×

نشست هم اندیشی با موضوع بررسی منطقه آزاد قشم برگزار شد

جلسه هم اندیشی پیرامون منطقه آزاد قشم با حضور کارشناسان، برخی از مسئولان فعلی و سابق منطقه آزاد قشم و فعالان منطقه آزاد برگزار شد.

  • محمد امین سالاری
  • ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • ۰
  • نشست هم اندیشی با موضوع بررسی منطقه آزاد قشم برگزار شد

    به گزارش صبح مجلس؛ نشست هم اندیشی با موضوع بررسی منطقه آزاد قشم با حضور جمعی از کارشناسان، فعالان و مسئولان این منطقه آزاد برگزار شد.

    زهرا کاویانی، مدیر گروه بازرگانی مرکز پژوهش‌های مجلس، در این نشست، به لزوم مطالعه تفکیکی مناطق آزاد، تعیین ماموریت برای هر منطقه و همچنین احصای چالش‌های تخصصی هر منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های کلی توسعه دریا محور و همچنین ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم، این منطقه به عنوان اولین منطقه مورد مطالعه قرار گرفته و پس از جمع‌بندی، مطالعه سایر مناطق از جمله چابهار و کیش در دستور قرار خواهد گرفت.

    وی تأکید کرد: عدم تعیین ماموریت مشخص برای منطقه آزاد قشم و تداخل وظایف و اختیارات میان سازمان منطقه آزاد با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی، به عنوان مهم‌ترین مسائل و چالش‌های قشم مطرح شد.

    محمدی فرد، کارشناس گروه بازرگانی مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست، خلاصه‌ای از ماحصل مطالعات مرکز شامل ظرفیت‌ها و چالش‌های قشم، ایده‌های اولیه ناظر به اصلاح فرایند حکمرانی (مبتنی بر تعیین مدیرعامل منطقه به عنوان فرماندار شهرستان قشم) و تعیین ماموریت قشم (حوزه تجارت و قطب لجستیک) را برای بحث و بررسی ارائه کرد.

    در ادامه کارشناسان به ارائه نظرات خود و نقد و بررسی نظرات مرکز پرداختند که از آن جمله می توان به لزوم اجرای قانون و تفویض همه امور اجرایی به سازمان منطقه آزاد قشم، توسعه وسعت منطقه آزاد قشم به کل جزیره و … اشاره کرد.

    همچنین در این نشست موضوعاتی نظیر نبود ظرفیت برای اجرای قانون پس از ۳۰ سال اشاره و بیان شد که راهکار مرکز پژوهش های مجلس، یک راهکار میانی است که قابلیت یکپارچگی حکمرانی در جزیره شم و سه جزیره اطراف آن را دارد.

    تحدید و تعیین محدوده منطقه آزاد در جزیره قشم و عدم مداخله در وظایف سایر دستگاه‌ها، لزوم تعیین ماموریت ملی منطقه آزاد قشم، تعیین نقش دولت و دستگاه های ملی برای تکمیل طرح ها و بهره مندی از ظرفیت های کم نظیر قشم و … از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

    جزیره قشم با وسعتی بالغ بر ۱۳۰۰ کیلومتر مربع در جنوب کشور و شمال خلیج فارس، دارای منابع، وسعت و موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ای به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های تجارت، انرژی، شیلات، صنعت، گردشگری، بانکرینگ، مبادلات مالی بین‌المللی و … است.

    گفتنی است، در این نشست شمس اردکانی، استاد دانشگاه و اولین مدیرعامل منطقه آزاد قشم و عضو اسبق هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم، حسینی، فرماندار شهرستان قشم، زاهدی، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، مدنی، فعال بخش خصوصی، بنی‌عامریان، حقدل و نصیری، از کارشناسان و مدیران با سابقه قشم، آبایی و خلیلی، از سازمان بنادر و دریانوردی، محبی و زرجینی، از ستاد کل، گائینی، از مدیران سابق مناطق آزاد و فعال بخش خصوصی و کریمی، اندیشکده اقتصاد مقاومتی نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. /

    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19689

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس