×
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

انتقال پایتخت در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: مسئله انتقال خانواده‌ کارمندان و تأمین شرایط زندگی آن‌ها در شهر جدید، یکی از چالش‌های بزرگ این پروژه خواهد بود. بنابراین، اجرای این طرح به‌راحتی و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و دقیق است.

  • شایان مهدی‌زاده
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
  • ۰
  • انتقال پایتخت در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست

    کامران غضنفری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار صبح مجلس گفت: موضوع انتقال پایتخت همواره یکی از مباحثی بوده که در دولت‌های مختلف مطرح شده است، بسیاری از دولت‌ها و رسانه‌ها درباره این موضوع صحبت کرده‌اند و در مقاطعی به مصوبات یا تصمیمات نیز رسیده‌اند، اما پس از مدتی این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

    وی با اشاره به اینکه این بحث مدت‌ها در فضای رسانه‌ای و عمومی وجود داشته، گفت: در مقاطع مختلف، بحث انتقال پایتخت یا بخش‌های اداری آن به شهرهای دیگر مطرح شده است؛ برای مثال، سمنان به‌عنوان یکی از گزینه‌ها برای انتقال پایتخت معرفی شد اما این موضوع، پس از گذشت مدتی همواره به فراموشی سپرده شده و از خاطرها محو شده است.

    عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: اگرچه گفته می‌شود انتقال پایتخت از تراکم امور در تهران جلوگیری می‌کند و مزایای دیگری دارد، اما در عمل هیچ اقدامی برای اجرای این طرح انجام نمی‌شود. این مسئله همیشه در سطح گفتگو و مباحث رسانه‌ای باقی می‌ماند و نهایتاً کنار گذاشته می‌شود. به نظر نمی‌رسد این موضوع به‌طور جدی و با پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفته باشد.

    غضنفری از منظر اقتصادی به مشکلات و هزینه‌های انتقال اشاره کرد و گفت: انتقال مراکز اداری و سازمان‌ها به یک شهر دیگر، فارغ از میزان فاصله آن از تهران، هزینه‌های بسیاری به همراه دارد. حتی اگر فرض کنیم بودجه‌ای برای ساخت مجتمع‌های اداری در نظر گرفته شود، باز هم اجرای این طرح در کوتاه‌مدت عملی نخواهد بود. به‌عنوان مثال، هزاران خانواده کارمند باید از تهران به شهر دیگری منتقل شوند و این امر خود پروژه‌ای عظیم و پیچیده است که نیاز به حداقل ۲۰ سال زمان دارد.

    وی در ادامه تأکید کرد: مسئله انتقال خانواده‌ها و تأمین شرایط زندگی آن‌ها در شهر جدید، یکی از چالش‌های بزرگ این پروژه خواهد بود. بنابراین، اجرای این طرح به‌راحتی و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و دقیق است.

    غضنفری اظهار کرد: تا زمانی که اراده جدی و برنامه‌ریزی مدونی برای انتقال پایتخت وجود نداشته باشد، این موضوع همچنان در حد بحث‌های رسانه‌ای باقی خواهد ماند و به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19322

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس