×

مخالفت مجلس با طرح عدم حضور اعضای هیأت رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی

نمایندگان مجلس با طرح حذف حضور اجباری اعضای هیأت رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی مخالفت کرد.

  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
  • ایکانا
  • ۰
  • مخالفت مجلس با طرح عدم حضور اعضای هیأت رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی

    به گزارش صبح مجلس؛ نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۶۲) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که به دو سوم آراء نیاز داشت با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

    محمدقسیم عثمانی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ضمن قرائت مصوبه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۶۲) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که اعضای هیأت رئیسه مسئولیت‌های مختلفی علاوه بر وظایف نمایندگی و رسیدگی به مسائل حوزه انتخابیه همچون رسیدگی به امور مجلس و مسائل کشور را نیز دارند و این مسئله وقت مبسوطی از اعضا را به خود اختصاص می‌دهد، نمی‌توانند آن طور که شاید و باید در کمیسیون‌های تخصصی حاضر شوند بنابراین با هدف بهبود عملکرد کمیسیون‌های تخصصی و همچنین حضور نمایندگانی متقاضی در این کمیسیون‌ها مصوبه مبنی بر اینکه اعضای هیأت رئیسه نیز مانند رئیس مجلس اجباری برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی نداشته باشند، به تصویب رساندیم.

    وی در رابطه با اینکه چرا این مصوبه یک ساله در نظر گرفته شده است و دائمی نیست، توضیح داد: به این دلیل که ۱۲ نفر از اعضای هیأت رئیسه تاکنون انتخاب شده و ما در وسط دوره هستیم و باید اعضای هیأت رئیسه فعلی نیز مشمول این مصوبه شوند.

    این نماینده مردم در مجلس دوازدهم همچنین با استناد به ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی درباره دلیل مستثنی کردن رئیس از عضویت در کمیسیون‌ها توضیح داد: از آنجا که اعضای هیأت رئیسه مانند خود رئیس باید در امورات مجلس پاسخگو باشند، ما اعضا را نیز از حضور در کمیسیون‌ها مستثنی کردیم و از آنجا که تمامی مسئولیت‌های هیأت رئیسه با رئیس مشترک است بهتر است این شرایط را برای اعضای هیأت رئیسه نیز در نظر بگیریم.

    در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: اینکه این مصوبه صرفاً برای یک سال تصویب شده است جای سوال و بررسی دارد چرا که باید پرسید اگر مصوبه خوبی است چرا دائمی نمی‌شود ضمن آن که وجود اعضای هیأت رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی ضروری است لذا باید آیین‌نامه به طور کامل تصحیح شود.

    همچنین محمدتقی نقدعلی در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: با توجه به پر شدن سقف کمیسیون‌های تخصصی و باز ماندن برخی از نمایندگان از حضور در کمیسیون‌های مدنظر خودشان رأی موافق با مصوبه کمیسیون آیین‌نامه می‌تواند این مشکل را حل کند. ضمن آن که اعضای هیأت رئیسه فراقت لازم برای رسیدگی به امور هیأت رئیسه را پیدا خواهند کرد.

    این گزارش می‌افزاید؛ در ادامه ولی داداشی در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: به یقین با حذف اعضای هیأت رئیسه از کمیسیون‌های تخصصی وزن این کمیسیون‌ها را پایین می‌آوریم چرا که ما این افراد را افرادی شاخص می‌دانیم و حتی این کار یک نوع اهانت به افرادی است که نتوانسته‌اند رأی لازم برای حضور در کمیسیون‌ها را به دست بیاورند. همچنین تصویب این قانون به صورت یک ساله مسئله دیگری است که باید توضیح داده شود چرا که شأن افرادی را که نتوانسته‌اند به کمیسیون‌های مدنظر خود ورود کنند زیر سوال خواهد برد.

    علی حدادی نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: در این مصوبه صرفاً عبارت “اعضای هیأت رئیسه” به عبارت “رئیس مجلس” اضافه خواهد شد؛ بنابراین اعضای هیأت رئیسه نیز می‌توانند مانند رئیس اجباری برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی نداشته باشند و با توجه به وظایف مشترک رئیس و هیأت رئیسه این مهم بلااشکال است.

    محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با کلیات طرح مذکور مطرح کرد: بالا بردن سقف برخی از کمیسیون‌ها به معنای محدود کردن بخش دیگری از نیازهای جامعه است، در واقع ما به جامعه می‌گوییم با توجه به اینکه نمایندگان به برخی از حوزه‌ها علاقه ندارند ما بررسی دغدغه‌ها و مسائل مورد نظر شما را در مجلس محدود کردیم لذا باید به قانون پایبند بود و افرادی که رأی لازم برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی را به دست نیاورده‌اند به کمیسیون‌های مرتبط به تخصص خودشان قانع شوند.

    همچنین بهنام سعیدی در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: شیوه امتیازدهی به نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها کاملا غیرکارشناسی است که نیاز به بازنگری آیین‌نامه دارد و بارها به این مسئله تأکید کرده‌ایم لذا مصوبه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌تواند معضل حذف برخی افراد از کمیسیون‌های تخصصی مدنظر خودشان را حل و فصل کند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19457

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس