×

کریدور زنگزور آزمونی برای نقش‌آفرینی مؤثر مجلس در سیاست خارجی

واکنش‌های کافی و به‌موقع مجلس در موضوعات بین‌المللی می‌تواند تأثیر بسزایی در جلوگیری از تهدیدات علیه کشور داشته باشد. کریدور زنگزور نمونه‌ای از مواردی است که مجلس باید با قدرت بیشتری در آن ورود کند.

  • محمد امین سالاری
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
  • ۰
  • کریدور زنگزور آزمونی برای نقش‌آفرینی مؤثر مجلس در سیاست خارجی

    محمدامین سالاری، خبرنگار و فعال رسانه‌ای، در یادداشتی با موضوع اهمیت جایگاه نمایندگان در واکنش‌های بین‌المللی، با تمرکز بر کریدور زنگزور، به بررسی نقش مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت در سیاست خارجی نوشت؛ نقش مجلس و نمایندگان ملت در عرصه سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی از جایگاهی برجسته و حساس برخوردار است. به تعبیر مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس عصاره فضائل ملت هستند و مواضع آنان در مسائل بین‌المللی، بازتابی از اراده و دیدگاه مردم ایران است. به همین دلیل، واکنش‌های مجلس نه‌تنها بر شرایط داخلی کشور تأثیر می‌گذارد، بلکه پیام‌هایی مهم به جامعه بین‌الملل مخابره می‌کند. نمایندگان می‌توانند با مواضع خود، دشمنان را یا به دخالت و گستاخی بیشتر تشویق کنند، یا با ایستادگی و صلابت خود، آنان را از هرگونه دخالت و زیاده‌خواهی بازدارند. این اهمیت، به‌ویژه در شرایطی مانند موضوع کریدور زنگزور، بیش از پیش برجسته می‌شود.

    کریدور زنگزور به دلیل ابعاد ژئوپلیتیکی و منافع منطقه‌ای که در آن نهفته است، یکی از مسائل مهمی است که واکنش سریع و قاطعانه مجلس را طلب می‌کند. در این‌گونه مسائل، عدم واکنش به‌موقع و کافی می‌تواند به ایجاد فضایی برای سوءاستفاده دشمنان و بازیگران خارجی منجر شود. واکنش‌های نمایندگان مجلس به این موضوع، هرچند به‌صورت محدود و از سوی برخی افراد انجام شده است، اما به نظر می‌رسد که این اقدامات کافی نبوده و لازم است با انسجام و تأکید بیشتری صورت گیرد. در واقع، مسئله کریدور زنگزور به دلیل تأثیراتش بر امنیت ملی و روابط منطقه‌ای، نباید از سوی مجلس نادیده گرفته شود و انتظار می‌رود نمایندگان با فعالیت بیشتر در این زمینه، مواضع مستحکم‌تری اتخاذ کنند.

    مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود، بارها بر نقش مجلس در سیاست خارجی و اهمیت موضع‌گیری‌های آن در مقابله با دخالت‌های خارجی تأکید کرده‌اند. نمونه‌ای از این موضع‌گیری‌ها، قانون “اقدام راهبردی” بود که تأثیر عمیقی بر فضای بین‌المللی داشت و نشان داد که مجلس می‌تواند در بزنگاه‌های حساس، تأثیرگذار عمل کند. در موضوع کریدور زنگزور نیز، مجلس می‌تواند از ابزارهای قانونی و بیانیه‌های سیاسی بهره گیرد تا موضعی قوی در حمایت از منافع ملی و تمامیت ارضی کشور اتخاذ کند.

    علاوه بر این، سفرهای دیپلماتیک هیئت‌های پارلمانی و جلسات بین‌المجالس نیز می‌توانند در چنین موضوعاتی تأثیرگذار باشند. همان‌طور که در موارد دیگر، همچون موضوع فلسطین، بیانیه‌ها و سخنرانی‌های نمایندگان در سطح بین‌المللی طنین‌انداز می‌شود، در مورد کریدور زنگزور نیز باید اقدامات مشابهی صورت گیرد. این اقدامات، می‌تواند موجب افزایش فشار بر کشورهای دخیل و دفاع از منافع ملی ایران شود.

    در پایان، باید به این نکته اشاره کرد که مجلس و نمایندگان تنها از طریق مواضع قاطع و هوشمندانه در عرصه بین‌المللی می‌توانند از منافع ملی کشور صیانت کنند. به‌ویژه در موارد حساس مانند کریدور زنگزور، لازم است تا این قاطعیت با انسجام بیشتر نمایندگان و حمایت همه‌جانبه از مواضع دولت همراه باشد تا از هرگونه تهدید علیه امنیت و تمامیت ارضی کشور جلوگیری شود.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19385

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس