاط کارکنان موجب افزایش کارآیی میگردد بنابراین، کیفیت استفاده از زمان کاری، مهمتر از کمیت آن است درغیراینصورت، کار کردن معادل خرابکاری، کارنمایشی، اشتباهات کاری، اتلاف منابع و کاهش بهره وری می باشد. ۶- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا با روش های قدیمی و رایج تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. ۷- وقتی بازرگانان نتوانسته اند از ظرفیت های سه روز مشترک کاری موجود با دیگر کشورها بطور کامل و مناسب استفاده کنند مطرح کردن روز چهارم، توجیه پذیر نیست. ۸- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع زباله های چینی و صادارات از نوع خام فروشی با تعداد محدودی از کشورهاست که چندان قابل افتخار نیست. ۹-باظهور اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، موضوع زمان در مراودات تجاری، کمرنگ شده بنابراین مساله تعطیلی یا عدم تعطیلی فلان روز برای امور بازرگانی، فاقد موضوعیت است. ۱۰- در اقتصاد گردشگری، تصمیم گردشگران خارجی برای بازدید از کشور دیگر، قاعدتا مبتنی بر برنامه ریزی است و خود را با مقتضیات اداری (تعطیلات) کشور مقصد هماهنگ می کنند. ۱۱- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند. ۱۲- طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان هایی که مرتبط با صادرات و واردات هستند مثل گمرک و بانک تجارت، پنجشنبه ها تعطیل نخواهند بود. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.

    4. زهرا گفت:

      مزایای تعطیلی پنجشنبه ها: ۱- افزایش کیفیت زندگی کاری و آمادگی کارمندان، مانع بروز اشتباهات کاری و اتلاف منابع میگردد. ۲- کارمند خسته و افسرده کارآیی ندارد؛ استراحت کافی و نشاط کارکنان، موجب افزایش بهره وری آنها میشود. ۳- به دلیل انجام کار فکری، کمیت و مدت زمان حضور کارمندان در اداره چندان مهم نیست؛ کیفیت کاری مهمتر و باعث پیشرفت امور میشود. ۴-کارمندان تهرانی تاکنون از تعطیلی پنجشنبه ها برخوردار اما شهرستانی ها از آن محروم بوده اند این تبعیض، موجب نارضایتی شغلی شده است. ۵- باعث وحدت رویه در تعطیلات و افزایش هماهنگی وزارتخانه ها با واحدهای استانی میگردد ۶- باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. ۷-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی میشود ۸- باعث حذف تشکیلات و هزینه های نهار کارمندان تهرانی میشود ۹- تعاملات بیشتر اعضای خانواده و افزایش فرزندآوری را تسهیل میکند. ۱۰- عدالت اداری، موجب افزایش سرمایه اجتماعی کشور میشود. ۱۱-باعث افزایش اعتماد به مجلس و شرکت در انتخابات میگردد. ۱۲- موجب امیدواری مردم به اصلاح امور کشور می شود.

    5. علی گفت:

      اغلب سرمایه داران محترم بخش خصوصی، مددکار مردم هستند اما بعضی سرمایه داران زالوصفت، عده ای را تطمیع و اجیر کرده اند که با بهانه های اقتصادی، مظلوم نمایی و هیاهو، نمایندگان محترم مجلس را فریب دهند و به مخالفت غیرعادلانه با تعطیلی پنجشنبه های کارکنان وادار کنند. باید از این زالوصفتان پرسید در طی چند سال گذشته، تورم چند درصد بوده و افزایش سالانه حقوق کارکنان چقدر؟ آیا یک پنجم دستمزد واقعی کارکنان را پرداخت می کنند؟ پس چرا با این دلخوشی کوچک کارکنان برای تعطیلی پنجشنبه ها مخالفند؟

    6. مهدی گفت:

      هادی محمدپور نماینده مردم گناباد، وقتی علما و متخصصین، تعطیلی پنجشنبه ها را تایید کرده اند افراد مسئول باید در اسرع وقت اقدام نمایند و دیگران نیز از انتقاد بیجا و بهانه گیری دست بردارند. مخالفان محترم تعطیلی شنبه ها و موافقان عزیز تعطیلی پنجشنبه ها عبارتند از: آیت الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر شیعه؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعه؛ آیت الله محمد باقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران؛ حجت الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در سمنان ؛ حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور؛ حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه؛ حجت الاسلام سید احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران؛ حجت الاسلام سید سلمان ذاکر؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی و … همچنین نهادهایی از قبیل سازمان اداری و استخدامی کشور، هیات دولت، اکثریت مرجعیت شیعه، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیسیون اجتماعی مجلس.

    7. علی گفت:

      سلام، درصورتیکه تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه باید تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو بشه اونجا مراکز تجاری و سازمان‌های بازرگانی کشور مستقر هستند نه در شهرستان ها.

    8. کیومرث گفت:

      پاسخ به دلواپسان تعطیلی پنجشنبه ها: ۱- لاحیه دولت برای اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور برقراری عدالت اداری، وحدت رویه در تعطیلات هفتگی و افزایش هماهنگی دستگاه های ستادی تهران با واحدهای استانی بوده و مبتنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها برای کارمندان اداری بخش دولتی است و دستگاه های خدمت رسان و عملیاتی را در برنمی گیرد. ۲- کارمندان دولت مستقر در تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور، پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده بنابراین اگر کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. ۳- اگر اقتصاد بهانه نیست چرا تجار قبلا تعطیلی شنبه ها را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد ندادند تا در مجلس تصویب شود؟ ۴-اگر تعطیلی پنجشنبه ها خواسته فعالان اقتصادی بود قطعا تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی اعتراض می کردند. ۵- کشورهای پیشرفته به سوی سه و چهار روز تعطیلی در هفته می روند چون دریافته اند استراحت کافی و نشاط کارکنان موجب افزایش کارآیی میگردد بنابراین، کیفیت استفاده از زمان کاری، مهمتر از کمیت آن است درغیراینصورت، کار کردن معادل خرابکاری، کارنمایشی، اشتباهات کاری، اتلاف منابع و کاهش بهره وری می باشد. ۶- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا با روش های قدیمی و رایج تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. ۷- وقتی بازرگانان نتوانسته اند از ظرفیت های سه روز مشترک کاری موجود با دیگر کشورها بطور کامل و مناسب استفاده کنند مطرح کردن روز چهارم، توجیه پذیر نیست. ۸- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع زباله های چینی و صادارات از نوع خام فروشی با تعداد محدودی از کشورهاست که چندان قابل افتخار نیست. ۹-باظهور اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، موضوع زمان در مراودات تجاری، کمرنگ شده بنابراین مساله تعطیلی یا عدم تعطیلی فلان روز برای امور بازرگانی، فاقد موضوعیت است. ۱۰- در اقتصاد گردشگری، تصمیم گردشگران خارجی برای بازدید از کشور دیگر، قاعدتا مبتنی بر برنامه ریزی است و خود را با مقتضیات اداری (تعطیلات) کشور مقصد هماهنگ می کنند. ۱۱- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند. ۱۲- طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان هایی که مرتبط با صادرات و واردات هستند مثل گمرک و بانک تجارت، پنجشنبه ها تعطیل نخواهند بود. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.

    9. کیومرث گفت:

      مزایای تعطیلی پنجشنبه ها: ۱- افزایش کیفیت زندگی کاری و آمادگی کارمندان، مانع بروز اشتباهات کاری و اتلاف منابع میگردد. ۲- کارمند خسته و افسرده کارآیی ندارد؛ استراحت کافی و نشاط کارکنان، موجب افزایش بهره وری آنها میشود. ۳- به دلیل انجام کار فکری، کمیت و مدت زمان حضور کارمندان در اداره چندان مهم نیست؛ کیفیت کاری مهمتر و باعث پیشرفت امور میشود. ۴-کارمندان تهرانی تاکنون از تعطیلی پنجشنبه ها برخوردار اما شهرستانی ها از آن محروم بوده اند این تبعیض، موجب نارضایتی شغلی شده است. ۵- باعث وحدت رویه در تعطیلات و افزایش هماهنگی وزارتخانه ها با واحدهای استانی میگردد ۶- باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. ۷-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی میشود ۸- باعث حذف تشکیلات و هزینه های نهار کارمندان تهرانی میشود ۹- تعاملات بیشتر اعضای خانواده و افزایش فرزندآوری را تسهیل میکند. ۱۰- عدالت اداری، موجب افزایش سرمایه اجتماعی کشور میشود. ۱۱-باعث افزایش اعتماد به مجلس و شرکت در انتخابات میگردد. ۱۲- موجب امیدواری مردم به اصلاح امور کشور می شود.

    10. کیومرث گفت:

      پرسش از مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها :۱- اگر اقتصاد بهانه نیست چرا تجار، تعطیلی شنبه ها را قبلا به وزارت اقتصاد و دارایی، پیشنهاد ندادند تا در مجلس تصویب شود؟ ۲- کارمندان بخش دولتی تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور و محل استقرار وزارتخانه ها ، ۱۵سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده ولی حالا که قرار است کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند اقتصاد کشور مختل می شود؟! ۳-چرا تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و برای لغو آن، اعتراض نکرده اید؟ ۴- با وجود اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، تحریم ها و چالش های سیستم بانکی بین المللی، موضوع زمان در تجارت کشور، کمرنگ و کم اولویت شده، چرا میخواهید موجب نارضایتی شغلی کارکنان شوید؟ ۵- آیا میدانید نشاط و رفع خستگی جسمی و ذهنی کارکنان موجب کاهش اشتباهات کاری، پیشگیری از اتلاف منابع و افزایش بهره وری می شود؟ ۶-در استان ها، کمتر از ۱۰درصد ادارات دولتی مربوط به تجارت هستند چرا میخواهند ۹۰ درصد دیگر هم، پنجشنبه ها سرکار باشند؟ ۷- طبق مصوبه مجلس، سازمان های مرتبط با تجارت پنجشنبه ها تعطیل نیستند پس چرا مخالفید؟!

    11. از شهرستان گفت:

      معنی پنهان و ریشه سخنان مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها: ۱- اینکه کارمندان تهرانی از ۱۵ سال پیش تا حالا، پنجشنبه ها تعطیل بوده و هستند مشکلی ایجاد نمیکند، ولی اگر کارمندان شهرستانی پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور نابود میشود! ۲- اینکه ۱۰۰ درصد دستگاه های اجرایی تهران، یعنی جایی که مرکز مبادلات اقتصادی کشور و محل استقرار سازمانهای ستادی و وزارتخانه ها است پنجشنبه ها تعطیل می باشند اشکال ندارد، اما اگر فقط ۵ درصد از دستگاه های اجرایی استانها که مرتبط با تجارت هستند پنجشنبه ها تعطیل شوند اقتصاد کشور مختل میگردد! ۳- تهران هیچ نقشی در تجارت کشور ندارد بنابراین اشکال ندارد که پنجشنبه ها تعطیل هستند، اما شهرستان ها نقش اساسی در صادرات و واردات دارند و نباید پنجشنبه ها تعطیل باشند! واقعا شرم آور است.

    12. کارمند شهرستانی گفت:

      پنجشنبه ها ساعت ۶ صبح که به خاطر آماده شدن برای حضور در محل کار، بیدار می شوم از خودم می پرسم فرق من با همکارم در تهران چیست که او در خواب ناز است و من در محل کار؟!
      وقتی مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها می گویند کارمندان موسسات و سازمانها و مراکز تجاری و اقتصادی کشور مستقر در تهران ۱۵ ساله پنجشنبه ها تعطیل هستند به اقتصاد صدمه نمی زند اما من که کارمند مثلا اداره ثبت احوال، اداره اوقاف، اداره شهرسازی فلان شهرستان هستم پنجشنبه ها نباید تعطیل باشم چون اقتصاد آسیب می بیند. احساس ترس، نا امیدی، افسردگی و ستم دیدگی میکنم.

    13. کارمند گفت:

      عدالت جزء اصول مذهب و قانون اساسی هست. اگر تعطیلی پنجشنبه ها تصویب نشه باید تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو بشه.

    14. سلیم گفت:

      به خاطر یک اشتباه و یک روسری، کشور دوسال درگیر بحران زن، زندگی، آزادی شد و خسارات اجتماعی و اقتصادی زیادی تحمیل گردید. نمایندگان محترم مجلس را به خون شهدا قسم می دهیم با مخالفت تبعیض آمیز با تعطیلی پنجشنبه ها، در این شرایط حساس، بحران دیگری ایجاد نکنند و به این انبار باروت که زیر بار مسائل معیشتی داغ شده، جرقه نزنند.

    15. محسن گفت:

      اغلب سرمایه داران محترم بخش خصوصی، مددکار مردم هستند اما بعضی سرمایه داران زالوصفت، عده ای را تطمیع و اجیر کرده اند که با بهانه های اقتصادی، مظلوم نمایی و هیاهو، نمایندگان محترم مجلس را فریب دهند و به مخالفت غیرعادلانه با تعطیلی پنجشنبه های کارکنان وادار کنند. باید از این زالوصفتان پرسید در طی چند سال گذشته، تورم چند درصد بوده و افزایش سالانه حقوق کارکنان چقدر؟ آیا یک پنجم دستمزد واقعی کارکنان را پرداخت می کنند؟ پس چرا با دلخوشی کارکنان برای تعطیلی پنجشنبه ها مخالفند؟

    16. روح اله گفت:

      وقتی علما و متخصصین، تعطیلی پنجشنبه ها را تایید کرده اند افراد مسئول باید در اسرع وقت اقدام نمایند و دیگران نیز از انتقاد بیجا و بهانه گیری دست بردارند. مخالفان محترم تعطیلی شنبه ها و موافقان عزیز تعطیلی پنجشنبه ها عبارتند از: آیت الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر شیعه؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعه؛ آیت الله محمد باقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران؛ حجت الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در سمنان ؛ حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور؛ حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه؛ حجت الاسلام سید احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران؛ حجت الاسلام سید سلمان ذاکر؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی و … همچنین نهادهایی از قبیل سازمان اداری و استخدامی کشور، هیات دولت، اکثریت مرجعیت شیعه، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیسیون اجتماعی مجلس.

    17. فرزاد گفت:

      چطور تهران به عنوان مرکز مبادلات اقتصادی کشور ۱۵ سال هست که پنجشنبه ها تعطیل هست صدای شما درنیامده حالا که شهرستانی ها هم قراره مشمول این تعطیلی شوند مخالفت میکنید. شما حاضر نیستید ۵ درصد دستگاه‌های اجرایی استان‌ها که با تجارت مربوط هستند پنجشنبه ها تعطیل باشند اما ۱۰۰ درصد دستگاهای اجرایی تهران پنجشنبه ها تعطیل اند اشکالی نداره ؟ ! واقعا شرم نمیکنید

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس