×

در کارگاه اصول و مبانی ارتقا ایمنی مخازن ذخیره مطرح شد: لزوم توجه به خطر های فرآیندی در کمین مخازن و تأسیسات

عضو هیئت علمی تربیت مدرس با اشاره به حوادث متعددی که تاکنون برای مخازن ذخیره‌سازی رخ داده است، گفت: خطرات فرآیندی و غیرمعمول که تا زمان حادثه آنها را نمی‌شناسیم حساسیت بیشتری دارند و کار مهم این است که آمادگی برای این مدل حوادث را افزایش دهیم .

  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
  • ۰
  • در کارگاه اصول و مبانی ارتقا ایمنی مخازن ذخیره مطرح شد: لزوم توجه به خطر های فرآیندی در کمین مخازن و تأسیسات

    به گزارش خبرنگار نیپنا، عمران احمدی، عضو هیئت علمی تربیت مدرس در کارگاه اصول و مبانی ارتقای ایمنی مخازن ذخیره در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست با تاکید بر اینکه انجام اقدام‌های پیشگیرانه ایمنی هزینه‌های بسیار کمتری را برای شرکت‌ها به همراه دارد، گفت: در شرایطی که اقدام‌های ایمنی و به‌روزرسانی تجهیزات هزینه زیادی ندارد، شرکت‌ها در بلندمدت و با ریسک بالا به دنبال این ضرورت برای مجتمع‌ها و به خصوص مخازن خود نمی‌روند.

    وی با تأکید بر اینکه بسیاری از حوادث در اثر یک اتفاق کوچک و ابتدایی آغاز می‌شود، افزود: در حادثه‌ای که چند سال قبل در پتروشیمی بوعلی رخ داد آغاز حادثه از مخزن نبود اما پس از آن به بخش‌های دیگر انتشار پیدا کرد. در این نوع حوادث هم به طور معمول یک مخزن به تنهایی درگیر نمی‌شود و چندین مخرن دچار حریق می‌شوند.

    عضو هیئت علمی تربیت مدرس با اشاره به نمونه‌های زیادی از حوادث مخازن در داخل ‌و خارج از کشور، ادامه داد: در بسیاری از این حوادث شاهد تکرار خطا هستیم، به این معنی که شرکت‌ها از خسارت ‌و اشتباه سایرین درس نمی‌گیرند. احمدی با بیان اینکه با سه حادثه جهانی استانداردها و قوانین مربوط به مخازن ذخیره‌سازی تغییر کرد، اظهار کرد: از آنجایی که جلوگیری از وقوع حادثه اولویت دارد متخصصان این صنعت در سال ۲۰۱۷ راهکار مهم و اصلی را برای ایمنی مخازن اعلام کردند.

    وی یادآور شد: ایجاد سازمان‌هایی برای نشر اطلاعات حوادث و ارتقای سیستم‌ها و مدیریت ایمنی فرآیند، طراحی اولیه ایمن، ایجاد فرهنگ ایمنی در مجموعه، آگاهی از کل هزینه حوادث، صلاحیت ایمنی فرآیند، ارزیابی ریسک داینامیک و در نظر گرفتن جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی حوادث بزرگ از جمله این راهکارها هستند که باید در دستور کار قرار گیرند.

    عضو هیئت علمی تربیت مدرس با بیان اینکه در هر سازمان یکسری خطرات معمول و یکسری شبه حوادث وجود دارد که برای آنها راهکار وجود دارد، گفت: مسئله مهم خطرات فرآیندی و غیرمعمول است که تا زمان حادثه آنها را نمی شناسیم و پس از وقوع دیگر اطلاعات مرتبط با آن اهمیت ندارد. کار مهم این است که آمادگی برای این مدل حوادث را به حداکثر برسانیم چرا که بیشتر حوادث از ناحیه این خطرات است.

    احمدی با اشاره به تقسیم‌بندی انواع مخازن در صنعت نفت، افزود: مخازن از نظر شکل ظاهری، نوع سیال و فشار داخلی به مخازن اتمسفریک، مخازن با فشار پایین و مخازن با فشار بالا تقسیم می‌شوند و نوع بررسی‌های فنی، تعمیرات برای کاهش خطر و راه های مقابله ای در هر کدام از آنها متفاوت است.

    وی تأکید کرد: کشورهای توسعه یافته در صنعت نفت با بهره‌گیری از تجربه حوادث سطح بالایی از استانداردها را با هزینه بالا برای مخازن در نظر می گیرند تا از هزینه های بسیار سنگین در بلند مدت جلوگیری کنند.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19908

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس