×
نگاهداری در نشست نظام مشاوره سیاستی در ایران، مسائل و ظرفیت‌ها:

مساله اصلی نظام اندیشگاهی، اثربخشی در حکمرانی است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، رویکرد مرکز پژوهش های مجلس را حمایت حداکثری از اندیشکده ها و تقویت نظام مشاوره سیاستی در کشور دانست و گفت: مساله اصلی نظام اندیشگاهی، اثربخشی در حکمرانی است.

  • محمدامین سالاری
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
  • روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس
  • ۰
  • مساله اصلی نظام اندیشگاهی، اثربخشی در حکمرانی است

    به گزارش صبح مجلس؛  «نشست نظام مشاوره سیاستی در ایران، مسائل و ظرفیت‌ها» با محوریت ارائه توصیه‌هایی برای بند پ ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی توسط گروه الگوها و ابزارهای حکمرانی دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، محمدصادق امامیان هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کیومرث اشتریان استاد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران و دبیر اسبق کمیسیون اجتماعی دولت، مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سیزدهم و عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و مهدی عبدالحمید مدیر دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

    بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تلاش کردیم با اقدامات مختلف اثرگذاری بازیگران مشاوره سیاستی در کشور را بهبود ببخشیم. مشارکت در کنسرسیوم مراکز پژوهشی راهبردی، ایجاد اندیشکده های حکمرانی استانی، برگزاری دوره های حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس، تشکیل جلسات مختلف با مراکز اندیشگاهی و حمایت مادی و معنوی از تحقیقات این مراکز از جمله مهمترین اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه است .

    رئیس مرکز پژوهش های مجلس با جمع بندی نظرات بیان شده در مورد اصلاح ماده ۹۴ برنامه هفتم پیشرفت، گفت: نیازمند طراحی سازوکاری در جهت اثربخشی هر چه بیشتر مراکز اندیشگاهی در کشور هستیم و ضرورت دارد در تعامل حداکثری با بازیگران زیست بوم اندیشه ورزی، دولت و خصوصا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تقویت و حمایت موثر از مجموعه های اندیشه ورزی در کشور بپردازیم.

    وی مبتنی بر نکاتی که در جلسه طرح گردید به ضرورت نگاه حمایتی از این مراکز در مقابل نگاه ساماندهی و ضرورت نقش آفرینی و مشارکت حمایتی مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرد.

    وی سپس با بیان اینکه رویکرد ما حمایت از اندیشکده‌هاست، گفت: جلسات مختلفی با اندیشکده‌ها برگزار کردیم و تلاش شد با توجه به مشکلاتی که دارند در حد توان کمک کنیم. یکی از مهمترین مشکلات مراکز اندیشگاهی، عدم پایداری مالی بود که ما در این زمینه در شورای پژوهشی مرکز تصویب کردیم که با رتبه‌بندی اندیشکده‌های فعال در طراحی قوانین حمایت‌های مالی ویژه‌ای را از این مراکز به صورت سالانه به عمل آوریم.

    وی ادامه داد: در مورد مسئله اثر بخشی و مشارکت اندیشکده ها، رویکرد اصلی مرکز پژوهشها، بکارگیری حداکثری ظرفیت اندیشکده‌ها و مراکز مشاوره سیاستی در دفاتر مرکز و تدوین گزارش‌های تخصصی با حفظ مالکیت معنوی این مراکز است.

    نگاهداری ادامه داد: رویکرد بعدی شبکه سازی بین اندیشکده ها بود که در این زمینه کنسرسیوم مراکز پژوهشی تشکیل دادیم و ۱۲ جلسه برگزار شد. همچنین برای مشارکت دادن به نخبگان استانی اندیشکده های حکمرانی و قانون‌گذاری را در استان ها راه‌اندازی کردیم.

    وی سپس به بحث توانمندسازی نیروی انسانی اندیشکده‌ها اشاره کرد و گفت: در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی هم مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس(ره) را راه انداختیم تا با ارائه دوره‌هایی نیروی انسانی توانمند تربیت شود.

    شایان ذکر است که این نشست در امتداد مجموعه پنل‌های تخصصی در دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس همراه با ارائه‌های تخصصی با عناوین «درآمدی بر نظام مشاوره سیاستی؛ مقدمات و چهارچوب‌ها»، «پارلمان و نظام مشاوره سیاستی؛ ظرفیت‌های قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، «مشاوره سیاستی در مختصات محلی منطقه‌ای؛ پیشنهاداتی برای اندیشکده‌های حکمرانی استانی»، «ایرانیان خارج از کشور و ظرفیت‌های مشاوره‌ای به حکمرانی»، «مروری بر سامانه‌ها و پلت‌فرم‌های جمع سپاری و مشاوره سیاستی در زیست بوم ایران»، «مروری بر مراکز بین‌المللی فعال در حوزه نخبگان و ایده‌هایی برای به‌کارگیری ظرفیت نخبگان در لایه حکمرانی»، «پیشنهاداتی برای ارتقای تعامل مجلس شورای اسلامی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تاکید بر مفهوم نوآوری باز و سازمان یادگیرنده» و «درآمدی بر الگوها و موانع اثربخشی اندیشکده ها بر حوزه سیاستگذاری در ایران» برگزار شده است./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19625

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس