×
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی:

احداث سد بخش‌آباد آخرین تیر ترکش افغانستان علیه تالاب هامون

محمد سرگزی با هشدار درباره احداث سد بخش‌آباد، این اقدام را آخرین تلاش افغانستان برای نابودی تالاب هامون و افزایش بحران گرد و غبار در سیستان دانست.

  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
  • ایکانا
  • ۰
  • احداث سد بخش‌آباد آخرین تیر ترکش افغانستان علیه تالاب هامون

    به گزارش صبح مجلس؛  محمد سرگزی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌ای: زمان آن رسیده که دستگاه‌های متولی به خصوص دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص احداث سد بخش آباد از خواب خرگوشی بیدار شوند و هرچه زودتر تدبیری برای جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی بیاندیشند.

    وی افزود: آبگیری تالاب هامون سابوری از این جهت اهمیت دارد که با توجه به مسیر کریدور باد منطقه سیستان موجب تثبیت خاستگاه‌های گرد و غبار می شود؛ ساخت سد بخش‌آباد آبگیری هامون سابوری را متوقف خواهد کرد و معضل گرد و غبار سیستان را به اوج خود می‌رساند.

    این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: سد بخش‌آباد بر رود فراه را باید به‌عنوان آخرین تیر در ترکش افغانستان جهت تسریع در نابودی کامل تالاب بین‌المللی هامون و قطع امید به ادامه حیات در منطقه دانست و این امر برای مردم سیستان و برای نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره راهکارهای دریافت حق‌آبه هامون از فراه‌رود اظهار کرد: در خصوص فراه‌ رود بین ما و افغانستان هیچ معاهده‌ای وجود ندارد، اما می‌توان به رأی کمیسیون دلتا استناد کرد، زیرا در بند ۱۶۱ دلتا قید شده است که حقابه زیست محیطی تالاب‌های هامون باید از رودخانه‌های شمال و غرب هامون، یعنی هاروت و فراه‌رود تأمین شود. در این معاهده که افغانستان هم آن را پذیرفته است، آمده است که آب هیرمند برای تأمین معاش و کشاورزی مردم سیستان و رودخانه‌های شمال و غرب که علاوه بر هاروت و فراه‌رود شامل رودخانه‌های کوچک در ایران نیز می‌شود، باید برای حقابه زیست محیطی تالاب هامون باشند.

    نماینده مردم زابل عنوان کرد: علاوه بر کمیسیون دلتا، با توجه به اینکه هامون یک تالاب بین‌المللی است و در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده و ذخیره‌گاه زیست کره نیز محسوب می‌شود؛ می‌توان از طریق صندوق توسعه محیط زیست سازمان ملل هم اقدام کرد.

    نماینده سیستان تأکید کرد: با توجه به طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل، حقوق زیست محیطی در دسته حقوق بشر قرار گرفته و پیامدهای زیستی رویکرد هیدروپلیتیکی افغانستان مصداق نقض حقوق بشر است، بنابراین از طریق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

    وی افزود: دولت چهاردهم باید در همین ابتدای شروع به کار کابینه جدید خط مشی شفاف و درستی در قبال هیات حاکمه افغانستان ترسیم کند، تا هم ما و هم طرف مقابل بداند که تضییع حقوق مردم سیستان چه تبعات و آثاری برای آنها خواهد داشت./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19605

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس